12.2.2018 Ajoneuvot Toyota Hilux nyt virallisesti kuorma-auto – etuja työ- ja maastokäytössä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyeksi maastokuorma-autoksi rekisteröidyn Hiluxin voi nyt ostaa paikalliselta Toyota-jälleenmyyjältä. Samalla autoa voi muokata entistä vapaammin maastoajoon sopivaksi. Lava-autojen markkinajohtaja Toyota Hiluxia on jo muutaman vuoden saanut kuorma-autoksi rekisteröitynä Truckmasters-yrityksen muunnoksena, mutta nyt kuorma-auto-Hiluxin voi ostaa virallisia kanavia pitkin suoraan tutulta Toyota-jälleenmyyjältä. Muunnosprosessin lava-autosta kevyeksi maastokuorma-autoksi (N2G-luokka) kerrotaan pyörivän enemmän paperitöiden kuin työkalujen ja osien äärellä. Pieniä muutoksia autoihin kuitenkin tulee, ja ne tehdään Arctic Trucks Finlandin toimesta Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerovapaa kuorma-autoHoukutin kuorma-autoksi rekisteröintiin on se perinteisin: raha. Ensinnäkin kuorma-autot ja niiden varusteet ovat vapaita autoveron rasitteista. Yrityskäytössä myös arvonlisäveron voi vähentää täysimääräisenä pois. Myös käyttövoimavero jää alhaiseksi.Arctic Trucksin AT35-paketilla muokattu Toyota Hilux on maastossa kotonaan.N2G-luokan Hiluxien hinnat ovat vielä vahvistamatta, mutta ennakkotietojen mukaan arvonlisäverottomat hinnat alkavat alle 37 000 eurosta ja päättyvät noin 40 000 euroon.Kuorma-autona Hiluxin voi pitää viisipaikkaisena – pakettiautoksi rekisteröitynä lava-autona takaistuimet tulee poistaa, tai sitten auto täytyy rekisteröidä kaksikäyttöautoksi, mistä seuraavat myös henkilöauton autoverot.Ajopiirturia kevyeen maastokuorma-autoon ei tarvitse asentaa, mutta nopeudenrajoitin vaaditaan. N2G-muunnetun Hiluxin suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa. Ja toki maastokuorma-autoksi rekiteröidyn Hiluxin kuljettajalta vaaditaan C-luokan ajokorttia. Pieni lisäkulu on katsastus, joka maksaa kuorma-autolle hieman pakettiautoluokan lava-autoa enemmän.Kuorma-auton vapauksiaRekisteröinti kuorma-autoksi tuo myös yllättäviä lisävapauksia: auton muuntamista ja rakentamista rajoitetaan huomattavasti vähemmän, kuin henkilö-, paketti-, ja maastoautopuolella on totuttu.Vapautta on hyödynnetty koeajoyksilössä, jonka maastokykyihin Moottori tutustui Arctic Trucksin testialueella.Lumiketjujen vaikutus etenemiskykyyn talvella on huima.Hiluxille tehty AT35-muunnos on saanut nimensä 35-tuumaisista pyöristä. Niiden mahduttaminen Toyotan alle vaatii suuria korilevikkeitä ja muutaman viikon kestäviä korinmuokkaustöitä, joissa auton pyöräkoteloita avarretaan.Arctic Trucks kertoo pitävänsä autojen maavarat kurissa – autoa korotetaan vain juuri sen verran, kun käyttötarve vaatii. Koeajoauton kohdalla tämä tarkoitti alustan puolelta vakiota maavaraa, eli korotusta on tullut pyörien halkaisijan kasvun verran. Julma peli maastossaAuton maastokyvyistä ei oikein saanut minkäänlaista kuvaa sinänsä vaativalla maastolenkillä – ja se on suuri kehu. Taka-akselille asennetut ketjut takasivat julman pidon kovassa lumessa ja jäässä, eivätkä maavara tai korin ulottuvuudet aiheuttaneet päänvaivaa.Siinä missä sama maastolenkki erittäin kyvykkäällä vakiokuntoisella Toyota Land Cruiserilla vaati allekirjoittaneen kaikkea vähäistä maastoajo-osaamista, meni eteneminen Hiluxilla lähes tylsäksi ohjailuksi, jota säesti satunnainen hymähtely etenemisen elettömyydelle. Ammattikäytössä syrjäisillä taipaleilla liikkuville vaivattomuus maastossa on tietysti ilouutinen – ja haasteita kaipaava offroad-harrastaja varmasti löytää paikan, missä AT35-Hiluxinkin saa jumiin.Suomessa AT35-muunnos vaatii Hiluxin rekisteröintiä maastokuorma-autoksi, mutta 33-tuumaisin renkain varustettu AT33-paketti onnistuu vielä B-luokan ajokortilla ajettavaan Toyotaan. Jos rakentelukärpänen pääsee puremaan, löytyy yhtiön sivuilta vielä AT37 ja AT38-paketitkin. Eikä kahteen akseliinkaan tarvitse välttämättä tyytyä…Katso lisää: Arctic TrucksTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?