27.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi on muistutus siitä, mihin auto on tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laatikkomainen tila-auto on oiva yleistyökalu. Hyvää: monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: melutaso, toimintamatka. Eipä olisi uskonut, että korkea tila-auto herättäisi näin paljon omistamisen halua, mutta niin siinä vain kävi. Enkä ollut ajatuksissani yksin: koeajoviikon jälkeen olisimme halunneet pitää Volkswagen Caddy Maxin toimituksemme yleistyökaluna. Kaikki tykkäsivät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sivistyneempi sisusta Caddy, ja etenkin pidennetty versio Maxi, on olemukseltaan tietysti hieman pakettiautomainen, etenkin kun sitä vertaa juuri uudistuneeseen Volkswagen Touraniin. Uusi keulailme ja hienostuneemmat sisustusmateriaalit tekevät kuitenkin pesäeroa hyötyajoneuvomaailmaan. Viimevuotisessa kasvojenkohennuksessa myös moottorivalikoimaa päivitettiin ja turvavarustelu saatettiin ajan tasalle. Auto on malli-iältään jo reilusti yli kymmenvuotias, mutta isommille muutoksille ei nähty tarvetta – laatikkomuotoa on enää paha parantaa. Jo Caddyn etuistuimilla istutaan korkealla, mikä luo oivallisen ajoasennon. Myös keski- ja takarivit ovat edessään olevia rivejä ylempänä eli autossa oleillaan kuin elokuvateatterissa. 175-senttinen mahtuu mainiosti istumaan myös kolmannelle riville, ja kulku sinne käy melko näppärästi. Muunneltavuuttakin riittää. Keskirivi taittuu kokoon vain 60/40-suhteessa eli kolmea erillisistuinta ei ole, mutta irrotettavuus on nykytila-autoissa yhä harvinaisempi ominaisuus. Ja kun takarivinkin heittää ulos, Caddysta saa loihdittua kahden hengen pikkupakettiauton. Istuimet ovat aiempaa kevyemmät, mutta vaativat silti hieman riuskoja otteita. Sama pätee erittäin käteviin sivuliukuoviin, joiden ainoa huono puoli on se, että takasivuikkunoita ei saa avattua. Suuri takaluukku vaatii auetakseen runsaasti tilaa auton takana. Jos imago kestää… Caddya on yksiselitteisen kiva ajaa. Ohjaus on tunnokas, ja kun pitkän akselivälin aiheuttaman oikomisen kadunkulmissa omaksuu, kaupunkiajo on yllättävän näppärää. Liukkaalla pinnalla Caddy on kaiken aikaa hämmästyttävän hyvin hallinnassa. Vain suoralla tiellä esiintyy lievää hakemista. 1,4-litrainen bensiiniturbo antaa kaksoiskytkinvaihteistoon yhdistettynä riittävän suorituskyvyn. Varjopuolena on korkeahko kulutus: toimintamatka jää varsinkin taajama- ja/tai moottoritiepainotteisessa ajossa aika vaatimattomaksi. Caddy sai uudistuksessa mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka pelaa hyvin sivistyneesti ja nykimättä. Säätimen toiminnasta kertova näyttö mittariston keskellä on toteutettu varsin alkeellisella grafiikalla, mutta ajaa asiansa. Alustaa on hieman pehmennetty. Jousitus- ja istuinmukavuudessa ei olekaan juuri sanomista, mutta kolahtelut, värinät ja yleiskohina paljastavat auton hyötyajoneuvotaustan. Tämä on pieni hinta siitä, mitä kaikkea tämä auto pystyy tarjoamaan paljon tavaraa kuljettavalle perheelle tai vaikkapa taksiyrittäjälle. Jos siis kuljettajaa ei häiritse se, että jotkut mieltävät hänet pakukuskiksi. Mutta sehän on vain heidän murheensa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Caddy Maxi Trendline 1.4 TSI DSG Hinta alkaen 35 524 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4878 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1831 mm, akseliväli 3006 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe