1.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleeko pakettiautosta edustusauto lastaamalla se täyteen varusteita? Hyvää: Hulppeat tilat, viimeistely, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, kova alusta, kallis varustelu. Mercedeksen malliston runsaus ulottuu myös tila-autoihin ja pikkubusseihin. Vaihtoehtoja löytyy niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistostakin. Tavallisimmin vastaan tulee Vito-pakettiauton bussimalleja niin tehtaalla kuin kotimaassakin tehtynä.Edustavampaan käyttöön on tarkoitettu Vianon korvannut V-sarja, joka perustuu Vitoon sekä koriltaan että tekniikaltaan. Ulkoisesti eroavaisuudet ovat isompi ikkuna takaluukussa, menevämmät muodot puskureissa ja enemmän kromia maskissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain dieselmoottorillaMercedes-Benz V-sarja on kaupan kolmella koripituudella: pisimpään malliin akseliväliä on jatkettu. Vitosta poiketen V-sarjaa ei saa etuvetoisena, vaan auto vetää joko takaa tai sitten kaikilla neljällä pyörällä. Tällöin moottori on aina Mersun oma tuttu 2,1-litrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, 136, 163 tai 190 hevosvoimaa.Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Koeajetun tehokkaimman version saa vain automaattina. Yhdistelmä ilahdutti suorituskykynsä lisäksi alle seitsemään litraan jääneellä kulutuksellaan.V-sarja on vakiona kuusipaikkainen – kaikille on varattu erillisistuin omilla säädöillään. Halutessaan kakkos- ja kolmosriville saa kolmen istuttavat penkit, jolloin paikkaluku nousee kahdeksaan. Perusmallissa liukuovi on vain oikealla puolella. Takana on aina iso luukku, pariovia ei siis ole tarjolla.Runsaat varustelumahdollisuudetMercedes-Benz V-sarjan perusvarustelu ei juuri eroa Viton vastaavista bussimalleista. Vakionopeudensäädin ja naftalämmitin kuuluvat oleellisiin varusteisiin. V-sarja on kuitenkin varusteltavissa huomattavasti Vitoa runsaammin.Perustason lisäksi myynnissä ovat Avantgarde ja Exclusive -tasot. Vaikka varsinkin jälkimmäiseen kuuluu uuvuttava lista niin toiminnallisia kuin tyylillisiäkin varusteita, hinnat tuntuvat tyyriiltä. Avantgarden lisähinta, 11 000 euroa, menee vielä nieleskellen, mutta Exclusiven 44 000 euroa salpaa jo hengen. Sillä luulisi saavan drinkkibaarin ja poreammeen, mutta kauppaan kuuluvat vain ilmastoidut nahkaistuimet kaikille paikoille, avattava lasikatto sekä tuhdimmat stereot.Sähköiset turvajärjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, on vielä ostettava lisäksi. Niinpä esimerkiksi Avantgarde-tason koeajoauton hinta on karannut yli 130 000 euron.Hulppeat tilatYlellisellä varustelulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuna V-sarja lähestyy edustusautotasoa. Suuret ulkomitat tuovat mukanaan hulppeat tilat, ja korkeaan autoon on helppo käydä isoista ovista. Mutta vaikka Vito on ajettavuudeltaan pakettiautojen parhaimmistoa, sen perimä ei aivan riitä tämän tasoiseen ja hintaiseen autoon. Eniten on tingittävä mukavuudesta. Moottorin raksutus kuuluu sisälle – niissä tilanteissa, kun se ei peity rengasjyminään. Koeajoauton AMG-pakettiin kuuluneet sporttijousitus ja matalaprofiilirenkaat vielä pahensivat epämukavuutta mukulakivetyksellä ja nimismiehenkiharoissa.Siinä missä V-sarjan perusmalli tuntuu asialliselta työkalulta kilpailijoiden kanssa linjassa olevalla 70 000 hinnallaan, lähes tuplasti kalliimpi koeajoauto ei ihan täytä odotuksia matkustajien mukavuuden suhteen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Hinta alkaen 69 766 € Koeajetun auton hinta varusteineen 133 476 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin