1.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleeko pakettiautosta edustusauto lastaamalla se täyteen varusteita? Hyvää: Hulppeat tilat, viimeistely, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, kova alusta, kallis varustelu. Mercedeksen malliston runsaus ulottuu myös tila-autoihin ja pikkubusseihin. Vaihtoehtoja löytyy niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistostakin. Tavallisimmin vastaan tulee Vito-pakettiauton bussimalleja niin tehtaalla kuin kotimaassakin tehtynä.Edustavampaan käyttöön on tarkoitettu Vianon korvannut V-sarja, joka perustuu Vitoon sekä koriltaan että tekniikaltaan. Ulkoisesti eroavaisuudet ovat isompi ikkuna takaluukussa, menevämmät muodot puskureissa ja enemmän kromia maskissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain dieselmoottorillaMercedes-Benz V-sarja on kaupan kolmella koripituudella: pisimpään malliin akseliväliä on jatkettu. Vitosta poiketen V-sarjaa ei saa etuvetoisena, vaan auto vetää joko takaa tai sitten kaikilla neljällä pyörällä. Tällöin moottori on aina Mersun oma tuttu 2,1-litrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, 136, 163 tai 190 hevosvoimaa.Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Koeajetun tehokkaimman version saa vain automaattina. Yhdistelmä ilahdutti suorituskykynsä lisäksi alle seitsemään litraan jääneellä kulutuksellaan.V-sarja on vakiona kuusipaikkainen – kaikille on varattu erillisistuin omilla säädöillään. Halutessaan kakkos- ja kolmosriville saa kolmen istuttavat penkit, jolloin paikkaluku nousee kahdeksaan. Perusmallissa liukuovi on vain oikealla puolella. Takana on aina iso luukku, pariovia ei siis ole tarjolla.Runsaat varustelumahdollisuudetMercedes-Benz V-sarjan perusvarustelu ei juuri eroa Viton vastaavista bussimalleista. Vakionopeudensäädin ja naftalämmitin kuuluvat oleellisiin varusteisiin. V-sarja on kuitenkin varusteltavissa huomattavasti Vitoa runsaammin.Perustason lisäksi myynnissä ovat Avantgarde ja Exclusive -tasot. Vaikka varsinkin jälkimmäiseen kuuluu uuvuttava lista niin toiminnallisia kuin tyylillisiäkin varusteita, hinnat tuntuvat tyyriiltä. Avantgarden lisähinta, 11 000 euroa, menee vielä nieleskellen, mutta Exclusiven 44 000 euroa salpaa jo hengen. Sillä luulisi saavan drinkkibaarin ja poreammeen, mutta kauppaan kuuluvat vain ilmastoidut nahkaistuimet kaikille paikoille, avattava lasikatto sekä tuhdimmat stereot.Sähköiset turvajärjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, on vielä ostettava lisäksi. Niinpä esimerkiksi Avantgarde-tason koeajoauton hinta on karannut yli 130 000 euron.Hulppeat tilatYlellisellä varustelulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuna V-sarja lähestyy edustusautotasoa. Suuret ulkomitat tuovat mukanaan hulppeat tilat, ja korkeaan autoon on helppo käydä isoista ovista. Mutta vaikka Vito on ajettavuudeltaan pakettiautojen parhaimmistoa, sen perimä ei aivan riitä tämän tasoiseen ja hintaiseen autoon. Eniten on tingittävä mukavuudesta. Moottorin raksutus kuuluu sisälle – niissä tilanteissa, kun se ei peity rengasjyminään. Koeajoauton AMG-pakettiin kuuluneet sporttijousitus ja matalaprofiilirenkaat vielä pahensivat epämukavuutta mukulakivetyksellä ja nimismiehenkiharoissa.Siinä missä V-sarjan perusmalli tuntuu asialliselta työkalulta kilpailijoiden kanssa linjassa olevalla 70 000 hinnallaan, lähes tuplasti kalliimpi koeajoauto ei ihan täytä odotuksia matkustajien mukavuuden suhteen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Hinta alkaen 69 766 € Koeajetun auton hinta varusteineen 133 476 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin