30.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – tyyristä tyyliä Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Monte Carlo on vauhtimalli, mutta vain mielikuvissa. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, viimeistely. Huonoa: Suorituskyky ei vastaa mallinimeä. Škodan historia Monte Carlo -rallissa on pitkä: tsekkimerkki osallistui kilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 1936 Popular-mallillaan. Vuonna 1977 yllettiin jopa luokkavoittoon 130 RS:llä. Škoda Fabia S2000 puolestaan sijoittui toiseksi sekä vuonna 2010 (Juho Hännisen ajamana) että 2011 – tosin kilpailu ei noina vuosina kuulunut rallin maailmanmestaruussarjaan.Tämän innoittamana Škoda esitteli hiljattain Monte Carlo -varusteluversiot myös pienistä nykymalleistaan. Koeajoimme rallikoristellun Fabian.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkevä perheautoŠkoda Fabia kuuluu kaiken kaikkiaan pikkuautoluokan parhaimmistoon. Tehokkaalla tilankäytöllään ja muunneltavuudellaan se kelpaa jopa perheautoksi. Ajettavuus on kohdallaan niin kaupunkipyörittelyyn kuin maantiellekin. Kokonaisuuden kruunaavat mukava jousitus ja alhainen melutaso.Kuten järkevissä autoissa yleensä, Fabiassakin varjopuolena on kuitenkin lievä värittömyys, suorastaan tylsyys. Uusi versio paikkaakin juuri tätä osa-aluetta.Punaisena parhaimmillaanŠkoda Fabia Monte Carlo on toiminnallisilta varusteiltaan lähimpänä ylellisintä Style-varustetasoa. Ominaisuuksiin vaikuttava muutos on madallettu ja tiukennettu alusta matalaprofiilisemmilla renkailla, mutta tämä ei vielä hävitä mukavuutta kokonaan.Ulkonäköön on lisätty sporttisuutta kiiltävän mustilla vanteilla, helmoilla, sivupeileillä ja maskilla. Musta lasikatto jatkaa kiiltävää väriteemaa ja antaa valoa matkustamoon.Sisäilme on pantu kokonaan uusiksi puna-musta-harmaalla verhoilulla ja koristeltu vielä sporttiratilla, teräksisillä polkimilla, hiilikuitulistoilla sekä punaisella keskikonsolilla. Punainen sisustus sopi koeajoauton ulkoväriin mainiosti, mutta ei aivan yhtä helposti muihin väreihin.Edullinen pakettiMonte Carlo -varustelu on tarjolla perus-Fabian lisäksi Fabia Combiin ja Rapid Spacebackiin. Varustelun saa kaikkiin moottorivaihtoehtoihin – poislukien Fabian pienin litrainen perusmoottori ja Rapidin dieselmallit.Ralleihin ei millään versiolla kannata ilmoittautua, mutta niin sisäistä kuin ulkoistakin näyttävyyttä Monte Carlo -paketilla saa melko edulliseen 1 200–1 500 euron lisähintaan mallista riippuen.Lisähinta tulee kuitenkin jo ennestään kalleimman Stylen päälle, joten kokonaishinta karkaa yli 20 000 euron. Tästä summasta ilmoittautuu heti kilpailemaan monta isompaakin tarjokasta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo DSG Hinta alkaen 22 757 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4000 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä