1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisten autoluokkien ominaisuuksia yhdistelevä ranskalainen monikäyttöauto uudistui kevyesti. 3008 on ristiriitainen auto, kuten crossover-genreen kuuluvat tuppaavat olemaan. Periaatteessa samaan pakettiin on kaivettu eri autoluokkien parhaita paloja, mutta pelkistä rusinoista ei synny pullaa, joten lopputulos on kompromissi.3008 kohdalla uusinta sukupolvea on johdateltu astetta ylellisempään suuntaan. Keulan kromilla korostetut muodot ovat uudistuneet ja led-valot kuuluvat jatkossa myös taakse. Vakiovanteet ovat 17-tuumaiset.Varusteluun on niin ikään panostettu. Varustetasoja on kaikkiaan kolme: Access, Active ja Allure. Koeajettu auto edusti niistä viimeisintä, eli korkeinta, joten varustepuutteita ei heti tule vastaan.Näyttävyyspisteistä osa lankeaa myös samaan piikkiin. Poikkeuksellista on se, että parannukset ovat pudottaneet auton hintaa.Tyylikäs sisäpinta on tummanharmaa, istuimet yhdistelmä nahkaa ja kangasta, katto näyttävästi lasia. Silmä tottuu hitaasti massiiviseen kojelautaan ja sen keskellä kohoavaan seitsemän tuuman värinäyttöön.Istuimen säätö vipujen avulla ei ole rullasäädön veroinen ratkaisu, mutta kuskin ja kartturin omiin osastoihinsa jakava kookas keskikonsoli on yllättävän toimiva.Korkealle sijoitetulta kuljettajanistuimelta näkee hyvin auton ympärille. Ulkoa tarkasteltuna 3008 miellyttää silmää. Auton mittasuhteista vain korkeus jakaa mielipiteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenohalua riittääTarjolla on viisi uutta moottoria: kaksi bensiinikäyttöistä ja kolme dieseliä. Koeajoauton voimanlähde on malliston tehokkain 2,0-litrainen HDi 163 FAP. Moottorin pariksi valittu 6-portainen Aisinin Tiptronic -automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti.340 newtonmetrin vääntö ja 120 kilowatin (163 hv) teho takaavat riittävän puhtireservin. Ajaminen on sujuvaa ja varsinkin maantiellä suorastaan mukavaa. Matka-autona 3008 palvelee hyvin.Auto on vakaa ja liikkeiltään yllätyksetön. Äänieristyskin on riittävä. Kaupungissa ja ahtaissa paikoissa se on hieman kankea. Auton pyörittelyä ja kuljettajan havainnointia helpottavat pysäköintitutkat edessä ja takana.Myös peruutuskameraa voi suositella, sillä näkyvyys suoraan auton taakse on niin rajallinen, että kuolleeseen kulmaan mahtuu vaivatta lapsi, lemmikkieläin tai molemmat.Dynaaminen kallistuksenvaimennus kuuluu koeajetun moottorin vakiopariksi. Se vastustaa korin kallistumista käänteissä takaiskunvaimennuksen avulla ja siten parantaa auton hallittavuutta yllättävissä tilanteissa.Allure-varusteluun kuuluvat ksenon-valot seuraavat kaarretta ohjauspyörän asennon mukaan. Pimeällä mutkatiellä ajettaessa ominaisuus kerää kiitosta.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Peugeot 3008 HDi 163 Hinta alkaen 21 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 805 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 997 cm³, diesel, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 8,0 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4365 mm, leveys 1837 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2613 mm Tavaratila: 512-1604 l Omamassa: 1614 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 500 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti