20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BESV CT 2.1 on hollantilaisvalmistajan sähköpyörä peruskäyttöön. Pyörästä on saatavilla myös vaakaputkella sekä hihnavedolla oleva malli. Läpiastuttavat sähköpyörät ovat yleistynyt näky katukuvassa – ja BESV-pyörämerkillä on siihen tarjolla vaihtoehto.BESV on Suomessa vielä tuntemattomampi pyörämerkki. Pyörämerkki on tulee pyöräilyn luvatusta maasta eli se on hollantilainen.BESV ja muun muassa sähköpyörien akkuja muillekin pyörävalmistajille toimittava Darfon ovat samaa yritysrypästä. BESV:in pyörissäkin on luonnollisesti Darfonin akut. Darfonin akut puolestaan ovat hyväksyttyjä Shimanon huolto-ohjelmaan, joten huoltoverkosto on myös hyvin kattava, varsinkin kun pyörän lähes koko muu tekniikka on toteutettu Shimanolla, koeajetussa pyörässä oli Shimanon EP600-sähkömoottori, joka palvelee hyvin CT 2.1 LS:n kaltaista pyörää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös huoleton hihnaveto saataillaBESV CT -mallisto kattaa muutamia eri pyörämalleja, yksi niistä on CT 2.1 LS -malli. LS-kirjainyhdistelmä mallimerkinnässä tule sanoista low step, eli pyörä on läpiastuttavaa mallia. Sama pyörä on saatavilla myös niin sanotulla miesten rungolla, eli vaakaputkella varustettuna. Lisäksi edellä mainituista rungoista on saatavilla myös hieman kalliimmat mallit, hihnavetoiset versiot. Hinta hihnavedolle on noin tonnin enemmän. Tonnin hintaerosta voi myös laskea, kuinka tämä tulisi huoltokustannuksissa takaisin, sillä hihnaveto tarvitsee huomattavasti vähemmän huoltoa kuin ketjuveto. Ketjuvedon huoltoon menevä raha tulee ketjun öljyämiseen käytettävästä öljystä, ketjuista, jotka venyvät käytössä ja vaativat säännöllistä vaihtamista sekä vaihdettavista rattaista. Lisäksi jotain lisäarvoa voi laskea hihnavedolle, jolle edellä mainittuja huoltotoimenpiteitä ei tarvitse tehdä.Säädettävä stemmi hyvä lisäKetjuvetoisena versiona CT 2.1 on melkeinpä peruspyörä, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Peruspyörästä CT 2.1 eroaa kuitenkin siinä mielessä, että pyörän mukavuuteen on panostettu jousituksella. Etuhaarukkana BESV:issä on SR Suntourin perusetuhaarukka, joka tuo helppoutta ja mukavuutta katukivetysten ylittämiseen. Takana ei ole varsinaista jousitusta, mutta jousitettu satulatolppa tuo pyörään mukavuutta. Säädettävän stemmin ansiosta ohjaustangon paikkaa saa säädettyä myös hieman.Ajoasento CT:ssä on pysty ja pyörällä ajetaan selkä suorassa. Enviolon portaaton vaihteisto vaatii alussa hieman totuttelua, kuinka paljon kahvaa täytyy kääntää välityksen vaihtamiseen. Enviolon napavaihteiston hyvänä puolena on myös se, että vaihteen voi vaihtaa vaikka paikoillaan liikennevaloissa seisoessaan. Vaihteisto on myös huoltojen näkökulmasta myös huoleton.BESV CT 2.1 painaa melko paljon lähes 30 kiloa, tarkalleen ottaen 29,3 kiloa. Se tuntuu myös pyörän käsittelyssä, BESV ei ole mikään kevyin käsitellä. Pyörään valitut osat vaikuttavat luonnollisesti myös sen painoon.Eteen sekä taakse integroidut valot ovat helpot ja samalla ne lisäävät näkyvyyttä ja tuovat turvallisuutta. Hienoa, että myös BESV on lähtenyt integroimaan valaisimia sähköpyöriinsä. Esimerkiksi takavalo on integroitu ohueksi nauhaksi takatarakkaan. Tarakalle saa nostettua kyytiin lastia melko paljon. Pyörän tarakka on myös Snap it -alustalla. Kaiken kaikkiaan pyörän päällä sallittu paino on 140 kiloa, joka on erittäin suuri määrä.BESV CT 2.1:n hintaa on saatu painettua alas sillä tavalla, että siinä olevat jarrut ja vanteet ovat nimettömät, hieman halvempaa osastoa siis. Tämä voi olla ihan hyvä ratkaisu silloin kun valitut osat ovat toimivat, mutta eivät puolestaan nosta tarpeettomasti pyörän hintaa. Jarrut BESV:issä tuntuivat pysäytysvoimaltaan ihan riittäviltä siihen nähden, millaisesta pyörästä on kysymys, vaikka ne eivät ole kovinkaan erikoiset. Perusjarrut, 2-mäntäisenä ja 180 millin levyillä.BESV on mielenkiintoinen tulokas uutena merkkinä sähköpyöräkenttään. Hollantilaisvalmistajan valikoimasta löytyy pyöriä ihan joka lähtöön, aina lähes 10 000 euroa maksavaan hiilikuiturunkoiseen täysjousitettuun maastopyörään asti. Hyvää ja huonoa Sietää paljon painoa Portaaton vaihteisto Säädettävä stemmi Paino Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BESV CT 2.1 LS SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Shimano SC-E5003 Akku Darfon 504 Wh Vaihteisto Enviolo Trekking, takapakka KMC for Enviolo, 18T Kampisarja Samox for Shimano Steps Ketju KMC E101 EPT Runko BESV CT 2.Series -alumiinirunko Rungon koko S (45cm), M (50cm), L (55cm) Etuhaarukka SR Suntour Nex-E25, 50 mm Ohjaustanko Alloy City-Trekking, 6066 Jarrut Hydrauliset, 2-mäntäinen, 180 mm Istuin Selle Royal Rio Moderate Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Overdrive Vanteet 700c alumiini 36H Massa 29,3 kg Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v Hinta 4 399 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentit (1) Kertokaa sähköpyörien testeissä myös siitä, onko akku irrotettava sekä myös siitä, onko akun irrotus ja kiinnitys helppoa vai hankalaa. Etenkin taloyhtiöissä asuville tämä on tärkeää. Puolet suomalaisista asuu taloyhtiöiden asunnoissa. Sähköpyörän, skuutin tai vastaavien mikroliikenteen ajoneuvojen akun lataus on tehtävä valvotusti huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä tai parvekkeella. Sähköpyörän tms. akkua EI SAA LADATA ilman valvontaa taloyhtiön yleisissä tiloissa kuten esimerkiksi pyörävarastossa tai autohallissa. Sähköpyörän ja skuutin säilyttäminen akku kiinnitettynä on kielletty taloyhtiöiden autoparkkihallissa tai autoparkkiluolassa, koska ne ovat isoja palo-osastoja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?