5.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan taloudellisin – Citroën Jumpy Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Jumpy on pakettiautojen suositun tonniluokan vähäpäästöisin ja taloudellisin. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Jumpy on Citroënin pakettiautomalliston keskimmäinen sijoittuen kooltaan Berlingon ja Jumperin väliin. Keväällä Geneven automessuilla esitelty kolmas sukupolvi on nyt rantautunut Suomeen, hintoja joudumme vielä odottelemaan myynnin elokuiseen aloitukseen asti. Hintahaarukan uskoisi osuvan 25 000–35 000 euroon, jolloin kilpailuasetelma myydyimpiä kilpailijoita edullisempana jatkuu.Jumpyn kanssa menee uusiksi muitakin samalla Sevelnordin tehtaalla Ranskassa valmistettavia malleja. Pakettiautona samaa autoa myydään Peugeot Expertinä ja Toyota Proacena.Syksyllä saapuvien bussiversioiden mallinimet ovat Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace Verso. Fiat on jättäytynyt tämän mallin yhteistyöstä pois. Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme koripituuttaJumpy-mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja on kolmea pituutta, XS, M ja XL. (4,6–5,3 m) Korotettua mallia ei ole tulossa. Kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä. Tilavuutta on 4,6–6,1 m³. Kantavuus on vähimmilläänkin 1 000 kiloa ja parhaimmillaan 1 400 kiloa. Kärryn paino voi olla maksimissaan 2 500 kiloa.Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiona apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina.Neljä tehovaihtoehtoaJumpyn moottorit ovat yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä, molemmista on kaksi tehoversiota (95/115/122/174 hv). Manuaalivaihteistojen lisäksi pienimmän moottorin saa vaihderobotilla ja suurimman perinteisellä automaatilla.Euro6–kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Jumpylle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Käytännössä kulutuslukemat alkavat kuutosella kuormasta ja ajotavasta riippuen.Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asfaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä. Pitkän akselivälin ansiosta Jumpy on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään.Ohjaus on kevyt, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella.Kolme paikkaaJumpyn ohjaamo on kolmepaikkainen, vaikka kuvissa on kaksipaikkainen esisarjan auto. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen. Pitkäjalkainen kuljettaja toivoisi joko ohjaamon pituuteen muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa.Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Neljää toimintoviikseä ja kosketusnäyttöä oppii nopeasti käyttämään. Varsinainen hansikaslokero on pieni, mutta muita säilytystiloja on riittävästi niin ovissa kuin kojelaudassakin. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä.Jumpyn Active-perusvarusteluun kuuluu kosketusnäyttö, peruutustutka naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin.Allure on varustettu lisäksi muun muassa navigoinnilla ja peruutuskameralla. Lisävarusteina on tarjolla täysarsenaali elektronisia turvavarusteita ja jopa tuulilasinäyttö ensimmäistä kertaa pakettiautossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën Jumpy Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä