21.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon Cupra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruudikas pikkusportti järkihinnalla. Hyvää: ohjaustuntuma, moottori, kiihtyvyys. Huonoa: etuistuimen sivutuki, matkustustilat takana. Pieni, punainen ja äkäinen kulkemaan.Seat Leon Cupra on äkäinen tapaus. Kevyt auto lähtee kerkeästi seisaltaan ja kiihtyy tarvittaessa rivakasti, nollasta sataan alta kuuden sekunnin.Voimakasta kaasupolkimen painallusta seuraa ärhäkkä rähähdys pakosarjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerhekäyttöön harkitenAlusta on erittäin pintakova, joka tekee kaupunki- ja taajama-ajosta äänekästä ja täristävää. Tämän auton hankkijan kannattaa miettiä, mihin tarvitsee autoa.Jos valtaosa ajosta on lyhyttä työ-, harrastus- ja kauppamatkaa, eivät auton parhaat ominaisuudet tule käytetyiksi.Tilojensakaan puolesta kyse ei ole perheen arkiajossa luontevasta kulkupelistä. Kuljettajalla on hyvät työskentelytilat, mutta takana matkustavilla ei ole kovin ruhtinaallisesti jalkatilaa.Tavaroillekaan ei ole kovin avaria tiloja tarjolla, alta neljänsadan litran verran kaikkiaan.Pieni mutta suuntavakaaSeat Leon on pieneksi autoksi mukavan suuntavakaa, ja hyvällä tienpinnalla kohtuuhiljainen matkakumppani.Matka-ajon lisäksi Leonia on lysti viedä mutkateillä. Ohjaus on tarkka ja riittävän nopea urheilulliseen ajoon, eikä auto ylenmäärin edes puske kaarreajossa.Kaksoiskytkinautomaatti on hyvä vaihtoehto kaikille mukavuudenhaluisille kuskeille: vaihtohetket ovat vikkeliä ja ajoittuvat luontevasti vauhdin muutoksiin.Toisaalta urheilullisen ajoelämyksen kruunaisi jatkuva askarointi vaihdekepin kanssa.Urheilulisia yksityiskohtiaSisällä on useita urheilullisia yksityiskohtia, jotka korostavat auton luonnetta. Etusituin jättää kuitenkin toivomisen varaa.Sivutuki saisi olla jämäkämpi niin kyljestä kuin istuinosaltaankin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Seat Leon 2.0 TSI 280 hv DSG Cupra Hinta alkaen 38 478 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 693 € Ajoneuvovero 140 €/ v Moottori 1 984 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5700-6200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4271 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1421 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa