22.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs ulkomuoto ei välttämättä tarkoita pinnallista luonnetta. Hyvää: ajettavuus, moottori, kuljettajan ympäristö. Huonoa: ohjauksen vetely, takatilat, tavaratila. Kuulostaako nurinkuriselta? Opel loi ensin muodikkaan kaupunkiauton Adamin. Sitten siitä muokattiin maasturimaisempi Adam Rocks. Nyt tuo korkeampi malli on saanut matalamman sporttiversion, joka kantaa nimeä Opel Adam Rocks S.Perus-Adamista on esitelty oma S-versio, mutta sitä ei tuoda Suomeen. Jos halajaa 150 hevosvoiman moottorilla varustetun Adamin, pitää ottaa se Rocks S -meikin kera. Lisäpotku on tuntuva: muut Adamit liikkuvat 69–115-hevosvoimaisten koneiden voimin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös ja alasRuudikkaamman voimanlähteen lisäksi S tuo mukanaan mm. 17- tai 18-tuumaiset pyörät, jälkimmäiset lisävarusteena, sekä katon perälle ison spoilerin. Sähköllä liikuteltava kangaskattolevy, Adam Rocksin tunnusmerkki, kuuluu S-versionkin vakiovarustukseen.Alustaa on madallettu 15 mm – juuri saman verran kuin sitä aikanaan korotettiin Rocksia varten perus-Adamista. Tiukempien jousien ohella jarrut ovat tavallista tuhdimmat, ja ohjaustehostusta on säädetty jäykemmäksi.Auton pituudesta valtaosa on etupenkkiläisten käytössä, joten kaksi henkeä viihtyy lisävarusteisilla Recaro-istuimilla oikein hyvin. Takatilat ovat luokkaa olematon ja toimivatkin parhaiten tavaratilana, sillä itse takakontti käy pieneksi jo shoppailureissulla.Jouhea ajettavaTien päällä on kivaa. Ohjaus antaa hyvän tunnon, korin kallistelu on vähäistä eikä etupyöriä saa juuri sutimaan edes täyskaasukiihdytyksessä. Erityisiä ajoasetuksia ei ole, mutta ajonvakautuksen saa halutessaan kokonaan pois päältä.Ajettavuuden toinen puoli on vetely, jota esiintyy uraisella tiellä niin kiihdytyksissä, tasaisella nopeudella kuin jarrutuksissakin. Esimerkiksi kaupunkiajossa rattia joutuu tosissaan vääntämään jompaankumpaan suuntaan, eli kaikkein vaivattomin cityraketti Adam Rocks S ei ole.1,4-litrainen bensiiniturbo vetää täyteläisesti jo tyhjäkäynniltä, ja tarjoaa joka paikassa käyttökelpoista voimaa. Erityskiitos tulee kaasu- ja kytkinpolkimien luontevasta toiminnasta. Kone myös murisee juuri asiaan kuuluvalla, muttei liian kovalla volyymilla.Kun leveiden kesärenkaiden melu on yllättävän alhainen, ässällä voi taittaa ihan matkaakin – kunhan hyväksyy vielä moottoritienopeuksissakin tuntuvan jousituksen nypytyksen, mitä lyhyehkö akseliväli korostaa. Pikkusportissa tämä ei kuitenkaan ole iso moite.Kallis vai halpa?Adam Rocks S maksaa vajaat 24 000 euroa eli kolmisen tonnia enemmän kuin seuraavaksi tehokkain perus-Rocks. Onko se paljon vai vähän? Ainakin vastaaviin Mineihin verrattuna Opelilla on hintaetu puolellaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Adam Rocks S 1.4 turbo Hinta alkaen 23 956 € Moottori Bensiinimoottori 1 364 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous