29.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Truckmasters OX on vähäveroinen työkone Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttää ja tuntuu Toyota Hiluxilta, mutta logo keulilla on outo. Hyvää: kantavuus, vetokyky, maasto-ominaisuudet, viisipaikkaisuus. Huonoa: ajoasento, jousitusmukavuus, C-ajokorttivaatimus. Truckmasters on kanadalainen lähes 30 vuotta toiminut erikoisajoneuvojen valmistaja. Toiminta keskittyy Pohjois-Amerikkaan, mutta tuotteita on kulkeutunut ympäri maailmaa. Myös Suomessa on nähty Truckmasters-logoa aivan erimerkkisenä tunnettujen jenkkiautojen nokalla.Truckmasters Finland toimii itsenäisenä yhtiönä emoyhtiön lisenssillä. Toimintaidea on modifioida tuttuja ajoneuvoja rankempaan käyttöön. Muutostyöt tekee Arctic Trucks Sipoossa. Aluksi tuotteita on vain yksi, Toyota Hiluxista N2G-ajoneuvoluokan maastokuorma-autoksi muutettu Truckmasters OX.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähäiset muutostyötSuurin työ on tainnut olla paperisodassa niin viranomaisen kuin kanta-auton valmistajankin kanssa. Toyota toimittaa kyllä autot, mutta Toyotan nimi ja logot pitää vaihtaa pois. Huollotkin hoitaa Fixus-ketju Toyota-korjaamojen sijaan.Tekniset muutokset ovat melko maltilliset. Suurin ja kallein uusi osa on järeämpi taka-akseli, harmillisesti vanha akseli menee haaskuun. Pieniä vahvistuksia on lukemattomia, mutta yllättäen lehtijousipakat kelpaavat sellaisenaan. Tilauksesta nekin voi vaihtaa tuhdimpiin tai jopa ilmajousitukseen. Myös alustan korotus ja levitykset kuuluvat lisätyövalikoimaan.Toyotan moottoreista vain isompi kolmelitrainen nelisylinterinen diesel viisivaihteisella automaattivaihteistolla on kelpuutettu OX:ään, nopeudenrajoitin on lisätty torppaamaan vauhti 90 km/h. Ilman ajopiirturin asentamista selviää useimmista työtehtävistä. Kolmenistuttava takapenkki saa jäädä kuorma-autoon sellaisenaan.Lisää kantavuuttaTruckmastersin kokonaispaino on nostettu juuri ja juuri yli kuorma-autoluokan alarajan 3 500 kilon. Sillä on tuplattu kantavuus lähes 1 400 kiloon. Esimerkiksi kiinteistön huoltoyhtiöt voivat pitää lumiauran ja hiekoituslaitteen kiinnitettyinä yhtä aikaa – laillisesti.Myös vetopainoa on korotettu 3 500 kiloon, tosin yhdistelmän maksimipaino on rajattu 6 200 kiloon. Rakennusyrittäjät pystyvät siirtämään työmaalle isohkojakin nostolavalaitteita tai trailerilla vaikkapa Bobcatin. Myös metsä- ja sähkölinjatöissä voisi kuvitella tarvittavan OX:n etenemiskykyä.Truckmastersia ei erota Hiluxista ajettavuudeltaan. Alusta on normaaliajossa kova ja varsinkin tyhjänä pompahteleva, mutta paranee kuorman kasvaessa ja tien huonontuessa tai loppuessa. Alhainen melutaso tuo ripauksen mukavuutta.Perinteinen vivusta kytkettävä neliveto on varustettu alennusvaihteella. Lukkojen virkaa hoitaa elektroninen luistonesto, joka ei ole aivan viimeisintä päivitysversiota tarttumisen verkkaudesta päätellen.Verojen minimointiaTruckmastersin yksi houkutin on kuorma-autolta vaadittavien verojen vähäisyys. OX maksaa arvonlisäveron kanssa suunnilleen saman verran kuin viisipaikkainen Toyota Hilux, reilut 60 000 euroa. Arvonlisäveron yritys voi vähentää täysmääräisenä.Truckmastersin hankintahinnassa ei ole autoveroa eikä vuotuista ajoneuvoveroa. Vuotuinen käyttövoimaverokin on vain 79 euroa. Myöskään työsuhdeauton veroa ei tarvitse maksaa.Truckmasters-pickupille on selkeästi tarvetta markkinoilla. Niitä on luovutettu jo 60 ja tilattu 300 kappaletta. Valmistaja arvioi vuotuisen kysynnän asettuvan 500 kappaleen tietämille, se on myös Arctic Trucksin nykyinen maksimikapasiteetti.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen TruckMasters OX 3.0 dA 4x4 Hinta alkaen 61 876 € Moottori Dieselmoottori 2 982 cm³, turboahdin, yhteispaineruiskutus, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 126 kW (171 hv), 3600 r/min Vääntö 360 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 360 Nm (1400–3200 r/min) Takuu 2 vuotta / 80 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous