11.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V90 T5 – täydellisen ruotsalainen, ei silti täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 T5:n moitteeton ulkokuori kätkee pari pahetta. Hyvää: Komea muotoilu, upea sisusta, vaivaton matkakumppani. Huonoa: Keskinkertainen bensiinimoottori, pintakova alusta Kirjainlyhenne T5 näyttävän Volvo V90:n perässä vie ajatukset ruotsalaisen farmarihistorian kiertoajelulle. Erityisesti mieleen tulevat yhdeksänkymmentäluvun haaleankeltaiset 850 T-5R:t ja petollisen vikkelät V70 T5 -farkut.Perässä monikäyttöinen farmari, keskellä tinkimätöntä turvallisuutta ja keulalla sielukas viitosturbo.Siinä viimeisen neljännesvuosisadan Volvo-identiteetti pähkinänkuoressa.Koeajettu Volvo V90 T5 on sitten seuraavan aikakauden alku. XC90-katumaasturin kanssa jaettu uusi perusrakenne siivittää ruotsalaiskiinalaisen merkin uudelle aikakaudelle.Volvo on nyt komeampi kuin koskaan ennen: nöyristelemätön maski, futuristiset valot, taidokkaat mittasuhteet ja ylellisyyttä huokuva kromin käyttö. Medel-Svenssonin perhevankkuri on tasapainossa ökyn ja tyylin kapealla nuoralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäältä komea, sisältä herkkuInscription-varustetason ja lisävarustelistan häpeilemättömän hyödyntämisen ansiosta Volvon sisusta on yksi markkinoiden upeimmista.Muotokieli on selkeää, mutta yksityiskohtiin ja materiaalivalintoihin on panostettu. Nyt myös viimeistely näyttää kohonneen ansaitulle tasolleen. Ensimmäisiä XC90-yksilöitä vaivanneet verhoiluongelmat ovat poissa. Vasta kauas katseesta jäävät toissijaiset materiaalit paljastavat kompromissit.Jos perheauton voi myydä wow-efektillä ilman koeajoa, se auto on uusi Volvo.Jos auton kuitenkin vie koeajolle, saa ihastus pari kolausta. Ajoltaan Volvo V90 ei ole aivan ulkokuorensa lupaama pyhimys.Arkinen puurtajaEnsinnäkin se himottu T5-symboli viittaa tehoihin, ei sylinterimäärään. Keskikonsoliin vaihteenvalitsimen taakse sijoitetun käynnistyskytkimen vääntäminen karauttaa tulille arkisen nelisylinterisen bensiinimoottorin.Kyllä tänne vielä yksi sylinteri mahtuisi...Kun kaksilitraiselta pyytää kaikkensa, siivittävät hivenen karkeat 254 hevosvoimaa suuren ja painavahkon (1728 kg) auton vaivattomaan laukkaan.Kahdesta bensiinimoottorivaihtoehdosta maltillisempi T5 toimitetaan aina etuvedon ja automaatin kera. Pystyvämpi 320 hevosvoimainen T6-muunnos samasta kaksilitraisesta edustaa nelivetovaihtoehtoa.Kevyttä vetelyäTehokas etuvetoinen kulkee vaivatta, mutta kiihdytyksissä vaimeasti vetelevä keula vie arvokkuutta. Kostealla tiepinnalla laveasti tarjoiltu 350 newtonmetrin vääntö saa etupyörät vaivatta sutimaan – se on jo hivenen noloa.Bowers & Wilkins -äänentoiston sointi on yksi markkinoiden parhaista.Tehokkaaksi autoksi Volvoa huomaa ajavansa varsin maltillisella kaasujalalla. Ehkä se on osa ruotsalaisten liikenneturvallisuusajattelua. Eikä esteettisesti ja fyysisesti lämpimästä ohjaamosta ole kiire koleaan ulkomaailmaan.Matkalla Volvo V90 on vaivaton kumppani. Ohjauksen selkeä keskialue sopii moottoritiekilometrien nielemiseen, eikä melutaso rasita edes koeajoauton 20-tuumaisilla alumiinivanteilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuudessa sanottavaaYlellisen hillityn ulkoasun herättämä mielikuva nojatuolimaisen mukavasta matkanteosta kärsii eniten alustasuunnittelusta. Vielä moottoritievauhdeissa Volvoa vaivaa hentoisesti täristävä pintakovuus.Moottorin XC90/S90/V90 -koeajoissa pintakovuuden arveltiin johtuvan koeajoautojen valtavien vanteiden matalaprofiilirenkaista, mutta sittemmin olemme huomanneet ongelman vaivaavan myös 18-tuumaisia hinnat alkaen -vannekokoja. Lisävarusteisesta taka-akselin ilmajousituksestakaan ei ole mukavuuden nälkäiselle lohtua.Moitteet ehkä korostuvat muuten upeassa autossa. Volvo ei tarjoa painavan ja suuren farmariauton tunnelmaan sopivaa pumpulikyytiä, mutta jämäkkyyden tuoma urheilullinen tunnelmakin löytänee omat kannattajansa.Monikäyttöisyys on ottanut takapakkia Volvo V70:stä – koiraverkko ei enää ole nerokkaasti selkänojaan rakennettu.Bensiinimoottoria sen sijaan ei kannata suosia kuin käyttövoimaverosyistä. Moottoritieajossa kulutus kohoaa nopeasti yhdeksän litran tuntumaan sadalla kilometrillä. Koska bensiinirahojen vastineeksi ei saa viitoskoneen kultturellia laulua, lienee parempi luovuttaa ja valita diesel.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V90 T5 Inscription Hinta alkaen 62 737 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 187 kW (254 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2941 mm Omamassa: 1728 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin