29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Corsa 1.0 Ecotec Opel Corsan keulamaskia laskettiin alaspäin, joten se on nyt selvästi sukua pikkuveljelleen Adamille. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: vääntävä, värinätön moottori, tanakka alusta, laadukkaan oloinen sisäilme. Huonoa: pieni tavaratila, näkyvyys eteen, ei automaattivaihteistoa tämän moottorin kanssa, lyhyt takuu. Kolmen pytyn moottorin ei välttämättä tarvitse tarkoittaa kaameaa pärinää.Joulukuussa Suomeen rantautuva viidennen sukupolven Opel Corsa ja sen uusi yksilitrainen bensiiniturbo suovat koeajossa hyvän säväyksen. Moottori vääntää makoisat 170 newtonmetriä erittäin laajalla käyntinopeusalueella. Sen ansiosta vaihdevipua ei tarvitse juuri vatkata.Moottorista irtoaa tehoa 115 hevosvoimaa eli 15 yksikköä enemmän kuin toisesta uudesta moottorista, nelisylinterisestä 1,4-litraisesta bensiiniturbosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittäisikö litrainen?Onko iskutilavuudeltaan isommalle moottorille tarvetta, vaikka vääntöhuippu käväisee 30 pykälää korkeammalla? Yhden litran moottorin kulutus- ja päästöarvot jäävät pienemmiksi, mutta toisaalta se päihittää isoveljensä niin kiihtyvyydessä kuin huippunopeudessa.Suomeen tosin näistä moottoreista ei ainakaan aluksi saada kumpaakaan. Yksilitraisesta myyntiin tulee 90-hevosvoimainen versio, joka häviää hivenen suorituskyvyssä, mutta vastaavasti bensankulutus jää puoli litraa pienemmäksi.Vaihteistoksi turbolla ryyditettyihin moottoreihin saa vain kuusiportaisen manuaalivaihteiston, sillä uusi kuusivaihteinen automaatti luvataan ainakin aluksi ainoastaan 1,4-litraisen vapaasti hengittävän koneen pariksi.Kyseisen moottorin pihein vaihtoehto on automatisoitu manuaalivaihteisto (Easytronic), joka kuuluu Suomen-tuontiohjelmaan. Sitäkään emme ikävä kyllä päässeet vielä kokeilemaan.Toivottavasti se on jouheatoiminen, sillä robottivaihteistot eivät ole yleensä hurmanneet.Saataville tulee myös uudistettu 1,3-litrainen turbodiesel kahtena tehoversiona.Hienovaraisia muutoksiaViisipaikkainen pikkuauto on kasvanut pituutta vain kaksi senttiä, ja muotoilussakin muutokset on tehty hienovaraisesti, joskin selvästi.Keulan alas lasketusta maskista Corsan tunnistaa heti Adamin isoveljeksi. Vaakasuuntaan käännetyt takavalot taas ovat sukua vaikkapa Merivan peränäkymälle.Opeleiden kojelautoja on monesti moitittu liian runsaasta painikepöheiköstä, mistä on otettu opiksi.Joitakin nappuloita ison kosketusnäytön vieressä on silti jäljellä. Esimerkiksi ohjauspyörän lämmitys ja sähköistä ohjaustehostusta matalissa nopeuksissa alentava City-asetus kytketään näytön vasemmalta puolelta. Pienillä sormilla niihin vielä osuu, mutta paksusormisen on oltava tarkkana.Kolmiovisessa, 1,4 litran moottorilla kulkevassa mallissa City-nappulaa ei ollut, ja ohjaus tuntui hetkittäin hieman raskaalta ja tahmealta.Lyhyenläntä reisitukiTuulilasin alareuna on kaukana kuljettajasta, minkä vuoksi keula jää näkymättömiin. Siitä on riesaa ahtaimmissa paikoissa.Etuistuimet antavat hyvin tukea sivuttaissuunnassa, mutta reisituki on lyhyenläntä.Takapenkillä on turvavyöt kolmelle, mutta keskipaikalle aikuisen saa vain tunkemalla. Taakse ulottuva keskikonsoli tekee keskellä istumisen tukalaksi.Reunapaikoilla sen sijaan pärjää aikuinenkin, ellei edessä ole hyvin pitkiä ihmisiä. Kolmiovisessa mallissa takapilarit on muotoiltu niin, ettei suoraan sivulle pysty katsomaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHankala kolmiovinenViisiovinen on selvästi käytännöllisempi vaihtoehto, koska kolmiovisen mallin suuret ovet ovat hankalia parkkipaikoilla.Pienehkön tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan viisiovisessa versiossa 285 litraa ja kolmiovisessa 280 litraa. Liikuteltava pohja auttaa tasoittamaan kontin ja takaistuimien välistä porrasta, mikäli ruumaa laajennetaan matkustamon puolelle.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Opel Corsa 1.0 Ecotec Direct Injection Turbo 5d Hinta alkaen 18 921 € Ajoneuvovero 97 €/ v Moottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4021 mm, leveys 1746 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 285 l Omamassa: 1199 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1200 kg. Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous