20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa BESV CT 2.1 on hollantilaisvalmistajan sähköpyörä peruskäyttöön. Pyörästä on saatavilla myös vaakaputkella sekä hihnavedolla oleva malli. Läpiastuttavat sähköpyörät ovat yleistynyt näky katukuvassa – ja BESV-pyörämerkillä on siihen tarjolla vaihtoehto. BESV on Suomessa vielä tuntemattomampi pyörämerkki. Pyörämerkki on tulee pyöräilyn luvatusta maasta eli se on hollantilainen. BESV ja muun muassa sähköpyörien akkuja muillekin pyörävalmistajille toimittava Darfon ovat samaa yritysrypästä. BESV:in pyörissäkin on luonnollisesti Darfonin akut. Darfonin akut puolestaan ovat hyväksyttyjä Shimanon huolto-ohjelmaan, joten huoltoverkosto on myös hyvin kattava, varsinkin kun pyörän lähes koko muu tekniikka on toteutettu Shimanolla, koeajetussa pyörässä oli Shimanon EP600-sähkömoottori, joka palvelee hyvin CT 2.1 LS:n kaltaista pyörää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös huoleton hihnaveto saatailla BESV CT -mallisto kattaa muutamia eri pyörämalleja, yksi niistä on CT 2.1 LS -malli. LS-kirjainyhdistelmä mallimerkinnässä tule sanoista low step, eli pyörä on läpiastuttavaa mallia. Sama pyörä on saatavilla myös niin sanotulla miesten rungolla, eli vaakaputkella varustettuna. Lisäksi edellä mainituista rungoista on saatavilla myös hieman kalliimmat mallit, hihnavetoiset versiot. Hinta hihnavedolle on noin tonnin enemmän. Tonnin hintaerosta voi myös laskea, kuinka tämä tulisi huoltokustannuksissa takaisin, sillä hihnaveto tarvitsee huomattavasti vähemmän huoltoa kuin ketjuveto. Ketjuvedon huoltoon menevä raha tulee ketjun öljyämiseen käytettävästä öljystä, ketjuista, jotka venyvät käytössä ja vaativat säännöllistä vaihtamista sekä vaihdettavista rattaista. Lisäksi jotain lisäarvoa voi laskea hihnavedolle, jolle edellä mainittuja huoltotoimenpiteitä ei tarvitse tehdä. Säädettävä stemmi hyvä lisä Ketjuvetoisena versiona CT 2.1 on melkeinpä peruspyörä, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Peruspyörästä CT 2.1 eroaa kuitenkin siinä mielessä, että pyörän mukavuuteen on panostettu jousituksella. Etuhaarukkana BESV:issä on SR Suntourin perusetuhaarukka, joka tuo helppoutta ja mukavuutta katukivetysten ylittämiseen. Takana ei ole varsinaista jousitusta, mutta jousitettu satulatolppa tuo pyörään mukavuutta. Säädettävän stemmin ansiosta ohjaustangon paikkaa saa säädettyä myös hieman. Ajoasento CT:ssä on pysty ja pyörällä ajetaan selkä suorassa. Enviolon portaaton vaihteisto vaatii alussa hieman totuttelua, kuinka paljon kahvaa täytyy kääntää välityksen vaihtamiseen. Enviolon napavaihteiston hyvänä puolena on myös se, että vaihteen voi vaihtaa vaikka paikoillaan liikennevaloissa seisoessaan. Vaihteisto on myös huoltojen näkökulmasta myös huoleton. BESV CT 2.1 painaa melko paljon lähes 30 kiloa, tarkalleen ottaen 29,3 kiloa. Se tuntuu myös pyörän käsittelyssä, BESV ei ole mikään kevyin käsitellä. Pyörään valitut osat vaikuttavat luonnollisesti myös sen painoon. Eteen sekä taakse integroidut valot ovat helpot ja samalla ne lisäävät näkyvyyttä ja tuovat turvallisuutta. Hienoa, että myös BESV on lähtenyt integroimaan valaisimia sähköpyöriinsä. Esimerkiksi takavalo on integroitu ohueksi nauhaksi takatarakkaan. Tarakalle saa nostettua kyytiin lastia melko paljon. Pyörän tarakka on myös Snap it -alustalla. Kaiken kaikkiaan pyörän päällä sallittu paino on 140 kiloa, joka on erittäin suuri määrä. BESV CT 2.1:n hintaa on saatu painettua alas sillä tavalla, että siinä olevat jarrut ja vanteet ovat nimettömät, hieman halvempaa osastoa siis. Tämä voi olla ihan hyvä ratkaisu silloin kun valitut osat ovat toimivat, mutta eivät puolestaan nosta tarpeettomasti pyörän hintaa. Jarrut BESV:issä tuntuivat pysäytysvoimaltaan ihan riittäviltä siihen nähden, millaisesta pyörästä on kysymys, vaikka ne eivät ole kovinkaan erikoiset. Perusjarrut, 2-mäntäisenä ja 180 millin levyillä. BESV on mielenkiintoinen tulokas uutena merkkinä sähköpyöräkenttään. Hollantilaisvalmistajan valikoimasta löytyy pyöriä ihan joka lähtöön, aina lähes 10 000 euroa maksavaan hiilikuiturunkoiseen täysjousitettuun maastopyörään asti. Hyvää ja huonoa Sietää paljon painoa Portaaton vaihteisto Säädettävä stemmi Paino Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BESV CT 2.1 LS SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Shimano SC-E5003 Akku Darfon 504 Wh Vaihteisto Enviolo Trekking, takapakka KMC for Enviolo, 18T Kampisarja Samox for Shimano Steps Ketju KMC E101 EPT Runko BESV CT 2.Series -alumiinirunko Rungon koko S (45cm), M (50cm), L (55cm) Etuhaarukka SR Suntour Nex-E25, 50 mm Ohjaustanko Alloy City-Trekking, 6066 Jarrut Hydrauliset, 2-mäntäinen, 180 mm Istuin Selle Royal Rio Moderate Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Overdrive Vanteet 700c alumiini 36H Massa 29,3 kg Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v Hinta 4 399 € Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 24.10.2025 Pyöräily Äly tulee yhä enemmän myös polkupyöriin – Garmin Varia UT800 -etuvalo ja Edge MTB -pyörätietokone testissä 10.10.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Haibike Adventr 11 ABS ja Ghost E-ASX ABS – Susitaipaleen kävijät 26.9.2025 Sähköpyörät Peltsin jalanjäljillä Pohjois-Karjalassa Susitaival-reitillä – mutta sähköllä 12.9.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Canyon Endurace:ONfly CF 7 – sähköavusteinen maantiepyörä rikkoo rajoja 29.8.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Raymon Crossray Ultra – seikkailunhaluisille 15.8.2025 Liikenne Tunnetko uudet säännöt? Näin laki määrää kevyillä sähkökulkimilla liikkumisesta 15.8.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ecoride Ambassador 4 – suorastaan kaupunkiajon kuninkaallinen 1.8.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Tunturi eLite – tulevaisuuden ominaisuuksilla Kommentit (1) Kertokaa sähköpyörien testeissä myös siitä, onko akku irrotettava sekä myös siitä, onko akun irrotus ja kiinnitys helppoa vai hankalaa. Etenkin taloyhtiöissä asuville tämä on tärkeää. Puolet suomalaisista asuu taloyhtiöiden asunnoissa. Sähköpyörän, skuutin tai vastaavien mikroliikenteen ajoneuvojen akun lataus on tehtävä valvotusti huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä tai parvekkeella. Sähköpyörän tms. akkua EI SAA LADATA ilman valvontaa taloyhtiön yleisissä tiloissa kuten esimerkiksi pyörävarastossa tai autohallissa. Sähköpyörän ja skuutin säilyttäminen akku kiinnitettynä on kielletty taloyhtiöiden autoparkkihallissa tai autoparkkiluolassa, koska ne ovat isoja palo-osastoja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan