5.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Niro Hybrid on vaivaton perheauto, jonka kyvyt loistavat kaupunkikäytössä. Hyvää: sähköajo kaupungissa, kulutus, takuu. Huonoa: ohjaustunto, rengasmelu, etuistuin. Kia Niro Hybrid erottuu korealaisen valmistajan mallistosta edukseen. Pihi tulokas on yhtä aikaa omaperäisesti muotoiltu crossover ja tavallinen arkiauto perhekäyttöön. Uutuus kilpailee hybrideihin mieltyneiden autoilijoiden sieluista eritoten farmarikorisen Toyota Auris Hybridin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihisti edetenHybrid-Nirolla voi ajaa erittäin taloudellisesti. Luvattu keskikulutus satasella on vain 3,8 litraa, mutta neljän litran kulutuksen alle en kykene kevyelläkään kaasujalalla.Tasaisella nopeudella, turhia kiihdyttelyjä välttäen, erilaisia ajotilanteita ennakoiden, moottorijarruttaen ja muutoinkin fiksusti edeten pääsin hitusen yli neljän litran kulutukseen – ilman, että ajoin alinopeutta tai olisin jäänyt muun liikenteen tukoksi.Mittaristo kertoo ajokäytöksestä. Ajon aikana voi seurata kuinka prosenttiosuudet vaihtelevat ekonomisen ajotavan, normaaliajon ja aggressiivisen ajotavan välillä.Esimerkiksi 85 prosenttia ekonomista ajotapaa ei vaadi ylimaallisia, tavoite täyttyy pääkaupunkiseudulla reitillä, jossa on tarjolla kaupunkipujottelua, taajama-ajoa ja moottoritieosuuksia.Kaupungissa kotonaanKaupunkiajossa Niro on parhaimmillaan. Liikennevaloista lähdettäessä on veto päällä välittömästi, joten ajo on vaivatonta ja ainakin aluksi äänetöntä.Ajaessa ei esiinny turhanaikaisia nyökyttelyjä monen muun hybridin tapaan: kuusilovinen kaksoiskytkinautomattivaihteisto toimii jouhevasti.Auto on näppärä käsiteltävä, joten pysäköinti kadunvarteen ei tuota ongelmia.Ohjaus ei kuitenkaan vakuuta. Tuntuma on turhan suurpiirteinen ja keskialueeltaan tunnoton, joten näppeihin ei ratin kautta välity kunnollista tietoa siitä mitä kumitassujen alla kulloinkin tapahtuu. Tunnottomuuteen tottuu, mutta on parempiakin koettu.Äänieristys jättäää toivomisen varaa rengasäänten suhteen: ne kantavat sisälle.Maantiellä laiskaYksikaistaisella maantiellä rekan ohitustarpeet kannattaa ennakoida – tai jättää sikseen.Jos Niro onkin kaupunkiajossa ripeä tapaus, on auto moottoritiellä pikemminkin verkkainen kiihtyjä, etenkin 80–100 kilometrin tuntinopeuksissa jää kaipaamaan potkua.Etuistuin ei saa huutamaan hurraata, sillä istuin on varsin levymäinen, eikä istuinosa juuri anna sivuttaistukea. Sivutuki on napakka.Matkustajilla on mukavat tilat takana, jossa on väljät tilat polville ja jalkaterille. Lattia on lähes tasainen myös keskeltä. Istumasento takana on ryhdikäs mutta luonteva.Pieniin ovitaskuihin ei mahdu kuin puolen litran pullo.Tavaratila on leveä, mutta lyhyt. Takaluukku saisi aueta vähän korkeammalle, jottei päätä tule kolhineeksi tavaroita autoon pakatessa.Sisäilme on siisti, mutta hieman persoonaton ja muovinen. Auton ulkoinen ilme on räväkämpi etenkin onnistuneen keulan vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä takuuPitkä takuu on Kian valtteja. Se voi laskea kynnystä ryhtyä hybridiin.EX-varustellussa koeajoyksilössä on metallivärin lisäksi Premium Pack -varustepaketti, joka tuo mukanaan kuljettajan istuimen sähkösäätöisyyden, äänentoistojärjestelmän, 8-tuumaisen kosketusvärinäytön ja lämmitettävät takaistuimet sekä ulkonäköä kohentavat kynnyslistojen kromisomisteet ja alumiiniset polkimet. Nämä lisäherkut nostavat auton hintaa 2 284 eurolla.Edullisimmillaan Kia Niron (LX) saa 27 990 eurolla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Hinta alkaen 33 874 € Moottori Bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Teho 32 kW Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster