20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BESV CT 2.1 on hollantilaisvalmistajan sähköpyörä peruskäyttöön. Pyörästä on saatavilla myös vaakaputkella sekä hihnavedolla oleva malli. Läpiastuttavat sähköpyörät ovat yleistynyt näky katukuvassa – ja BESV-pyörämerkillä on siihen tarjolla vaihtoehto.BESV on Suomessa vielä tuntemattomampi pyörämerkki. Pyörämerkki on tulee pyöräilyn luvatusta maasta eli se on hollantilainen.BESV ja muun muassa sähköpyörien akkuja muillekin pyörävalmistajille toimittava Darfon ovat samaa yritysrypästä. BESV:in pyörissäkin on luonnollisesti Darfonin akut. Darfonin akut puolestaan ovat hyväksyttyjä Shimanon huolto-ohjelmaan, joten huoltoverkosto on myös hyvin kattava, varsinkin kun pyörän lähes koko muu tekniikka on toteutettu Shimanolla, koeajetussa pyörässä oli Shimanon EP600-sähkömoottori, joka palvelee hyvin CT 2.1 LS:n kaltaista pyörää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös huoleton hihnaveto saataillaBESV CT -mallisto kattaa muutamia eri pyörämalleja, yksi niistä on CT 2.1 LS -malli. LS-kirjainyhdistelmä mallimerkinnässä tule sanoista low step, eli pyörä on läpiastuttavaa mallia. Sama pyörä on saatavilla myös niin sanotulla miesten rungolla, eli vaakaputkella varustettuna. Lisäksi edellä mainituista rungoista on saatavilla myös hieman kalliimmat mallit, hihnavetoiset versiot. Hinta hihnavedolle on noin tonnin enemmän. Tonnin hintaerosta voi myös laskea, kuinka tämä tulisi huoltokustannuksissa takaisin, sillä hihnaveto tarvitsee huomattavasti vähemmän huoltoa kuin ketjuveto. Ketjuvedon huoltoon menevä raha tulee ketjun öljyämiseen käytettävästä öljystä, ketjuista, jotka venyvät käytössä ja vaativat säännöllistä vaihtamista sekä vaihdettavista rattaista. Lisäksi jotain lisäarvoa voi laskea hihnavedolle, jolle edellä mainittuja huoltotoimenpiteitä ei tarvitse tehdä.Säädettävä stemmi hyvä lisäKetjuvetoisena versiona CT 2.1 on melkeinpä peruspyörä, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Peruspyörästä CT 2.1 eroaa kuitenkin siinä mielessä, että pyörän mukavuuteen on panostettu jousituksella. Etuhaarukkana BESV:issä on SR Suntourin perusetuhaarukka, joka tuo helppoutta ja mukavuutta katukivetysten ylittämiseen. Takana ei ole varsinaista jousitusta, mutta jousitettu satulatolppa tuo pyörään mukavuutta. Säädettävän stemmin ansiosta ohjaustangon paikkaa saa säädettyä myös hieman.Ajoasento CT:ssä on pysty ja pyörällä ajetaan selkä suorassa. Enviolon portaaton vaihteisto vaatii alussa hieman totuttelua, kuinka paljon kahvaa täytyy kääntää välityksen vaihtamiseen. Enviolon napavaihteiston hyvänä puolena on myös se, että vaihteen voi vaihtaa vaikka paikoillaan liikennevaloissa seisoessaan. Vaihteisto on myös huoltojen näkökulmasta myös huoleton.BESV CT 2.1 painaa melko paljon lähes 30 kiloa, tarkalleen ottaen 29,3 kiloa. Se tuntuu myös pyörän käsittelyssä, BESV ei ole mikään kevyin käsitellä. Pyörään valitut osat vaikuttavat luonnollisesti myös sen painoon.Eteen sekä taakse integroidut valot ovat helpot ja samalla ne lisäävät näkyvyyttä ja tuovat turvallisuutta. Hienoa, että myös BESV on lähtenyt integroimaan valaisimia sähköpyöriinsä. Esimerkiksi takavalo on integroitu ohueksi nauhaksi takatarakkaan. Tarakalle saa nostettua kyytiin lastia melko paljon. Pyörän tarakka on myös Snap it -alustalla. Kaiken kaikkiaan pyörän päällä sallittu paino on 140 kiloa, joka on erittäin suuri määrä.BESV CT 2.1:n hintaa on saatu painettua alas sillä tavalla, että siinä olevat jarrut ja vanteet ovat nimettömät, hieman halvempaa osastoa siis. Tämä voi olla ihan hyvä ratkaisu silloin kun valitut osat ovat toimivat, mutta eivät puolestaan nosta tarpeettomasti pyörän hintaa. Jarrut BESV:issä tuntuivat pysäytysvoimaltaan ihan riittäviltä siihen nähden, millaisesta pyörästä on kysymys, vaikka ne eivät ole kovinkaan erikoiset. Perusjarrut, 2-mäntäisenä ja 180 millin levyillä.BESV on mielenkiintoinen tulokas uutena merkkinä sähköpyöräkenttään. Hollantilaisvalmistajan valikoimasta löytyy pyöriä ihan joka lähtöön, aina lähes 10 000 euroa maksavaan hiilikuiturunkoiseen täysjousitettuun maastopyörään asti. Hyvää ja huonoa Sietää paljon painoa Portaaton vaihteisto Säädettävä stemmi Paino Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BESV CT 2.1 LS SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain Shimano SC-E5003 Akku Darfon 504 Wh Vaihteisto Enviolo Trekking, takapakka KMC for Enviolo, 18T Kampisarja Samox for Shimano Steps Ketju KMC E101 EPT Runko BESV CT 2.Series -alumiinirunko Rungon koko S (45cm), M (50cm), L (55cm) Etuhaarukka SR Suntour Nex-E25, 50 mm Ohjaustanko Alloy City-Trekking, 6066 Jarrut Hydrauliset, 2-mäntäinen, 180 mm Istuin Selle Royal Rio Moderate Rengaskoko 29” Renkaat Maxxis Overdrive Vanteet 700c alumiini 36H Massa 29,3 kg Takuu runko ja sähköjärjestelmä 2 v, muut osat 1 v Hinta 4 399 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentit (1) Kertokaa sähköpyörien testeissä myös siitä, onko akku irrotettava sekä myös siitä, onko akun irrotus ja kiinnitys helppoa vai hankalaa. Etenkin taloyhtiöissä asuville tämä on tärkeää. Puolet suomalaisista asuu taloyhtiöiden asunnoissa. Sähköpyörän, skuutin tai vastaavien mikroliikenteen ajoneuvojen akun lataus on tehtävä valvotusti huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä tai parvekkeella. Sähköpyörän tms. akkua EI SAA LADATA ilman valvontaa taloyhtiön yleisissä tiloissa kuten esimerkiksi pyörävarastossa tai autohallissa. Sähköpyörän ja skuutin säilyttäminen akku kiinnitettynä on kielletty taloyhtiöiden autoparkkihallissa tai autoparkkiluolassa, koska ne ovat isoja palo-osastoja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä