22.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä tapaus – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on tulokas, jonka valtit ovat katu-uskottava ulkomuoto, ketteryys ja moottorin kyvyt. Hyvää: säädettävä takaistuimen selkänoja, kääntösäde. Huonoa: sivulle avautuva takaluukku Katumaasturi, sportti, ekoauto. Kun Ford Ecosport yhdistelee näitä kaikkia, ovat odotukset koeajolle hieman harhailevat. Ensimmäinen yllätys ovat auton sisätilat. Ne ovat paljon avarammat kuin ulkoapäin uskoisi.Tilaa on harteikkaalle ja pitkälle kuljettajalle tai matkustajalle ja myös jalkatilaa löytyy. Mukiinmenevä istuttava, vaikkei täydellinen – pikkuautoon kun ei saa edustusauton penkkejä.Ford Ecosport on ihan tavallinen hyvä pieni auto, jolla on maasturimainen ulkonäkö, korkea maavara ja pieni kääntösäde. Kääntösäde vahvistaa tunnelmaa ketterästä ja mukavasta ajettavasta ahtailla kaduilla. Maasturimaisen olemuksen ansiosta sen kyytiin on helppo astua ja nousta pois. Näkyvyys autosta ulos on hyvä, mutta parkkitutka helpottaa kuljettajan elämää.Säädettävä takapenkin selkänoja on iloinen lisäyllätys tämänhintaisessa ja -kokoisessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuorekkuutta tavoitellenUlkonaisesti Ford Ecosportin nuorennusleikkauksesta kertoo näkyvimmin se, että takapyörä ei enää pullistele peräluukun päällä. Se on kuitenkin tilattavissa lisävarusteena, jos takaluukussa jököttävä varapyörä miellyttää silmää tai vastaa omia tarpeita.Isoimman yllätyksen Ecosport järjesti takaluukun avaamista pähkäilleille. Ei avaimesta, ei logosta, ei sisältä, ei rekisterikilven päältä, ei potkiskelemalla. Vaikka hetken jo heräsi epäilys lähistölle kytketystä piilokamerasta niin siitä ei toki ollut kyse. Takaluukun ripa virnistelee salaa takavalojen keskellä. Hauskaa ja omintakeista. Käytännöllistä? Mene ja tiedä, mutta rapakelien varalle kannattaa varata ne käsineet sinne hansikaslokeroon.Palkittu moottoriMoottorina on palkintoja kerännyt 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen suoriutumiseen kuljettaja voi olla tyytyväinen niin kaupungissa kuin maanteillä aina moottoriteitä myöten. Virallinen keskikulutus on 5,4 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt vain 125 g/km.Ecosportissa on vakiona kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt sekä turvaverhot, sivuturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Takaistuimelta löytyy isofix-kiinnikkeet kahdelle lastenistuimelle.Hätäaputoiminto on Ford Sync -järjestelmän ominaisuus. Onnettomuustilanteessa tämä tekniikka voi soittaa hätänumeroon, jos turvatyyny tai polttoainepumpun sulku laukeaa. Järjestelmä antaa elintärkeitä tietoja, kuten GPS-koordinaatit, vaikka kuljettaja olisi tajuton.Ecosportin saa omakseen halvimmillaan 20 097 eurolla. Kyseessä on tällöin Trend-varustelu. Koeajettu auto oli paremmin varusteltu Titanium-versio, jonka hinta lisävarusteineen on 23 736 euroa. Lisävarusteiksi koeajettuun malliin oli valittu parempi audiovarustus Sync-järjestelmineen, vakionopeussäädin, ajovaloautomatiikka, automaattiset tuulilasinpyyhkijät, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, parkkitutka taakse ja tummennetut takaikkunat.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Ford Ecosport 1.0 EcoBoost M5 Titanium Hinta alkaen 20 097 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 736 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm Vääntö 170 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4017 mm, leveys 2057 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous