1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S80 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon moottorivalikoima uusiutuu. Hyvää: suorituskyky, kulutus, lämpeneminen, varustelu. Huonoa: ohjauksen vetely, iso kääntösäde, jousitus, rengasmelu. Volvo kehittää uutta Drive-E -moottoriperhettä. E ei merkitse vielä hybridi- tai sähkötekniikkaa, vaikkakin uutuudet on suunniteltu hybridiversioon varautuen.Uuden perheenjäsenet ovat ainakin aluksi kaikki ahdettuja nelisylinterisiä kaksilitraisia. Uutuuksien esittely on aloitettu tehokkaammasta päästä, tähän mennessä on myyntiin saatu dieseleistä D4 ja bensiinimoottoreista T5 ja T6.Moottoreiden mallinimet pysyvät entisinä ja tehotkin kutakuinkin tutuissa lukemissa. Vain polttoaineenkulutus, päästöt ja toivottavasti myös hinnat putoavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelisylinterinen kaksilitrainenKokeilimme uutta T5-moottoria Volvon lippulaivan, porrasperäisen S80:n nokalla. Paperilla arvot vaikuttavat lupaavilta. Teho on lisääntynyt maltillisesti, mutta vääntö vähän reilummin.Ilmeisesti sujuvatoimisella kahdeksanlovisella automaattivaihteistollakin on osansa, sillä kiihtyvyys sataseen on parantunut sekunnilla ja kulutus pudonnut lähes kahdella litralla.Käytännössä eroa on vaikea huomata, kookas S80 ei tunnu erityisen sähäkältä. Pientä parannusta tuo vaihteiston siirtäminen sport-asentoon, joka nopeuttaa kaasuun reagointia.Myös iskunvaimennus sport-tilassa ja ohjaustehostus tiukimmassa asennossa auto tottelee käskyjä herkemmin. Vain tehon tuoma ohjauksen vetely harmittaa. Pehmeämmät asetukset tekevät isosta Volvosta velton oloisen, mutta matkustajat arvostavat pientä lisämukavuutta.Bensiinimoottoria ei ole vielä syytä kuopata, kehityksen myötä senkin kulutuslukemat hioutuvat salonkikelpoisiksi. Valmistajan normilukemiin tosin pääsee vain kevytjalkainen pihistäjä, jolle oikeampi valinta on dieselmoottori.Suorituskykyä etsivälle T5 tai tulossa oleva tupla-ahdettu T6 ovat omiaan, koeajon keskikulutus (8 l/100 km) on aivan kohtuullinen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volvo S80 T5 Executive Hinta alkaen 59 839 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 615 € Ajoneuvovero 127 €/ v Moottori 1 969 cm³, bensiinirivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, 8v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1500-4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1500-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4854 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2835 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1711 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”