22.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs ulkomuoto ei välttämättä tarkoita pinnallista luonnetta. Hyvää: ajettavuus, moottori, kuljettajan ympäristö. Huonoa: ohjauksen vetely, takatilat, tavaratila. Kuulostaako nurinkuriselta? Opel loi ensin muodikkaan kaupunkiauton Adamin. Sitten siitä muokattiin maasturimaisempi Adam Rocks. Nyt tuo korkeampi malli on saanut matalamman sporttiversion, joka kantaa nimeä Opel Adam Rocks S.Perus-Adamista on esitelty oma S-versio, mutta sitä ei tuoda Suomeen. Jos halajaa 150 hevosvoiman moottorilla varustetun Adamin, pitää ottaa se Rocks S -meikin kera. Lisäpotku on tuntuva: muut Adamit liikkuvat 69–115-hevosvoimaisten koneiden voimin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös ja alasRuudikkaamman voimanlähteen lisäksi S tuo mukanaan mm. 17- tai 18-tuumaiset pyörät, jälkimmäiset lisävarusteena, sekä katon perälle ison spoilerin. Sähköllä liikuteltava kangaskattolevy, Adam Rocksin tunnusmerkki, kuuluu S-versionkin vakiovarustukseen.Alustaa on madallettu 15 mm – juuri saman verran kuin sitä aikanaan korotettiin Rocksia varten perus-Adamista. Tiukempien jousien ohella jarrut ovat tavallista tuhdimmat, ja ohjaustehostusta on säädetty jäykemmäksi.Auton pituudesta valtaosa on etupenkkiläisten käytössä, joten kaksi henkeä viihtyy lisävarusteisilla Recaro-istuimilla oikein hyvin. Takatilat ovat luokkaa olematon ja toimivatkin parhaiten tavaratilana, sillä itse takakontti käy pieneksi jo shoppailureissulla.Jouhea ajettavaTien päällä on kivaa. Ohjaus antaa hyvän tunnon, korin kallistelu on vähäistä eikä etupyöriä saa juuri sutimaan edes täyskaasukiihdytyksessä. Erityisiä ajoasetuksia ei ole, mutta ajonvakautuksen saa halutessaan kokonaan pois päältä.Ajettavuuden toinen puoli on vetely, jota esiintyy uraisella tiellä niin kiihdytyksissä, tasaisella nopeudella kuin jarrutuksissakin. Esimerkiksi kaupunkiajossa rattia joutuu tosissaan vääntämään jompaankumpaan suuntaan, eli kaikkein vaivattomin cityraketti Adam Rocks S ei ole.1,4-litrainen bensiiniturbo vetää täyteläisesti jo tyhjäkäynniltä, ja tarjoaa joka paikassa käyttökelpoista voimaa. Erityskiitos tulee kaasu- ja kytkinpolkimien luontevasta toiminnasta. Kone myös murisee juuri asiaan kuuluvalla, muttei liian kovalla volyymilla.Kun leveiden kesärenkaiden melu on yllättävän alhainen, ässällä voi taittaa ihan matkaakin – kunhan hyväksyy vielä moottoritienopeuksissakin tuntuvan jousituksen nypytyksen, mitä lyhyehkö akseliväli korostaa. Pikkusportissa tämä ei kuitenkaan ole iso moite.Kallis vai halpa?Adam Rocks S maksaa vajaat 24 000 euroa eli kolmisen tonnia enemmän kuin seuraavaksi tehokkain perus-Rocks. Onko se paljon vai vähän? Ainakin vastaaviin Mineihin verrattuna Opelilla on hintaetu puolellaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Adam Rocks S 1.4 turbo Hinta alkaen 23 956 € Moottori Bensiinimoottori 1 364 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster