5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat Variant GTE – kannattaako suosikki ostaa hybridinä? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt myös Volkswagen Passat on mahdollista ladata sähköllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, viimeistely, vähäpäästöisyys. Huonoa: valikoiden moninaisuus, latauspistokkeiden kirjavuus. Volkswagen laajentaa GTE-hybridimallistoaan: viime vuonna aloitus Golfilla, nyt vuorossa Passat, syksyllä uuteen Tiguaniin. Golfista poiketen Passat-hybridin saa molempiin korimalleihin, niin porrasperään kuin farmariin.Tehdashinnaltaan Volkswagen Passat Variant GTE on Passat-malliston kallein versio, mutta pienten päästöjen ansiosta autovero jää kolmeen tonniin ja kokonaishinta alle 50 000 euron. Pienillä polttoainekuluilla hintaeroa perusmalliin ei silti kurota takaisin, vaan motivaatio hankintaan on löydettävä muualta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti tehoaPassat GTE:n voimalinja on sama kuin Golf GTE:ssä. Suorasuihkutteisen ja turboahdetun 1,4-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin apuna toimii 115 hevosvoimainen sähkömoottori sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Passatissa yhteisteho on viilattu korkeammaksi, 218 hevosvoimaan ja vääntömomentti 400 newtonmetriin.Korskeat lukemat, mutta kutakuinkin samoihin suoritusarvoihin yltää viisi tonnia halvempi 1.8 TSI jo 180 hevosellaan. Suorituskykyä hakeva saa satsaamalla toisen mokoman nelivetoiseen (280 hv) huippumalliin.Mutta kyllä hybridikin on tarvittaessa rivakka. Kun järjestelmä on valittu tehokkaimpaan GTE-tilaan ja kaasua painetaan syvään, liikkeellelähdöt ja ohitukset tapahtuvat sähäkästi, vaikka akuston ja sähkömoottorin yli 200 kilon lisäpaino heilauttaa vaa’an viisarin yli 1 700 kiloon. Normaalitila sopii kuitenkin paremmin eleettömään ja vaivattomaan liikkumiseen.Vähän päästöjäLadattavan hybridin tärkein hankintakriteeri lienee mahdollisuus liikkumiseen päästöittä ja äänettömästi. Lisähoukuttimena ovat alhaiset käyttökulut, varsinkin jos lataaminen onnistuu työpaikan pistokkeesta. Ladattavasta hybridistä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 42 euroa vuodessa.Pelkällä sähköllä ajettaessakin GTE:n suorituskyky on riittävä. Sähkömoottorin tuima vääntö auttaa liikkeellelähdöissä, ja voima riittää maantieajoon. Maksimino-peus sähköllä on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.Volkswagen lupaa sähköllä 50 kilometrin toimintamatkan. Talviolosuhteissa 35 km on realistisempi, mutta se riittääkin jo useimmille päivän ajoihin. Joka tapauksessa latausjohdon käytöstä on tehtävä itselleen rutiini, jos aikoo liikkua ilman päästöjä. Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km.Liikaa tietoaGTE liputtaa sinistä väriä. Sitä on mallimerkintöjen lisäksi raitoina maskissa, sisustuksen tikkauksissa ja jarrusatuloissa. Erona vakiomalleihin myös etu- ja takahelmat on muotoiltu uudelleen.Kojelauta on selkeälinjainen, kuten muissakin Passateissa. Hybridijärjestelmän ajotilavalinnat on lisätty vaihdekepin viereen. Mittaristona toimivaan näyttöruutuun ja keskikonsolin monitoiminäyttöön saa tietoa hybridijärjestelmän toiminnasta sekä kuljettajan ajotavasta ja ajohistoriasta enemmän kuin osaa kaivatakaan.Volkswageniin selkeyteen tottuneelle mittaristokin näyttää aluksi sekavalta, mutta infoähkystä toipumisen jälkeen oleellinen tieto löytyy helposti.Hybridin akusto on sijoitettu takapenkin alle, josta 50 litraan pienennetty bensiinisäiliö on siirretty puolestaan tavaratilan alle. Tavaratilan pohjaa on nostettu ja tila on pienentynyt neljänneksellä – välipohjan alle sopii enää latausjohto. Roinan kanssa kamppailevat ilahtuvat perävaunun (1 600 kg) vetomahdollisuudesta, joka useimmista hybrideistä puuttuu.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid DSG Hinta alkaen 48 499 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 85 kW, 400 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4767 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2791 mm Muu tieto Sähkömoottori. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster