18.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T3 – yksi sylinteri liikaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60:n uusi pikkumoottori, muttei vielä kolmisylinterinen. Hyvää: istuinmukavuus, suuntavakavuus. Huonoa: pintakova jousitus, vaihteiston lievät nykäykset Volvon nykyinen moottorivalikoima on melkoinen viidakko: pelkkää mallimerkintää tuijottamalla ei pysty sanomaan, minkä suuruisella voimanlähteellä mikäkin malli kulkee. Hyvänä esimerkkinä on nyt koeajettu Volvo V60 T3, jossa iskutilavuus vaihtelee sen mukaan, onko vaihteisto manuaali vai automaatti. Käsin hämmennettävän mallin moottori on kaksilitrainen, kun automaatissa käytetään 1,5-litraista konetta!Kaiken kukkuraksi teho- ja vääntölukemat ovat molemmissa identtiset – kaksilitraisessa tosin suurin vääntömomentti esiintyy jo 1 300 kierroksesta alkaen, mutta tällä erolla ei käytännössä ole merkitystä, kun vaihteiston tyyppi on erilainen. Sama ”moottorihämäys” koskee tällä hetkellä paitsi sisarmalli S60:ta, myös pienempää V40-mallistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKone Volvolta, ei FordiltaVäärinymmärryksen mahdollisuudet eivät lopu tähänkään. Vielä vähän aikaa sitten monet Volvot kulkivat Fordin moottorien voimin, ja kun esimerkiksi Mondeossa käytetään nykyään tismalleen samankokoista 1 498-kuutioista bensaturboa, voisi luulla, että se löytyy myös T3-Volvosta.Ehei. Uusi 1,5-litrainen moottori on kokonaan ruotsalaistehtaan omaa käsialaa. Itse asiassa sylinterin halkaisija on sama kuin kaksilitraisessa moottorissa, ja iskutilavuuden pienennös on saatu aikaan lyhentämällä iskun pituutta tuntuvasti. Taustalla on tietenkin se, että Volvo on kiinalaisomistuksen myötä pyrkinyt systemaattisesti eroon vanhoista yhteistyövoimanlähteistä.Ja ennen kuin mennään itse koeajoon, vielä yksi tarkennus: vaikka Volvo on ilmoittanut tulevaisuudessa tuovansa tuotantoon kolmisylinterisen 1,5-litraisen moottorin, tässä koneessa pyttyjä on vielä neljä kappaletta. Pysyittekö mukana?Kuin kaksilitrainenJos ette pysyneet, ei se mitään. Käytännön kannalta on nykyään loppujen lopuksi sama, minkälainen moottori pellin alla on, kunhan se kuljettaa autoa ripeästi ja vaivattomasti. V60:ssa nämä vaatimukset täyttyvät.Pienempi T3 on kaltaistensa bensiiniturbojen tapaan tehokas, vääntävä ja hiljainen, ja sitä voi aivan hyvin luulla vaikkapa kaksilitraiseksi. Lähinnä menopuolta rajoitti koeajoauton nastarenkaiden pitokyky, mikä lupaa hyvää myös kesäkelien suorituskykyä ajatellen.Sen sijaan vaihteiston toiminta ei ole ihan sulavinta sorttia, vaan kaupunkiajossa joutuu sietämään pieniä nykäyksiä jarrutuksissa ja viivyttelyjä alaspäinvaihdoissa. Aiempien Volvojen liian suuri voimantuotto lähdöissä on kuitenkin poistunut, ja liikennevalopinkaisut sujuvat nyt ilman liiallista sutimista.V60 T3 onkin parhaimmillaan matka-ajossa. Silloin myös taajamassa vähän liian napakaksi osoittautunut jousitus herää paremmin henkiin. Kun auto kulkee suoraan kuin juna, istuimet ovat ensiluokkaiset ja ergonomia harkittua, tauolle ei tarvitse piipahtaa turhan usein. Vain rengasmelu paljastaa 60-sarjan korkeahkon malli-iän.Katso lisää: Volvo.fiTeksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo V60 T3 Business Summum aut. Hinta alkaen 41 600 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1700–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1700–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous