14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Scénic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvin varusteltu tila-auto, jonka maavarasta on monelle perheelle iloa Suomen kehnokuntoisilla teillä. Hyvää: valoisat sisätilat, penkit, vaihteiston ja moottorin yhteistoiminta. Huonoa: kaasujalalle huonosti tilaa, muoviset levikkeet ja pyöränkaaret eivät paranna ulkonäköä. Scénic Xmod on Renaultin näkemys crossover-tila-autosta. Auto on vakaa ja valoisa kulkemaan kelirikkoisiakin teitä. Renault on ollut edelläkävijä crossover-tila-autoissa. Crossover tarkoittaa korotettua versiota perusmallista. Ensimmäinen versio Scénicin cross-overista tuli jo 13 vuotta sitten, silloin nimellä RX4. Malli ei ollut myyntimenestys, mutta nyt aika alkaa olla kypsä. Xmod eroaa perus-Scénicistä. Reilu maavara ja ulkokuoressa kookkaat muoviset kylkilistat luovat maasturimaista olemusta ja suojaavat maalipintaa. Etenemiskykyä haastavissa olosuhteissa ei ole unohdettu, vaikka auto onkin etuvetoinen. Grip control -luistonestojärjestelmästä on valittavissa pitoa optimoiva asetus mudalle, hiekalle ja lumelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävästi puhtia Voimanlähteenä on 110 hevosvoimainen turbodiesel, jota saa kuusivaihteisena, joko manuaalivaihteisena tai kaksoiskytkinautomaattina. Scénic Xmod vaihtoi vaihteet luontevilla kierrosluvuilla ja ilman pätkimistä. Ohjauksessa tuntumaa on kohtuullisesti, vaikka sähköllä tehostettu ohjaus onkin kevyt käsitellä. Puhtia ja vääntöä turbodieselissä on vähintäänkin tarpeeksi. Auto liikkuu kuormattunakin jouhean tuntuisesti verrattuna suoritusarvoihin ja ollakseen tila-auto. Tarjolla vain viisipaikkaisena Tilat ovat tismalleen samat kuin viisipaikkaisessa perus-Scénicissä eli 470 litraa, kun penkit ovat matkustajien käytössä. Xmodia on saatavilla vain viisipaikkaisena. Korkeahkon katon ansiosta suurille esineille on tilaa penkit kaadettuina. Matkustajien iloksi sivulaseissa on paljon pinta-alaa, josta valo tulee sisään ja katse löytää ulos. Xmodin 28 485 euroa maksava hinnat alkaen-malli on 3 000 euroa vastaavaa viisipaikkaista perus-Scéniciä ja 1 500 euroa seitsenpaikkaista Grand Scéniciä kalliimpi. Xmod on halvimmillaankin Bose-varusteltu, johon kuuluu Bosen audiojärjestelmän lisäksi muun muassa alcantara-istuimet ja navigaattori. Teksti ja kuva: Santeri Petrell Renault Scénic Xmod Hinta alkaen 28 485 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 989 € Ajoneuvovero 105 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1656 mm, akseliväli 2704 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1470 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt