1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisten autoluokkien ominaisuuksia yhdistelevä ranskalainen monikäyttöauto uudistui kevyesti. 3008 on ristiriitainen auto, kuten crossover-genreen kuuluvat tuppaavat olemaan. Periaatteessa samaan pakettiin on kaivettu eri autoluokkien parhaita paloja, mutta pelkistä rusinoista ei synny pullaa, joten lopputulos on kompromissi.3008 kohdalla uusinta sukupolvea on johdateltu astetta ylellisempään suuntaan. Keulan kromilla korostetut muodot ovat uudistuneet ja led-valot kuuluvat jatkossa myös taakse. Vakiovanteet ovat 17-tuumaiset.Varusteluun on niin ikään panostettu. Varustetasoja on kaikkiaan kolme: Access, Active ja Allure. Koeajettu auto edusti niistä viimeisintä, eli korkeinta, joten varustepuutteita ei heti tule vastaan.Näyttävyyspisteistä osa lankeaa myös samaan piikkiin. Poikkeuksellista on se, että parannukset ovat pudottaneet auton hintaa.Tyylikäs sisäpinta on tummanharmaa, istuimet yhdistelmä nahkaa ja kangasta, katto näyttävästi lasia. Silmä tottuu hitaasti massiiviseen kojelautaan ja sen keskellä kohoavaan seitsemän tuuman värinäyttöön.Istuimen säätö vipujen avulla ei ole rullasäädön veroinen ratkaisu, mutta kuskin ja kartturin omiin osastoihinsa jakava kookas keskikonsoli on yllättävän toimiva.Korkealle sijoitetulta kuljettajanistuimelta näkee hyvin auton ympärille. Ulkoa tarkasteltuna 3008 miellyttää silmää. Auton mittasuhteista vain korkeus jakaa mielipiteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenohalua riittääTarjolla on viisi uutta moottoria: kaksi bensiinikäyttöistä ja kolme dieseliä. Koeajoauton voimanlähde on malliston tehokkain 2,0-litrainen HDi 163 FAP. Moottorin pariksi valittu 6-portainen Aisinin Tiptronic -automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti.340 newtonmetrin vääntö ja 120 kilowatin (163 hv) teho takaavat riittävän puhtireservin. Ajaminen on sujuvaa ja varsinkin maantiellä suorastaan mukavaa. Matka-autona 3008 palvelee hyvin.Auto on vakaa ja liikkeiltään yllätyksetön. Äänieristyskin on riittävä. Kaupungissa ja ahtaissa paikoissa se on hieman kankea. Auton pyörittelyä ja kuljettajan havainnointia helpottavat pysäköintitutkat edessä ja takana.Myös peruutuskameraa voi suositella, sillä näkyvyys suoraan auton taakse on niin rajallinen, että kuolleeseen kulmaan mahtuu vaivatta lapsi, lemmikkieläin tai molemmat.Dynaaminen kallistuksenvaimennus kuuluu koeajetun moottorin vakiopariksi. Se vastustaa korin kallistumista käänteissä takaiskunvaimennuksen avulla ja siten parantaa auton hallittavuutta yllättävissä tilanteissa.Allure-varusteluun kuuluvat ksenon-valot seuraavat kaarretta ohjauspyörän asennon mukaan. Pimeällä mutkatiellä ajettaessa ominaisuus kerää kiitosta.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Peugeot 3008 HDi 163 Hinta alkaen 21 983 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 805 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 997 cm³, diesel, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 8,0 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4365 mm, leveys 1837 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2613 mm Tavaratila: 512-1604 l Omamassa: 1614 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 500 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?