22.11.2016

Koeajo: pirteä tapaus – Ford Ecosport

Ford Ecosport

Ford Ecosport on tulokas, jonka valtit ovat katu-uskottava ulkomuoto, ketteryys ja moottorin kyvyt. Hyvää: säädettävä takaistuimen selkänoja, kääntösäde. Huonoa: sivulle avautuva takaluukku

Katumaasturi, sportti, ekoauto. Kun Ford Ecosport yhdistelee näitä kaikkia, ovat odotukset koeajolle hieman harhailevat. Ensimmäinen yllätys ovat auton sisätilat. Ne ovat paljon avarammat kuin ulkoapäin uskoisi.

Ford EcosportTilaa on harteikkaalle ja pitkälle kuljettajalle tai matkustajalle ja myös jalkatilaa löytyy. Mukiinmenevä istuttava, vaikkei täydellinen – pikkuautoon kun ei saa edustusauton penkkejä.

Ford Ecosport on ihan tavallinen hyvä pieni auto, jolla on maasturimainen ulkonäkö, korkea maavara ja pieni kääntösäde. Kääntösäde vahvistaa tunnelmaa ketterästä ja mukavasta ajettavasta ahtailla kaduilla. Maasturimaisen olemuksen ansiosta sen kyytiin on helppo astua ja nousta pois. Näkyvyys autosta ulos on hyvä, mutta parkkitutka helpottaa kuljettajan elämää.

Säädettävä takapenkin selkänoja on iloinen lisäyllätys tämänhintaisessa ja -kokoisessa autossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuorekkuutta tavoitellen

Ulkonaisesti Ford Ecosportin nuorennusleikkauksesta kertoo näkyvimmin se, että takapyörä ei enää pullistele peräluukun päällä. Se on kuitenkin tilattavissa lisävarusteena, jos takaluukussa jököttävä varapyörä miellyttää silmää tai vastaa omia tarpeita.Ford Ecosport

Isoimman yllätyksen Ecosport järjesti takaluukun avaamista pähkäilleille. Ei avaimesta, ei logosta, ei sisältä, ei rekisterikilven päältä, ei potkiskelemalla. Vaikka hetken jo heräsi epäilys lähistölle kytketystä piilokamerasta niin siitä ei toki ollut kyse. Takaluukun ripa virnistelee salaa takavalojen keskellä. Hauskaa ja omintakeista. Käytännöllistä? Mene ja tiedä, mutta rapakelien varalle kannattaa varata ne käsineet sinne hansikaslokeroon.

Ford Ecosport

Palkittu moottori

Moottorina on palkintoja kerännyt 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen suoriutumiseen kuljettaja voi olla tyytyväinen niin kaupungissa kuin maanteillä aina moottoriteitä myöten. Virallinen keskikulutus on 5,4 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt vain 125 g/km.

Ecosportissa on vakiona kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt sekä turvaverhot, sivuturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Takaistuimelta löytyy isofix-kiinnikkeet kahdelle lastenistuimelle.

Ford Ecosport

Hätäaputoiminto on Ford Sync -järjestelmän ominaisuus. Onnettomuustilanteessa tämä tekniikka voi soittaa hätänumeroon, jos turvatyyny tai polttoainepumpun sulku laukeaa. Järjestelmä antaa elintärkeitä tietoja, kuten GPS-koordinaatit, vaikka kuljettaja olisi tajuton.

Ecosportin saa omakseen halvimmillaan 20 097 eurolla. Kyseessä on tällöin Trend-varustelu. Koeajettu auto oli paremmin varusteltu Titanium-versio, jonka hinta lisävarusteineen on 23 736 euroa. Lisävarusteiksi koeajettuun malliin oli valittu parempi audiovarustus Sync-järjestelmineen, vakionopeussäädin, ajovaloautomatiikka, automaattiset tuulilasinpyyhkijät, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, parkkitutka taakse ja tummennetut takaikkunat.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost M5 Titanium

Hinta alkaen

20 097 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

23 736 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

92 kW (125 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm

Vääntö

170 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,7 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4017 mm, leveys 2057 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2519 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat