12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompakti perheauto, johon saa ensi keväästä uuden sukupolven voimanlähteet. Suosion ratkaisee hinnoittelu. Hyvää: Viimeistely, laskenut kulutus, jämäkkä alusta, tavaratila. Huonoa: Pieni ratti, ohjauksen tahmeus, vakionopeudensäätimen sijainti. Jos autoluokat kävisivät tositv-taistoa kilojen karistamisessa, veisi uusi Peugeot 308 kokoistensa potin. Alemman keskiluokan tulokas on keventynyt peräti 140 kiloa. Talkoissa on onnistuttu lisäämällä sitkeiden suurlujuusterästen käyttöä. Esimerkiksi ovien vahvikkeet kevenivät 15 kiloa.Uusi autosukupolvi on tavannut olla edeltäjäänsä kookkaampi. Peugeot käy vastavirtaan, sillä Ranskan Alsacessa koeajettu 308 on hitusen edeltäjäänsä lyhyempi, kapeampi ja matalampi. Jalkatiloista ei ole silti nipistetty, sillä takana on perushyvät tilat ja istuma-asento ryhdikäs. Tavaratila on kasvanut luokan kärkisijoille 470 litraan.Ensikertaa Peugeot 308:n ratin taakse istahtava ei pääse matkaan ennen ajoasennon tavallista konstikkaampaa hakemista. Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa ja mittarit tulisi nähdä ratin kaaren ylitse. Ajoasennon löytämistä helpottaa pienikehäinen ratti, johon on tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistettyjä linjojaKojelaudan ratkaisut ovat pelkistettyjä, mutta ranskalaisin maustein. Esimerkiksi mittariston kehys ja vaihdekepin pää on veistetty aistikkaasti. Matkustamon yleisilme on viimeistelty. Keskikonsoli on karsittu kytkimistä lähes tyystin. Ne korvaa 9,7-tuumainen kosketusnäyttö. Napakan näppäilytavan oppii nopeasti, mutta seitsemän valikon syvyyksissä vaeltelu vaatii aikaa. Näyttö on käännetty kuljettajaa kohti, mutta ikävä kyllä näytön yllä ei ole häikäisylippaa heijasteluja estämässä.Malliston syömähammasValmistajalleen 308 on elintärkeä. Alempi keskiluokka eli niin sanottu C-segmentti kattaa lähes kolmasosan Euroopan automyynnistä.Tiukasti kilpaillun kokoluokan suosituin korimalli on ollut viisiovinen viistoperä. Euroopassa viistoperän osuus myynnistä lähentelee puolta, erilaisten katumaasturien ja vastaavien kattaessa myynnistä neljänneksen ja tila-autojen noin 16 prosenttia. Eroamme eurooppalaisista autoilijoista siinä, että Suomessa tässä kokoluokassa farmarikoristen osuus myynnistä on ollut 38 prosenttia, Euroopassa noin 16 prosenttia.Kolmenollakasi oli takavuosina maan myydyin pösö. Iän karttuessa uudet 208 ja 508 kirivät rinnalle ja ohitse. Osuudet muuttuvat 308:n eduksi lokakuusta lopulta alkaen, jolloin tulokas rantautuu Suomeen. Farmarikorinen tulee tosin tarjolle vasta kesällä 2014.Kattava moottorikatrasTarjolle tulee kattava moottorikatras. 1,6-litraisen HDi 115 -dieselin vääntö teki ajosta vaivatonta, eikä kättä tarvinnut käyttää yhtä mittaa vaihdekepillä.Koeajossa 1,6-litrainen HDi 92 moottori ei jäänyt kauas isoveljensä kyvyistä. Omatuntokin saa synninpäästön, sillä hiilidioksidipäästöt jäävät alle sadan gramman. Isoveli yltää lähes samaan erittäin alhaisen vierinvastuksen renkailla.1,6-litrainen THP 125 -bensiinimoottori selvitti jyrkät ylämäet, joskin ähisten ja puhisten. Tarjolle tulee myös 156 hevosvoiman moottori. Kumpaisenkin voimanlähteen hiilidioksidipäästöt ovat maltilliset 129 grammaa kilometrillä. 125-heppainen korvautuu ensi keväänä kolmisylinterisellä THP 130 -moottorilla.Pienimpien moottorien kaverina on viisilovinen ja suurempien kuusilovinen käsivaihteisto. Automaattivaihteisto tulee vasta syksyllä 2014.Hinnat alkaen mallina on kolmisylinterinen 1,2-litrainen VTi 82 -bensiinimoottori. Se on riittänyt pikkuveli 208:n tarpeisiin, mutta on alitehoinen 308:n kokoiseen autoon. Keväällä 2014 tulee BlueHDi-moottorisukupolvi, jonka 120-hevosvoimaisen kulutus laskee 3,1 litraan dieseliä sadalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta ajoaSivupeilit ovat asiallisen kookkaat. Näkyvyys eteen on hyvä, mutta takaviistoon kehnompi. Alusta on jämäkkä, joten 308:n voi huoletta viedä jyrkkiin kaarteisiin. Ohjaustuntuma saisi olla tarkempi, sen keskialuetta vaivaa tahmeus.Access-varustellussa autossa ei ole kosketusnäyttöä. Kolmesta varustelutasosta suosituimmaksi voi povata Activea, jonka mukana saa muun muassa kosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin ja pysäköintitutkan taakse. Tyyreimmän Alluren herkkuja ovat led-ajovalot, avaimeton käynnistys, pysäköintitutka eteen, sähkötoiminen käsijarru sekä älykäs vakionopeudensäädin. Vakionopeuden säätämistä ei tosin ole tehty helpoksi, sillä viiksi sijaitsee hankalasti ratin katveessa.Jos lompakko kestää, saa autoon kuljettajan apupaketin, johon kuuluu kolme tutkan avulla toimivaa järjestelmää: mukautuva vakionopeussäädin, törmäyksen varoitusjärjestelmä ja hätäjarrutusjärjestelmä. Pysäköintiavustin tulee keväällä 2014.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Peugeot 308 Moottori bensiini, turboahdettu THP 125 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?