28.4.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Fantic XMF 1.7 – fantasticò Fantic, osa 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen Fantic tietää, kuinka täysjousitettu sähköpyörä tehdään, Fantic XMF 1.7 on siitä hyvä osoitus. Hyvää: Ajettavuus, runkogeometria, jarrut, jousitus. Huonoa: Sähkömoottorin ohjain. Italialainen Fantic tunnetaan kaksipyöräisistä polttomoottorikäyttöisistä moottoripyöristään. Pian se tunnetaan myös sähköpyöristään, joita Fantic on suoltanut markkinoille jo muutaman vuoden. Aiemmin koeajossamme ollut läskipyörä Fantic Fat Sport 630 on erinomainen osoitus siitä, että sähköpyöräpuolta Fanticilla on mietitty ihan tosissaan. Täysjousitettu Fantic XMF 1.7 vain vahvistaa tätä käsitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAggressiivinen muotoilu lupaa menohalujaEnsiksi ihan perusasioihin. Fantic XMF 1.7 näyttää erittäin hyvältä ja houkuttelevalta täysjoustolta. Pyörän muotoilu on aavistuksen aggressiivistä, joka tietysti lupaa hyvää, kun kysymyksessä on täysjousitettu maasturi.Toiseksi, XMF 1.7 ei ole mikään edullinen pyörä, sen hinta on yli 6 000 euroa ja tämän vuoksi rahalla pitää jo saadakin. No, saahan sitä. Vaikka jarrut Fanticissa ovat Sramin edullisinta Guide T -sarjaa, niin edestä Fanticista löytyy peräti 220-millinen jarrulevy, joka tulee tarpeeseen kovemmissa vauhdeissa. Muuten Fanticissa on Sramin NX Eagle -osasarjaa, jolla pärjännee jo suhteellisen pitkälle. Totuushan on, että jos parempaa GX-sarjaa pyöräänsä haluaisi, niin tuolloin hinta noussee millä tahansa pyörämerkillä lähemmäs 7 000 euroa.Fanticin ajettavuus ja ohjautuvuus on erittäin hyvää. Tässä merkitystä on varmasti Fanticin rungon suunnittelussa, jossa kaikki on lähtenyt siitä, että mitä lähempänä pyörän painopisteen keskikohtaa painavat komponentit eli sähkömoottori ja akku ovat, sitä vähemmän kuskin tarvitsee voimaa käyttää pyörän liikuttelemiseen. Karrikoiden, mitä pienemmillä voimilla asiat tapahtuvat, sitä nopeampaa on reagointi ja sitä paremmin kuski myös pyörän selässä jaksaa. Fantic on siis sijoittanut pyörän moottorin ja akun lähelle pyörän painopisteen keskilinjaa, jolloin pyörän ohjattavuus ja vakaus on optimoitu. Tämän vuoksi esimerkiksi moottori on lähes pystyasennossa, jolloin se on mahdollisimman keskellä pyörän painopisteen keskilinjaa. Akku puolestaan on moottorin jatkeena lähes samassa linjassa. Fantic XMF 1.7 onkin ketterä ja tasapainoinen pyörä ajettavaksi. Ketteryytensä ja helppoutensa vuoksi se sopii hyvin myös aloittelevalle maastopyöräilijälle, Fantic tarjoaa hyvin haastetta pitkäksi aikaa.Takajousituksena Full FloaterFanticin takajousituksessa on myös ammennettu endurosta ja polttomoottorilla toimivista kaksipyöräisistä. Takahaarukka on myös maalattu erottuvasti hopealla, samoin kuin moottoripyörissä. Koko takalinkku on erottuva, mutta se näyttää myös erinomaisen hyvältä.Fantic käyttää pyörän takalinkustossa niin sanottua Full Floater -ratkaisua, jossa iskunvaimennuksen kaksi keinuvaa kiinnityspistettä mahdollistavat sen, että takaiskari jää kellumaan kiinnityspisteiden väliin – eli iskunvaimentimen ylä- eikä alapää kumpikaan ole kiinni rungossa.Ratkaisu vaikuttaa Fanticissa erittäin toimivalta ja takapyörä tuntuu olevan kosketuksessa hyvin koko ajan alustaan, vaikka sille tulisi töitä jatkuvalla syötöllä, kunhan vaimentimien säädöt ovat kohdallaan. Jousituksen vakaus ja hallinta on Fanticissa erinomainen, eikä jousitus myöskään ole millään tavalla yliaktiivinen. Fanticin mullet-rengastus, eli edessä 29-tuumainen ja takana 27,5-tuumainen rengas, toimii hyvin sekä kivikkoisessa ja juurakkoisessa maastossa etenemisen että ajettavuuden näkökulmasta.Brosen sähkömoottoriFanticin sähkömoottorit tulevat Broselta, ja XMF 1.7 -mallin voimanlähteenä on kevyempi magnesium-kuoriin tehty sähkömoottori. Moottori tuntuu aavistuksen paremmin kuljettajan käskyihin reagoivalta, kun aiemmin koeajamamme Fanticin läskipyörän moottori. Mutta kysymyksessä onkin aavistuksen ”parempi” ja myös 500 grammaa kevyempi moottori, kuin Brosen alumiinikuoriset moottorit.Brosen sähkömoottorin ohjaimeen on edelleen vaikeuksia tottua, ohjaimen painikkeet jäävät hieman piementoon näytön alle ja niitä on vaikea käyttää. Lisäksi avustustasoa ei ole näytössä näkyvillä koko aikaa, jonka vuoksi niiden värikoodit pitäisi osata ulkoa. Värikoodit ehkä oppii jonkun ajan käytön jälkeen ulkoa, mutta ajolasit päässä kirkkaassa auringon valossa näytön värejä ei erota koko aikaa selvästi.Akku Fanticissa on 720 wattituntia ja se riittää kyllä pidemmäksi aikaa, vaikka käyttäisi korkeampaa avustustasoa. Fanticilla ajettiin muun muassa pidempi kolmen tunnin ja kymmenien kilometrien mittainen maastolenkki, jossa edettiin välillä todella pehmeässä virtaa kuluttavassa hiekassakin sekä käytettiin paljon korkeimpia avustustasoja. Lenkin jälkeen akussa oli virtaa vielä noin 40 prosenttia.Fanticista on helppo toisen koeajon perusteella edelleen sanoa fantasticò Fantic! – Italialaiset haluavat selvästikin tulla sähköpyörien maailmaan vakavasti otettavaksi tekijäksi.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFantic XMF 1.7Hinta: 6 190 euroa Paino: ei ilmoitettu Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L Etuhaarukka: RockShox Domain, 170 mm Takajousitus: RockShox Deluxe Select+ T205 x 60 Air Ohjaustanko: FSA Comet Ø35, 800 mm, Rise 15 mm Jarrut: Sram Guide T, 4-mäntäinen, edessä 220 mm, takana 200 mm Vaihteisto: SRAM NX Eagle 12 v, Sram SX 12V, 11-50 takapakka Vaihdevipu: Sram NX Eagle Kampisarja: FSA Ketju: Sram SX Istuin: Selle Italia Model X Comfort Superflow 145 Istuinkannatin: Switch 30.9 Rengaskoko: 29 x 2.35 / 27,5” x 2.6 Vanteet: Fulcrum E-Fire 700 29”–27,5” Renkaat: Vittoria E-Martello Sähkömoottori: Brose Drive S-Mag 36, 250 Watt, 90 Nm Sähkömoottorin ohjain: Brose All Round Akku: Fantic Lithium Ion, 36 Volt, 720 Wh Takuu: 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti