11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkivalinta pienperheille ja kaupunkikäyttöön. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ketteryys, moottorikatras, ekomallien kulutus, ohjaustuntuma. Huonoa: ajomelu, etuistuimen selkänojan vipusäätö, istuma-asento takana, pikkudieselin ajoittainen puhdittomuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Rapid Spaceback on autotulokas, joka ei herätä väkeviä intohimoja puolesta tai vastaanUusi korimalli on Škodalle tärkeä, sillä valmistajalla ei ole ollut hatchbackia Euroopassa suositussa kompaktissa perheautoluokassa. Kaksi viidestä Euroopassa myytävästä henkilöautosta kuuluu tähän kokoluokkaan.Rapid Spaceback on pienperheen käyttöauto, joka ei järisytä automaailmaa tai kadehdituta naapuria. Olemukseltaan auto on toki nykyaikainen ja sukunäköinen, mutta vähän särmätön.Sähköinen ohjausOhjaus on tunnokas, lievää tahmeutta on vain keskialueella. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä on Spacebackin myötä vaihtunut sähköiseksi. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen tehostuksen voimakkuus riippuu ajonopeudesta. On vaikea keksiä perusteluja, miksi muutos olisi ollut takapakkia.Neljän ällän autoLastaus, laatu, lasi ja lisävarusteet ovat Rapid Spacebackin neljä ällää.Lastaus on vaivatonta, sillä kookas takaluukku paljastaa käyttökelpoiset 415 litran tilat. Tavaratilan voi jakaa vaakasuunnassa välipohjalla. Kuljetuskyky kasvaa takaselkänojat kaatamalla 1 380 litraan.Laatu ja viimeistely ovat hyvällä tasolla, vaikka muovipintaa on riittämiin.Lasikatto on lisävaruste ja kautta aikain suurin lasikatto Škodissa. Lasipinta yltää tuulilasin yläreunasta takalasiin asti.Lisävarustelista on kattava. Auton saa räätälöityä – lompakon kestokykyä koetellen – mieleisekseen. Uusi korimalli tuo Rapidiin esimerkiksi ksenonit: lisävarusteena Ambition-varustetasolla tai vakiona hintavimman Elegance-tason mukana.Uusi korimalli tuo muassaan Rapidiin uudet istuinkuosit. Samalla korjattiin aiempia outouksia kuten se, ettei kuski voinut käyttää sähköisiä takasivuikkunoita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakana polvet koukussaRapid Spaceback sijoittuu kooltaan Fabian ja Octavian väliin. Uutuus on 18 senttiä Rapidin Liftback -mallia lyhyempi.Kuljettajan istuimen selkänojan kaltevuuden vipusäätö ei ole vipusäädöksi kehno, muttei peittoa portaatonta pyörösäätöä, sähkökäyttöisyydestä puhumattakaan.Kuljettajan reisituki saisi olla pidempi. Perusistuinten sivutuki saisi olla jämäkämpi, lisävarusteisissa urheilullisissa istuimissa tukea on riittämiin.Matkustustilat ovat muutoin riittävät, mutta takana saa istua polvet koukussa. Istuma-asento on matala. Pääntilaa riittää hyvin myös takana.Renkaiden rallatustaÄänieristys saisi uutuudessa olla parempi, sillä renkaiden rallatus ja ajohumina kantavat vauhdin kasvaessa ikävästi ohjaamoon. Moottoriäänet on suitsittu miellyttäviksi sekä bensiini- että dieselmoottorissa.Uusi pihi dieselkoneTarjolla on kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Kaikki voimanlähteet on varustettu start/stop-järjestelmällä. TSI 105 -bensiinimoottori osoittautuu koeajossa aivan riittävän väkeväksi voimanlähteeksi.Pikkudiesel sitä vastoin hengästyy moottoritien ohitusnopeuksilla ja jyrkillä serpentiiniteillä. Dieselin puhti riittää toki arkiajoon Suomessa, meillä kun ei ole yhtä jyrkkiä nousuja kuin Garda-järven seutuvilla Italiassa.Diesel on uutuusmoottori, jolle luvataan alimmillaan 3,8 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Otollisissa ajo-oloissa ja ennakoivalla ajotavalla on tarjolla edullisia kilometrejä ja hyvää omaatuntoa.Ennakkoarvioissa suosituimmat mallit tulevat olemaan 1,2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettuja. Kärki jakaantunee tasapäin 85 ja 105 hevosvoimaisten versioiden kesken. Dieselien osuus jäänee pienemmäksi.Spacebackit nähdään Suomen teillä tammikuun puolivälissä. Tulokkaan hinnat alkavat 16 990 eurosta. Siinä on kilpailijoilla tekemistä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 Hinta alkaen 16 990 € Moottori Dieselmoottori 1.6 TDI 90, 1 598 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 7v.-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4200 r/min Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1280 / 1170 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkuva Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous