5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat Variant GTE – kannattaako suosikki ostaa hybridinä? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt myös Volkswagen Passat on mahdollista ladata sähköllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, viimeistely, vähäpäästöisyys. Huonoa: valikoiden moninaisuus, latauspistokkeiden kirjavuus. Volkswagen laajentaa GTE-hybridimallistoaan: viime vuonna aloitus Golfilla, nyt vuorossa Passat, syksyllä uuteen Tiguaniin. Golfista poiketen Passat-hybridin saa molempiin korimalleihin, niin porrasperään kuin farmariin.Tehdashinnaltaan Volkswagen Passat Variant GTE on Passat-malliston kallein versio, mutta pienten päästöjen ansiosta autovero jää kolmeen tonniin ja kokonaishinta alle 50 000 euron. Pienillä polttoainekuluilla hintaeroa perusmalliin ei silti kurota takaisin, vaan motivaatio hankintaan on löydettävä muualta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti tehoaPassat GTE:n voimalinja on sama kuin Golf GTE:ssä. Suorasuihkutteisen ja turboahdetun 1,4-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin apuna toimii 115 hevosvoimainen sähkömoottori sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Passatissa yhteisteho on viilattu korkeammaksi, 218 hevosvoimaan ja vääntömomentti 400 newtonmetriin.Korskeat lukemat, mutta kutakuinkin samoihin suoritusarvoihin yltää viisi tonnia halvempi 1.8 TSI jo 180 hevosellaan. Suorituskykyä hakeva saa satsaamalla toisen mokoman nelivetoiseen (280 hv) huippumalliin.Mutta kyllä hybridikin on tarvittaessa rivakka. Kun järjestelmä on valittu tehokkaimpaan GTE-tilaan ja kaasua painetaan syvään, liikkeellelähdöt ja ohitukset tapahtuvat sähäkästi, vaikka akuston ja sähkömoottorin yli 200 kilon lisäpaino heilauttaa vaa’an viisarin yli 1 700 kiloon. Normaalitila sopii kuitenkin paremmin eleettömään ja vaivattomaan liikkumiseen.Vähän päästöjäLadattavan hybridin tärkein hankintakriteeri lienee mahdollisuus liikkumiseen päästöittä ja äänettömästi. Lisähoukuttimena ovat alhaiset käyttökulut, varsinkin jos lataaminen onnistuu työpaikan pistokkeesta. Ladattavasta hybridistä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 42 euroa vuodessa.Pelkällä sähköllä ajettaessakin GTE:n suorituskyky on riittävä. Sähkömoottorin tuima vääntö auttaa liikkeellelähdöissä, ja voima riittää maantieajoon. Maksimino-peus sähköllä on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa.Volkswagen lupaa sähköllä 50 kilometrin toimintamatkan. Talviolosuhteissa 35 km on realistisempi, mutta se riittääkin jo useimmille päivän ajoihin. Joka tapauksessa latausjohdon käytöstä on tehtävä itselleen rutiini, jos aikoo liikkua ilman päästöjä. Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km.Liikaa tietoaGTE liputtaa sinistä väriä. Sitä on mallimerkintöjen lisäksi raitoina maskissa, sisustuksen tikkauksissa ja jarrusatuloissa. Erona vakiomalleihin myös etu- ja takahelmat on muotoiltu uudelleen.Kojelauta on selkeälinjainen, kuten muissakin Passateissa. Hybridijärjestelmän ajotilavalinnat on lisätty vaihdekepin viereen. Mittaristona toimivaan näyttöruutuun ja keskikonsolin monitoiminäyttöön saa tietoa hybridijärjestelmän toiminnasta sekä kuljettajan ajotavasta ja ajohistoriasta enemmän kuin osaa kaivatakaan.Volkswageniin selkeyteen tottuneelle mittaristokin näyttää aluksi sekavalta, mutta infoähkystä toipumisen jälkeen oleellinen tieto löytyy helposti.Hybridin akusto on sijoitettu takapenkin alle, josta 50 litraan pienennetty bensiinisäiliö on siirretty puolestaan tavaratilan alle. Tavaratilan pohjaa on nostettu ja tila on pienentynyt neljänneksellä – välipohjan alle sopii enää latausjohto. Roinan kanssa kamppailevat ilahtuvat perävaunun (1 600 kg) vetomahdollisuudesta, joka useimmista hybrideistä puuttuu.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid DSG Hinta alkaen 48 499 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 85 kW, 400 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4767 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2791 mm Muu tieto Sähkömoottori. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous