1.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleeko pakettiautosta edustusauto lastaamalla se täyteen varusteita? Hyvää: Hulppeat tilat, viimeistely, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, kova alusta, kallis varustelu. Mercedeksen malliston runsaus ulottuu myös tila-autoihin ja pikkubusseihin. Vaihtoehtoja löytyy niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistostakin. Tavallisimmin vastaan tulee Vito-pakettiauton bussimalleja niin tehtaalla kuin kotimaassakin tehtynä.Edustavampaan käyttöön on tarkoitettu Vianon korvannut V-sarja, joka perustuu Vitoon sekä koriltaan että tekniikaltaan. Ulkoisesti eroavaisuudet ovat isompi ikkuna takaluukussa, menevämmät muodot puskureissa ja enemmän kromia maskissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain dieselmoottorillaMercedes-Benz V-sarja on kaupan kolmella koripituudella: pisimpään malliin akseliväliä on jatkettu. Vitosta poiketen V-sarjaa ei saa etuvetoisena, vaan auto vetää joko takaa tai sitten kaikilla neljällä pyörällä. Tällöin moottori on aina Mersun oma tuttu 2,1-litrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, 136, 163 tai 190 hevosvoimaa.Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Koeajetun tehokkaimman version saa vain automaattina. Yhdistelmä ilahdutti suorituskykynsä lisäksi alle seitsemään litraan jääneellä kulutuksellaan.V-sarja on vakiona kuusipaikkainen – kaikille on varattu erillisistuin omilla säädöillään. Halutessaan kakkos- ja kolmosriville saa kolmen istuttavat penkit, jolloin paikkaluku nousee kahdeksaan. Perusmallissa liukuovi on vain oikealla puolella. Takana on aina iso luukku, pariovia ei siis ole tarjolla.Runsaat varustelumahdollisuudetMercedes-Benz V-sarjan perusvarustelu ei juuri eroa Viton vastaavista bussimalleista. Vakionopeudensäädin ja naftalämmitin kuuluvat oleellisiin varusteisiin. V-sarja on kuitenkin varusteltavissa huomattavasti Vitoa runsaammin.Perustason lisäksi myynnissä ovat Avantgarde ja Exclusive -tasot. Vaikka varsinkin jälkimmäiseen kuuluu uuvuttava lista niin toiminnallisia kuin tyylillisiäkin varusteita, hinnat tuntuvat tyyriiltä. Avantgarden lisähinta, 11 000 euroa, menee vielä nieleskellen, mutta Exclusiven 44 000 euroa salpaa jo hengen. Sillä luulisi saavan drinkkibaarin ja poreammeen, mutta kauppaan kuuluvat vain ilmastoidut nahkaistuimet kaikille paikoille, avattava lasikatto sekä tuhdimmat stereot.Sähköiset turvajärjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, on vielä ostettava lisäksi. Niinpä esimerkiksi Avantgarde-tason koeajoauton hinta on karannut yli 130 000 euron.Hulppeat tilatYlellisellä varustelulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuna V-sarja lähestyy edustusautotasoa. Suuret ulkomitat tuovat mukanaan hulppeat tilat, ja korkeaan autoon on helppo käydä isoista ovista. Mutta vaikka Vito on ajettavuudeltaan pakettiautojen parhaimmistoa, sen perimä ei aivan riitä tämän tasoiseen ja hintaiseen autoon. Eniten on tingittävä mukavuudesta. Moottorin raksutus kuuluu sisälle – niissä tilanteissa, kun se ei peity rengasjyminään. Koeajoauton AMG-pakettiin kuuluneet sporttijousitus ja matalaprofiilirenkaat vielä pahensivat epämukavuutta mukulakivetyksellä ja nimismiehenkiharoissa.Siinä missä V-sarjan perusmalli tuntuu asialliselta työkalulta kilpailijoiden kanssa linjassa olevalla 70 000 hinnallaan, lähes tuplasti kalliimpi koeajoauto ei ihan täytä odotuksia matkustajien mukavuuden suhteen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Hinta alkaen 69 766 € Koeajetun auton hinta varusteineen 133 476 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta