14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Scénic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvin varusteltu tila-auto, jonka maavarasta on monelle perheelle iloa Suomen kehnokuntoisilla teillä. Hyvää: valoisat sisätilat, penkit, vaihteiston ja moottorin yhteistoiminta. Huonoa: kaasujalalle huonosti tilaa, muoviset levikkeet ja pyöränkaaret eivät paranna ulkonäköä. Scénic Xmod on Renaultin näkemys crossover-tila-autosta. Auto on vakaa ja valoisa kulkemaan kelirikkoisiakin teitä.Renault on ollut edelläkävijä crossover-tila-autoissa. Crossover tarkoittaa korotettua versiota perusmallista. Ensimmäinen versio Scénicin cross-overista tuli jo 13 vuotta sitten, silloin nimellä RX4. Malli ei ollut myyntimenestys, mutta nyt aika alkaa olla kypsä.Xmod eroaa perus-Scénicistä. Reilu maavara ja ulkokuoressa kookkaat muoviset kylkilistat luovat maasturimaista olemusta ja suojaavat maalipintaa.Etenemiskykyä haastavissa olosuhteissa ei ole unohdettu, vaikka auto onkin etuvetoinen. Grip control -luistonestojärjestelmästä on valittavissa pitoa optimoiva asetus mudalle, hiekalle ja lumelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi puhtiaVoimanlähteenä on 110 hevosvoimainen turbodiesel, jota saa kuusivaihteisena, joko manuaalivaihteisena tai kaksoiskytkinautomaattina.Scénic Xmod vaihtoi vaihteet luontevilla kierrosluvuilla ja ilman pätkimistä. Ohjauksessa tuntumaa on kohtuullisesti, vaikka sähköllä tehostettu ohjaus onkin kevyt käsitellä.Puhtia ja vääntöä turbodieselissä on vähintäänkin tarpeeksi. Auto liikkuu kuormattunakin jouhean tuntuisesti verrattuna suoritusarvoihin ja ollakseen tila-auto.Tarjolla vain viisipaikkaisenaTilat ovat tismalleen samat kuin viisipaikkaisessa perus-Scénicissä eli 470 litraa, kun penkit ovat matkustajien käytössä. Xmodia on saatavilla vain viisipaikkaisena.Korkeahkon katon ansiosta suurille esineille on tilaa penkit kaadettuina. Matkustajien iloksi sivulaseissa on paljon pinta-alaa, josta valo tulee sisään ja katse löytää ulos.Xmodin 28 485 euroa maksava hinnat alkaen-malli on 3 000 euroa vastaavaa viisipaikkaista perus-Scéniciä ja 1 500 euroa seitsenpaikkaista Grand Scéniciä kalliimpi.Xmod on halvimmillaankin Bose-varusteltu, johon kuuluu Bosen audiojärjestelmän lisäksi muun muassa alcantara-istuimet ja navigaattori.Teksti ja kuva: Santeri Petrell Renault Scénic Xmod Hinta alkaen 28 485 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 989 € Ajoneuvovero 105 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1656 mm, akseliväli 2704 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1470 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster