20.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer: järkiauto sai järkiperän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Sports Tourer on isoveljeään fiksumpi auto. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: tavaratilan vakiovarustelu, moottorin huonohko alavääntö. Kuten aiemmissa Moottorin koeajoissa olemme todenneet, uusi Opel Astra edustaa monessa tärkeässä kohdassa luokkansa fiksuinta päätä: auto on hyvännäköinen, kiva ajettava, riittävän tilava ja ennen kaikkea houkuttelevasti hinnoiteltu. Nyt luvassa on jotakin vielä älykkäämpää, kun farmarimalli Opel Astra Sports Tourer saapui Suomeen. Sitä myydään samalla mallivalikoimalla kuin viistoperääkin – farkkuhintalisää on moottorista ja varustetasosta riippuen tuhannen euron molemmin puolin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muodot balanssissa Sports Tourerin pidempi peräylitys sopii Astraan hienosti, ja kokonaisuutta voi luonnehtia tasapainoiseksi. Korkeaan kattolinjaan on haettu vauhdikkuutta perää kohti laskeutuvalla ikkunalinjalla ja vastaavasti nousevalla kyljen pokkauksella. Farkun pituusero viistoperä-Astraan on melkoinen, reilut 33 senttiä, mutta akseliväli on koriversioissa sama. Esimerkiksi Peugeotin 308-mallissa harrastamaan eripituiseen akseliväliin ei Opelilla ole lähdetty, eikä se ole ollut sisätilojen puolesta tarpeenkaan. Astrassa nimittäin riittää polvitilaa takana jopa 190-senttiselle matkustajalle, kun kuljettajan istuin on säädetty samanpituisen henkilön mukaan. Jo viistoperämallissa pääntila on hyvä, ja farkussa sitä löytyy tietysti vieläkin väljemmin. Selkeää ja kätevää Tavaratila on selkeä, muttei aivan yhtä syvä kuin etevimmissä kilpailijoissa. Muunneltavuus on suunniteltu hyvin, sillä tila laajenee kahdessa erisuuruisessa osassa täysin vaakatasoon, eikä matkustamon ja kontin väliin jää minkäänlaista kynnystä. Kolmeen osaan jaettavan takaistuimen, joka sisältää samalla suksiluukun, keskikyynärnojan taakse sekä sähköisesti vapautuvan selkänojan lukituksen, saa varsin kohtuulliseen 287 euron hintaan. Olisihan nuo tosin voitu sisällyttää vakiovarustukseenkin. Tavaratilan suojaverkko – joka on konttia kattoon asti pakattaessa tärkeä – on niin ikään lisävaruste (yhdessä suojamaton kanssa 249 euroa). Hyvä asia on se, että verkon saa kiinnitettyä myös laajennetun tilan etureunaan eli välittömästi etuistuinten taakse. Sähköisesti jalan heilautuksella avattava ja suljettava takaluukku sen sijaan on kalliimmassa Innovation-tasossa vakiona. Luukku aukeaa sen verran matalalle, että pitkä henkilö joutuu hieman kumartamaan. Kiskoilla kulkevat kuormansidontalenkit löytyvät, mistä kiitos. Hyvin paketoitu Etenkin auton kokonaispituuteen nähden Astra Sports Tourerin tilankäyttö on siis selvästi älykkäämpää kuin isoveli Opel Insigniassa. Kun pikkuveikka on noin 20 cm lyhyempi, kaupungin paikoitustilanteet sujuvat selvästi näppärämmin. Astraa on muutenkin hauska ajaa, ja ainoan varsinaisen moitteen ansaitsee vaihteiston välitysten ja moottorin alaväännön suhde. Niin turbo kuin onkin, esimerkiksi risteyksistä kakkosvaihteella kiihdytettäessä moottori ei tunnu ihan 150-hevosvoimaiselta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 Turbo Ecoflex Start/Stop M6 Hinta alkaen 25 258 € Moottori Bensiinimoottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–5600 r/min Vääntö 230 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 230 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?