27.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi on muistutus siitä, mihin auto on tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laatikkomainen tila-auto on oiva yleistyökalu. Hyvää: monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: melutaso, toimintamatka. Eipä olisi uskonut, että korkea tila-auto herättäisi näin paljon omistamisen halua, mutta niin siinä vain kävi. Enkä ollut ajatuksissani yksin: koeajoviikon jälkeen olisimme halunneet pitää Volkswagen Caddy Maxin toimituksemme yleistyökaluna. Kaikki tykkäsivät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistyneempi sisustaCaddy, ja etenkin pidennetty versio Maxi, on olemukseltaan tietysti hieman pakettiautomainen, etenkin kun sitä vertaa juuri uudistuneeseen Volkswagen Touraniin. Uusi keulailme ja hienostuneemmat sisustusmateriaalit tekevät kuitenkin pesäeroa hyötyajoneuvomaailmaan.Viimevuotisessa kasvojenkohennuksessa myös moottorivalikoimaa päivitettiin ja turvavarustelu saatettiin ajan tasalle. Auto on malli-iältään jo reilusti yli kymmenvuotias, mutta isommille muutoksille ei nähty tarvetta – laatikkomuotoa on enää paha parantaa.Jo Caddyn etuistuimilla istutaan korkealla, mikä luo oivallisen ajoasennon. Myös keski- ja takarivit ovat edessään olevia rivejä ylempänä eli autossa oleillaan kuin elokuvateatterissa. 175-senttinen mahtuu mainiosti istumaan myös kolmannelle riville, ja kulku sinne käy melko näppärästi.Muunneltavuuttakin riittää. Keskirivi taittuu kokoon vain 60/40-suhteessa eli kolmea erillisistuinta ei ole, mutta irrotettavuus on nykytila-autoissa yhä harvinaisempi ominaisuus. Ja kun takarivinkin heittää ulos, Caddysta saa loihdittua kahden hengen pikkupakettiauton.Istuimet ovat aiempaa kevyemmät, mutta vaativat silti hieman riuskoja otteita. Sama pätee erittäin käteviin sivuliukuoviin, joiden ainoa huono puoli on se, että takasivuikkunoita ei saa avattua. Suuri takaluukku vaatii auetakseen runsaasti tilaa auton takana.Jos imago kestää…Caddya on yksiselitteisen kiva ajaa. Ohjaus on tunnokas, ja kun pitkän akselivälin aiheuttaman oikomisen kadunkulmissa omaksuu, kaupunkiajo on yllättävän näppärää. Liukkaalla pinnalla Caddy on kaiken aikaa hämmästyttävän hyvin hallinnassa. Vain suoralla tiellä esiintyy lievää hakemista.1,4-litrainen bensiiniturbo antaa kaksoiskytkinvaihteistoon yhdistettynä riittävän suorituskyvyn. Varjopuolena on korkeahko kulutus: toimintamatka jää varsinkin taajama- ja/tai moottoritiepainotteisessa ajossa aika vaatimattomaksi.Caddy sai uudistuksessa mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka pelaa hyvin sivistyneesti ja nykimättä. Säätimen toiminnasta kertova näyttö mittariston keskellä on toteutettu varsin alkeellisella grafiikalla, mutta ajaa asiansa.Alustaa on hieman pehmennetty. Jousitus- ja istuinmukavuudessa ei olekaan juuri sanomista, mutta kolahtelut, värinät ja yleiskohina paljastavat auton hyötyajoneuvotaustan. Tämä on pieni hinta siitä, mitä kaikkea tämä auto pystyy tarjoamaan paljon tavaraa kuljettavalle perheelle tai vaikkapa taksiyrittäjälle.Jos siis kuljettajaa ei häiritse se, että jotkut mieltävät hänet pakukuskiksi. Mutta sehän on vain heidän murheensa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Caddy Maxi Trendline 1.4 TSI DSG Hinta alkaen 35 524 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4878 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1831 mm, akseliväli 3006 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!