11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkivalinta pienperheille ja kaupunkikäyttöön. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ketteryys, moottorikatras, ekomallien kulutus, ohjaustuntuma. Huonoa: ajomelu, etuistuimen selkänojan vipusäätö, istuma-asento takana, pikkudieselin ajoittainen puhdittomuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Rapid Spaceback on autotulokas, joka ei herätä väkeviä intohimoja puolesta tai vastaanUusi korimalli on Škodalle tärkeä, sillä valmistajalla ei ole ollut hatchbackia Euroopassa suositussa kompaktissa perheautoluokassa. Kaksi viidestä Euroopassa myytävästä henkilöautosta kuuluu tähän kokoluokkaan.Rapid Spaceback on pienperheen käyttöauto, joka ei järisytä automaailmaa tai kadehdituta naapuria. Olemukseltaan auto on toki nykyaikainen ja sukunäköinen, mutta vähän särmätön.Sähköinen ohjausOhjaus on tunnokas, lievää tahmeutta on vain keskialueella. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä on Spacebackin myötä vaihtunut sähköiseksi. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen tehostuksen voimakkuus riippuu ajonopeudesta. On vaikea keksiä perusteluja, miksi muutos olisi ollut takapakkia.Neljän ällän autoLastaus, laatu, lasi ja lisävarusteet ovat Rapid Spacebackin neljä ällää.Lastaus on vaivatonta, sillä kookas takaluukku paljastaa käyttökelpoiset 415 litran tilat. Tavaratilan voi jakaa vaakasuunnassa välipohjalla. Kuljetuskyky kasvaa takaselkänojat kaatamalla 1 380 litraan.Laatu ja viimeistely ovat hyvällä tasolla, vaikka muovipintaa on riittämiin.Lasikatto on lisävaruste ja kautta aikain suurin lasikatto Škodissa. Lasipinta yltää tuulilasin yläreunasta takalasiin asti.Lisävarustelista on kattava. Auton saa räätälöityä – lompakon kestokykyä koetellen – mieleisekseen. Uusi korimalli tuo Rapidiin esimerkiksi ksenonit: lisävarusteena Ambition-varustetasolla tai vakiona hintavimman Elegance-tason mukana.Uusi korimalli tuo muassaan Rapidiin uudet istuinkuosit. Samalla korjattiin aiempia outouksia kuten se, ettei kuski voinut käyttää sähköisiä takasivuikkunoita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakana polvet koukussaRapid Spaceback sijoittuu kooltaan Fabian ja Octavian väliin. Uutuus on 18 senttiä Rapidin Liftback -mallia lyhyempi.Kuljettajan istuimen selkänojan kaltevuuden vipusäätö ei ole vipusäädöksi kehno, muttei peittoa portaatonta pyörösäätöä, sähkökäyttöisyydestä puhumattakaan.Kuljettajan reisituki saisi olla pidempi. Perusistuinten sivutuki saisi olla jämäkämpi, lisävarusteisissa urheilullisissa istuimissa tukea on riittämiin.Matkustustilat ovat muutoin riittävät, mutta takana saa istua polvet koukussa. Istuma-asento on matala. Pääntilaa riittää hyvin myös takana.Renkaiden rallatustaÄänieristys saisi uutuudessa olla parempi, sillä renkaiden rallatus ja ajohumina kantavat vauhdin kasvaessa ikävästi ohjaamoon. Moottoriäänet on suitsittu miellyttäviksi sekä bensiini- että dieselmoottorissa.Uusi pihi dieselkoneTarjolla on kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Kaikki voimanlähteet on varustettu start/stop-järjestelmällä. TSI 105 -bensiinimoottori osoittautuu koeajossa aivan riittävän väkeväksi voimanlähteeksi.Pikkudiesel sitä vastoin hengästyy moottoritien ohitusnopeuksilla ja jyrkillä serpentiiniteillä. Dieselin puhti riittää toki arkiajoon Suomessa, meillä kun ei ole yhtä jyrkkiä nousuja kuin Garda-järven seutuvilla Italiassa.Diesel on uutuusmoottori, jolle luvataan alimmillaan 3,8 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Otollisissa ajo-oloissa ja ennakoivalla ajotavalla on tarjolla edullisia kilometrejä ja hyvää omaatuntoa.Ennakkoarvioissa suosituimmat mallit tulevat olemaan 1,2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettuja. Kärki jakaantunee tasapäin 85 ja 105 hevosvoimaisten versioiden kesken. Dieselien osuus jäänee pienemmäksi.Spacebackit nähdään Suomen teillä tammikuun puolivälissä. Tulokkaan hinnat alkavat 16 990 eurosta. Siinä on kilpailijoilla tekemistä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 Hinta alkaen 16 990 € Moottori Dieselmoottori 1.6 TDI 90, 1 598 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 7v.-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4200 r/min Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1280 / 1170 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkuva Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja