30.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – tyyristä tyyliä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Monte Carlo on vauhtimalli, mutta vain mielikuvissa. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, viimeistely. Huonoa: Suorituskyky ei vastaa mallinimeä. Škodan historia Monte Carlo -rallissa on pitkä: tsekkimerkki osallistui kilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 1936 Popular-mallillaan. Vuonna 1977 yllettiin jopa luokkavoittoon 130 RS:llä. Škoda Fabia S2000 puolestaan sijoittui toiseksi sekä vuonna 2010 (Juho Hännisen ajamana) että 2011 – tosin kilpailu ei noina vuosina kuulunut rallin maailmanmestaruussarjaan.Tämän innoittamana Škoda esitteli hiljattain Monte Carlo -varusteluversiot myös pienistä nykymalleistaan. Koeajoimme rallikoristellun Fabian.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkevä perheautoŠkoda Fabia kuuluu kaiken kaikkiaan pikkuautoluokan parhaimmistoon. Tehokkaalla tilankäytöllään ja muunneltavuudellaan se kelpaa jopa perheautoksi. Ajettavuus on kohdallaan niin kaupunkipyörittelyyn kuin maantiellekin. Kokonaisuuden kruunaavat mukava jousitus ja alhainen melutaso.Kuten järkevissä autoissa yleensä, Fabiassakin varjopuolena on kuitenkin lievä värittömyys, suorastaan tylsyys. Uusi versio paikkaakin juuri tätä osa-aluetta.Punaisena parhaimmillaanŠkoda Fabia Monte Carlo on toiminnallisilta varusteiltaan lähimpänä ylellisintä Style-varustetasoa. Ominaisuuksiin vaikuttava muutos on madallettu ja tiukennettu alusta matalaprofiilisemmilla renkailla, mutta tämä ei vielä hävitä mukavuutta kokonaan.Ulkonäköön on lisätty sporttisuutta kiiltävän mustilla vanteilla, helmoilla, sivupeileillä ja maskilla. Musta lasikatto jatkaa kiiltävää väriteemaa ja antaa valoa matkustamoon.Sisäilme on pantu kokonaan uusiksi puna-musta-harmaalla verhoilulla ja koristeltu vielä sporttiratilla, teräksisillä polkimilla, hiilikuitulistoilla sekä punaisella keskikonsolilla. Punainen sisustus sopi koeajoauton ulkoväriin mainiosti, mutta ei aivan yhtä helposti muihin väreihin.Edullinen pakettiMonte Carlo -varustelu on tarjolla perus-Fabian lisäksi Fabia Combiin ja Rapid Spacebackiin. Varustelun saa kaikkiin moottorivaihtoehtoihin – poislukien Fabian pienin litrainen perusmoottori ja Rapidin dieselmallit.Ralleihin ei millään versiolla kannata ilmoittautua, mutta niin sisäistä kuin ulkoistakin näyttävyyttä Monte Carlo -paketilla saa melko edulliseen 1 200–1 500 euron lisähintaan mallista riippuen.Lisähinta tulee kuitenkin jo ennestään kalleimman Stylen päälle, joten kokonaishinta karkaa yli 20 000 euron. Tästä summasta ilmoittautuu heti kilpailemaan monta isompaakin tarjokasta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo DSG Hinta alkaen 22 757 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4000 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa