14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Scénic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvin varusteltu tila-auto, jonka maavarasta on monelle perheelle iloa Suomen kehnokuntoisilla teillä. Hyvää: valoisat sisätilat, penkit, vaihteiston ja moottorin yhteistoiminta. Huonoa: kaasujalalle huonosti tilaa, muoviset levikkeet ja pyöränkaaret eivät paranna ulkonäköä. Scénic Xmod on Renaultin näkemys crossover-tila-autosta. Auto on vakaa ja valoisa kulkemaan kelirikkoisiakin teitä.Renault on ollut edelläkävijä crossover-tila-autoissa. Crossover tarkoittaa korotettua versiota perusmallista. Ensimmäinen versio Scénicin cross-overista tuli jo 13 vuotta sitten, silloin nimellä RX4. Malli ei ollut myyntimenestys, mutta nyt aika alkaa olla kypsä.Xmod eroaa perus-Scénicistä. Reilu maavara ja ulkokuoressa kookkaat muoviset kylkilistat luovat maasturimaista olemusta ja suojaavat maalipintaa.Etenemiskykyä haastavissa olosuhteissa ei ole unohdettu, vaikka auto onkin etuvetoinen. Grip control -luistonestojärjestelmästä on valittavissa pitoa optimoiva asetus mudalle, hiekalle ja lumelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi puhtiaVoimanlähteenä on 110 hevosvoimainen turbodiesel, jota saa kuusivaihteisena, joko manuaalivaihteisena tai kaksoiskytkinautomaattina.Scénic Xmod vaihtoi vaihteet luontevilla kierrosluvuilla ja ilman pätkimistä. Ohjauksessa tuntumaa on kohtuullisesti, vaikka sähköllä tehostettu ohjaus onkin kevyt käsitellä.Puhtia ja vääntöä turbodieselissä on vähintäänkin tarpeeksi. Auto liikkuu kuormattunakin jouhean tuntuisesti verrattuna suoritusarvoihin ja ollakseen tila-auto.Tarjolla vain viisipaikkaisenaTilat ovat tismalleen samat kuin viisipaikkaisessa perus-Scénicissä eli 470 litraa, kun penkit ovat matkustajien käytössä. Xmodia on saatavilla vain viisipaikkaisena.Korkeahkon katon ansiosta suurille esineille on tilaa penkit kaadettuina. Matkustajien iloksi sivulaseissa on paljon pinta-alaa, josta valo tulee sisään ja katse löytää ulos.Xmodin 28 485 euroa maksava hinnat alkaen-malli on 3 000 euroa vastaavaa viisipaikkaista perus-Scéniciä ja 1 500 euroa seitsenpaikkaista Grand Scéniciä kalliimpi.Xmod on halvimmillaankin Bose-varusteltu, johon kuuluu Bosen audiojärjestelmän lisäksi muun muassa alcantara-istuimet ja navigaattori.Teksti ja kuva: Santeri Petrell Renault Scénic Xmod Hinta alkaen 28 485 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 989 € Ajoneuvovero 105 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1656 mm, akseliväli 2704 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1470 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa