5.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan taloudellisin – Citroën Jumpy Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Jumpy on pakettiautojen suositun tonniluokan vähäpäästöisin ja taloudellisin. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Jumpy on Citroënin pakettiautomalliston keskimmäinen sijoittuen kooltaan Berlingon ja Jumperin väliin. Keväällä Geneven automessuilla esitelty kolmas sukupolvi on nyt rantautunut Suomeen, hintoja joudumme vielä odottelemaan myynnin elokuiseen aloitukseen asti. Hintahaarukan uskoisi osuvan 25 000–35 000 euroon, jolloin kilpailuasetelma myydyimpiä kilpailijoita edullisempana jatkuu. Jumpyn kanssa menee uusiksi muitakin samalla Sevelnordin tehtaalla Ranskassa valmistettavia malleja. Pakettiautona samaa autoa myydään Peugeot Expertinä ja Toyota Proacena. Syksyllä saapuvien bussiversioiden mallinimet ovat Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace Verso. Fiat on jättäytynyt tämän mallin yhteistyöstä pois. Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme koripituutta Jumpy-mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja on kolmea pituutta, XS, M ja XL. (4,6–5,3 m) Korotettua mallia ei ole tulossa. Kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä. Tilavuutta on 4,6–6,1 m³. Kantavuus on vähimmilläänkin 1 000 kiloa ja parhaimmillaan 1 400 kiloa. Kärryn paino voi olla maksimissaan 2 500 kiloa. Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiona apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina. Neljä tehovaihtoehtoa Jumpyn moottorit ovat yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä, molemmista on kaksi tehoversiota (95/115/122/174 hv). Manuaalivaihteistojen lisäksi pienimmän moottorin saa vaihderobotilla ja suurimman perinteisellä automaatilla. Euro6–kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Jumpylle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Käytännössä kulutuslukemat alkavat kuutosella kuormasta ja ajotavasta riippuen. Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asfaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä. Pitkän akselivälin ansiosta Jumpy on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään. Ohjaus on kevyt, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella. Kolme paikkaa Jumpyn ohjaamo on kolmepaikkainen, vaikka kuvissa on kaksipaikkainen esisarjan auto. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen. Pitkäjalkainen kuljettaja toivoisi joko ohjaamon pituuteen muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa. Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Neljää toimintoviikseä ja kosketusnäyttöä oppii nopeasti käyttämään. Varsinainen hansikaslokero on pieni, mutta muita säilytystiloja on riittävästi niin ovissa kuin kojelaudassakin. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä. Jumpyn Active-perusvarusteluun kuuluu kosketusnäyttö, peruutustutka naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Allure on varustettu lisäksi muun muassa navigoinnilla ja peruutuskameralla. Lisävarusteina on tarjolla täysarsenaali elektronisia turvavarusteita ja jopa tuulilasinäyttö ensimmäistä kertaa pakettiautossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën Jumpy Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan