12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompakti perheauto, johon saa ensi keväästä uuden sukupolven voimanlähteet. Suosion ratkaisee hinnoittelu. Hyvää: Viimeistely, laskenut kulutus, jämäkkä alusta, tavaratila. Huonoa: Pieni ratti, ohjauksen tahmeus, vakionopeudensäätimen sijainti. Jos autoluokat kävisivät tositv-taistoa kilojen karistamisessa, veisi uusi Peugeot 308 kokoistensa potin. Alemman keskiluokan tulokas on keventynyt peräti 140 kiloa. Talkoissa on onnistuttu lisäämällä sitkeiden suurlujuusterästen käyttöä. Esimerkiksi ovien vahvikkeet kevenivät 15 kiloa. Uusi autosukupolvi on tavannut olla edeltäjäänsä kookkaampi. Peugeot käy vastavirtaan, sillä Ranskan Alsacessa koeajettu 308 on hitusen edeltäjäänsä lyhyempi, kapeampi ja matalampi. Jalkatiloista ei ole silti nipistetty, sillä takana on perushyvät tilat ja istuma-asento ryhdikäs. Tavaratila on kasvanut luokan kärkisijoille 470 litraan. Ensikertaa Peugeot 308:n ratin taakse istahtava ei pääse matkaan ennen ajoasennon tavallista konstikkaampaa hakemista. Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa ja mittarit tulisi nähdä ratin kaaren ylitse. Ajoasennon löytämistä helpottaa pienikehäinen ratti, johon on tottumista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyjä linjoja Kojelaudan ratkaisut ovat pelkistettyjä, mutta ranskalaisin maustein. Esimerkiksi mittariston kehys ja vaihdekepin pää on veistetty aistikkaasti. Matkustamon yleisilme on viimeistelty. Keskikonsoli on karsittu kytkimistä lähes tyystin. Ne korvaa 9,7-tuumainen kosketusnäyttö. Napakan näppäilytavan oppii nopeasti, mutta seitsemän valikon syvyyksissä vaeltelu vaatii aikaa. Näyttö on käännetty kuljettajaa kohti, mutta ikävä kyllä näytön yllä ei ole häikäisylippaa heijasteluja estämässä. Malliston syömähammas Valmistajalleen 308 on elintärkeä. Alempi keskiluokka eli niin sanottu C-segmentti kattaa lähes kolmasosan Euroopan automyynnistä. Tiukasti kilpaillun kokoluokan suosituin korimalli on ollut viisiovinen viistoperä. Euroopassa viistoperän osuus myynnistä lähentelee puolta, erilaisten katumaasturien ja vastaavien kattaessa myynnistä neljänneksen ja tila-autojen noin 16 prosenttia. Eroamme eurooppalaisista autoilijoista siinä, että Suomessa tässä kokoluokassa farmarikoristen osuus myynnistä on ollut 38 prosenttia, Euroopassa noin 16 prosenttia. Kolmenollakasi oli takavuosina maan myydyin pösö. Iän karttuessa uudet 208 ja 508 kirivät rinnalle ja ohitse. Osuudet muuttuvat 308:n eduksi lokakuusta lopulta alkaen, jolloin tulokas rantautuu Suomeen. Farmarikorinen tulee tosin tarjolle vasta kesällä 2014. Kattava moottorikatras Tarjolle tulee kattava moottorikatras. 1,6-litraisen HDi 115 -dieselin vääntö teki ajosta vaivatonta, eikä kättä tarvinnut käyttää yhtä mittaa vaihdekepillä. Koeajossa 1,6-litrainen HDi 92 moottori ei jäänyt kauas isoveljensä kyvyistä. Omatuntokin saa synninpäästön, sillä hiilidioksidipäästöt jäävät alle sadan gramman. Isoveli yltää lähes samaan erittäin alhaisen vierinvastuksen renkailla. 1,6-litrainen THP 125 -bensiinimoottori selvitti jyrkät ylämäet, joskin ähisten ja puhisten. Tarjolle tulee myös 156 hevosvoiman moottori. Kumpaisenkin voimanlähteen hiilidioksidipäästöt ovat maltilliset 129 grammaa kilometrillä. 125-heppainen korvautuu ensi keväänä kolmisylinterisellä THP 130 -moottorilla. Pienimpien moottorien kaverina on viisilovinen ja suurempien kuusilovinen käsivaihteisto. Automaattivaihteisto tulee vasta syksyllä 2014. Hinnat alkaen mallina on kolmisylinterinen 1,2-litrainen VTi 82 -bensiinimoottori. Se on riittänyt pikkuveli 208:n tarpeisiin, mutta on alitehoinen 308:n kokoiseen autoon. Keväällä 2014 tulee BlueHDi-moottorisukupolvi, jonka 120-hevosvoimaisen kulutus laskee 3,1 litraan dieseliä sadalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivatonta ajoa Sivupeilit ovat asiallisen kookkaat. Näkyvyys eteen on hyvä, mutta takaviistoon kehnompi. Alusta on jämäkkä, joten 308:n voi huoletta viedä jyrkkiin kaarteisiin. Ohjaustuntuma saisi olla tarkempi, sen keskialuetta vaivaa tahmeus. Access-varustellussa autossa ei ole kosketusnäyttöä. Kolmesta varustelutasosta suosituimmaksi voi povata Activea, jonka mukana saa muun muassa kosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin ja pysäköintitutkan taakse. Tyyreimmän Alluren herkkuja ovat led-ajovalot, avaimeton käynnistys, pysäköintitutka eteen, sähkötoiminen käsijarru sekä älykäs vakionopeudensäädin. Vakionopeuden säätämistä ei tosin ole tehty helpoksi, sillä viiksi sijaitsee hankalasti ratin katveessa. Jos lompakko kestää, saa autoon kuljettajan apupaketin, johon kuuluu kolme tutkan avulla toimivaa järjestelmää: mukautuva vakionopeussäädin, törmäyksen varoitusjärjestelmä ja hätäjarrutusjärjestelmä. Pysäköintiavustin tulee keväällä 2014. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Peugeot 308 Moottori bensiini, turboahdettu THP 125 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Vääntö 200 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe