5.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan taloudellisin – Citroën Jumpy Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Jumpy on pakettiautojen suositun tonniluokan vähäpäästöisin ja taloudellisin. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Jumpy on Citroënin pakettiautomalliston keskimmäinen sijoittuen kooltaan Berlingon ja Jumperin väliin. Keväällä Geneven automessuilla esitelty kolmas sukupolvi on nyt rantautunut Suomeen, hintoja joudumme vielä odottelemaan myynnin elokuiseen aloitukseen asti. Hintahaarukan uskoisi osuvan 25 000–35 000 euroon, jolloin kilpailuasetelma myydyimpiä kilpailijoita edullisempana jatkuu.Jumpyn kanssa menee uusiksi muitakin samalla Sevelnordin tehtaalla Ranskassa valmistettavia malleja. Pakettiautona samaa autoa myydään Peugeot Expertinä ja Toyota Proacena.Syksyllä saapuvien bussiversioiden mallinimet ovat Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace Verso. Fiat on jättäytynyt tämän mallin yhteistyöstä pois. Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme koripituuttaJumpy-mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja on kolmea pituutta, XS, M ja XL. (4,6–5,3 m) Korotettua mallia ei ole tulossa. Kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä. Tilavuutta on 4,6–6,1 m³. Kantavuus on vähimmilläänkin 1 000 kiloa ja parhaimmillaan 1 400 kiloa. Kärryn paino voi olla maksimissaan 2 500 kiloa.Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiona apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina.Neljä tehovaihtoehtoaJumpyn moottorit ovat yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä, molemmista on kaksi tehoversiota (95/115/122/174 hv). Manuaalivaihteistojen lisäksi pienimmän moottorin saa vaihderobotilla ja suurimman perinteisellä automaatilla.Euro6–kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Jumpylle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Käytännössä kulutuslukemat alkavat kuutosella kuormasta ja ajotavasta riippuen.Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asfaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä. Pitkän akselivälin ansiosta Jumpy on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään.Ohjaus on kevyt, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella.Kolme paikkaaJumpyn ohjaamo on kolmepaikkainen, vaikka kuvissa on kaksipaikkainen esisarjan auto. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen. Pitkäjalkainen kuljettaja toivoisi joko ohjaamon pituuteen muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa.Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Neljää toimintoviikseä ja kosketusnäyttöä oppii nopeasti käyttämään. Varsinainen hansikaslokero on pieni, mutta muita säilytystiloja on riittävästi niin ovissa kuin kojelaudassakin. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä.Jumpyn Active-perusvarusteluun kuuluu kosketusnäyttö, peruutustutka naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin.Allure on varustettu lisäksi muun muassa navigoinnilla ja peruutuskameralla. Lisävarusteina on tarjolla täysarsenaali elektronisia turvavarusteita ja jopa tuulilasinäyttö ensimmäistä kertaa pakettiautossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën Jumpy Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen