12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompakti perheauto, johon saa ensi keväästä uuden sukupolven voimanlähteet. Suosion ratkaisee hinnoittelu. Hyvää: Viimeistely, laskenut kulutus, jämäkkä alusta, tavaratila. Huonoa: Pieni ratti, ohjauksen tahmeus, vakionopeudensäätimen sijainti. Jos autoluokat kävisivät tositv-taistoa kilojen karistamisessa, veisi uusi Peugeot 308 kokoistensa potin. Alemman keskiluokan tulokas on keventynyt peräti 140 kiloa. Talkoissa on onnistuttu lisäämällä sitkeiden suurlujuusterästen käyttöä. Esimerkiksi ovien vahvikkeet kevenivät 15 kiloa.Uusi autosukupolvi on tavannut olla edeltäjäänsä kookkaampi. Peugeot käy vastavirtaan, sillä Ranskan Alsacessa koeajettu 308 on hitusen edeltäjäänsä lyhyempi, kapeampi ja matalampi. Jalkatiloista ei ole silti nipistetty, sillä takana on perushyvät tilat ja istuma-asento ryhdikäs. Tavaratila on kasvanut luokan kärkisijoille 470 litraan.Ensikertaa Peugeot 308:n ratin taakse istahtava ei pääse matkaan ennen ajoasennon tavallista konstikkaampaa hakemista. Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa ja mittarit tulisi nähdä ratin kaaren ylitse. Ajoasennon löytämistä helpottaa pienikehäinen ratti, johon on tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistettyjä linjojaKojelaudan ratkaisut ovat pelkistettyjä, mutta ranskalaisin maustein. Esimerkiksi mittariston kehys ja vaihdekepin pää on veistetty aistikkaasti. Matkustamon yleisilme on viimeistelty. Keskikonsoli on karsittu kytkimistä lähes tyystin. Ne korvaa 9,7-tuumainen kosketusnäyttö. Napakan näppäilytavan oppii nopeasti, mutta seitsemän valikon syvyyksissä vaeltelu vaatii aikaa. Näyttö on käännetty kuljettajaa kohti, mutta ikävä kyllä näytön yllä ei ole häikäisylippaa heijasteluja estämässä.Malliston syömähammasValmistajalleen 308 on elintärkeä. Alempi keskiluokka eli niin sanottu C-segmentti kattaa lähes kolmasosan Euroopan automyynnistä.Tiukasti kilpaillun kokoluokan suosituin korimalli on ollut viisiovinen viistoperä. Euroopassa viistoperän osuus myynnistä lähentelee puolta, erilaisten katumaasturien ja vastaavien kattaessa myynnistä neljänneksen ja tila-autojen noin 16 prosenttia. Eroamme eurooppalaisista autoilijoista siinä, että Suomessa tässä kokoluokassa farmarikoristen osuus myynnistä on ollut 38 prosenttia, Euroopassa noin 16 prosenttia.Kolmenollakasi oli takavuosina maan myydyin pösö. Iän karttuessa uudet 208 ja 508 kirivät rinnalle ja ohitse. Osuudet muuttuvat 308:n eduksi lokakuusta lopulta alkaen, jolloin tulokas rantautuu Suomeen. Farmarikorinen tulee tosin tarjolle vasta kesällä 2014.Kattava moottorikatrasTarjolle tulee kattava moottorikatras. 1,6-litraisen HDi 115 -dieselin vääntö teki ajosta vaivatonta, eikä kättä tarvinnut käyttää yhtä mittaa vaihdekepillä.Koeajossa 1,6-litrainen HDi 92 moottori ei jäänyt kauas isoveljensä kyvyistä. Omatuntokin saa synninpäästön, sillä hiilidioksidipäästöt jäävät alle sadan gramman. Isoveli yltää lähes samaan erittäin alhaisen vierinvastuksen renkailla.1,6-litrainen THP 125 -bensiinimoottori selvitti jyrkät ylämäet, joskin ähisten ja puhisten. Tarjolle tulee myös 156 hevosvoiman moottori. Kumpaisenkin voimanlähteen hiilidioksidipäästöt ovat maltilliset 129 grammaa kilometrillä. 125-heppainen korvautuu ensi keväänä kolmisylinterisellä THP 130 -moottorilla.Pienimpien moottorien kaverina on viisilovinen ja suurempien kuusilovinen käsivaihteisto. Automaattivaihteisto tulee vasta syksyllä 2014.Hinnat alkaen mallina on kolmisylinterinen 1,2-litrainen VTi 82 -bensiinimoottori. Se on riittänyt pikkuveli 208:n tarpeisiin, mutta on alitehoinen 308:n kokoiseen autoon. Keväällä 2014 tulee BlueHDi-moottorisukupolvi, jonka 120-hevosvoimaisen kulutus laskee 3,1 litraan dieseliä sadalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta ajoaSivupeilit ovat asiallisen kookkaat. Näkyvyys eteen on hyvä, mutta takaviistoon kehnompi. Alusta on jämäkkä, joten 308:n voi huoletta viedä jyrkkiin kaarteisiin. Ohjaustuntuma saisi olla tarkempi, sen keskialuetta vaivaa tahmeus.Access-varustellussa autossa ei ole kosketusnäyttöä. Kolmesta varustelutasosta suosituimmaksi voi povata Activea, jonka mukana saa muun muassa kosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin ja pysäköintitutkan taakse. Tyyreimmän Alluren herkkuja ovat led-ajovalot, avaimeton käynnistys, pysäköintitutka eteen, sähkötoiminen käsijarru sekä älykäs vakionopeudensäädin. Vakionopeuden säätämistä ei tosin ole tehty helpoksi, sillä viiksi sijaitsee hankalasti ratin katveessa.Jos lompakko kestää, saa autoon kuljettajan apupaketin, johon kuuluu kolme tutkan avulla toimivaa järjestelmää: mukautuva vakionopeussäädin, törmäyksen varoitusjärjestelmä ja hätäjarrutusjärjestelmä. Pysäköintiavustin tulee keväällä 2014.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Peugeot 308 Moottori bensiini, turboahdettu THP 125 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti