1.8.2016

Koeajo: ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line

Mercedes-Benz V 250d

Tuleeko pakettiautosta edustusauto lastaamalla se täyteen varusteita? Hyvää: Hulppeat tilat, viimeistely, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, kova alusta, kallis varustelu.

Mercedeksen malliston runsaus ulottuu myös tila-autoihin ja pikkubusseihin. Vaihtoehtoja löytyy niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistostakin. Tavallisimmin vastaan tulee Vito-pakettiauton bussimalleja niin tehtaalla kuin kotimaassakin tehtynä.

Edustavampaan käyttöön on tarkoitettu Vianon korvannut V-sarja, joka perustuu Vitoon sekä koriltaan että tekniikaltaan. Ulkoisesti eroavaisuudet ovat isompi ikkuna takaluukussa, menevämmät muodot puskureissa ja enemmän kromia maskissa.

Mercedes-Benz V 250d

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain dieselmoottorilla

Mercedes-Benz V-sarja on kaupan kolmella koripituudella: pisimpään malliin akseliväliä on jatkettu. Vitosta poiketen V-sarjaa ei saa etuvetoisena, vaan auto vetää joko takaa tai sitten kaikilla neljällä pyörällä. Tällöin moottori on aina Mersun oma tuttu 2,1-litrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, 136, 163 tai 190 hevosvoimaa.

Mercedes-Benz V 250d

Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Koeajetun tehokkaimman version saa vain automaattina. Yhdistelmä ilahdutti suorituskykynsä lisäksi alle seitsemään litraan jääneellä kulutuksellaan.

Mercedes-Benz V 250d

V-sarja on vakiona kuusipaikkainen – kaikille on varattu erillisistuin omilla säädöillään. Halutessaan kakkos- ja kolmosriville saa kolmen istuttavat penkit, jolloin paikkaluku nousee kahdeksaan. Perusmallissa liukuovi on vain oikealla puolella. Takana on aina iso luukku, pariovia ei siis ole tarjolla.

Runsaat varustelumahdollisuudet

Mercedes-Benz V-sarjan perusvarustelu ei juuri eroa Viton vastaavista bussimalleista. Vakionopeudensäädin ja naftalämmitin kuuluvat oleellisiin varusteisiin. V-sarja on kuitenkin varusteltavissa huomattavasti Vitoa runsaammin.

Mercedes-Benz V 250d

Perustason lisäksi myynnissä ovat Avantgarde ja Exclusive -tasot. Vaikka varsinkin jälkimmäiseen kuuluu uuvuttava lista niin toiminnallisia kuin tyylillisiäkin varusteita, hinnat tuntuvat tyyriiltä. Avantgarden lisähinta, 11 000 euroa, menee vielä nieleskellen, mutta Exclusiven 44 000 euroa salpaa jo hengen. Sillä luulisi saavan drinkkibaarin ja poreammeen, mutta kauppaan kuuluvat vain ilmastoidut nahkaistuimet kaikille paikoille, avattava lasikatto sekä tuhdimmat stereot.

Sähköiset turvajärjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, on vielä ostettava lisäksi. Niinpä esimerkiksi Avantgarde-tason koeajoauton hinta on karannut yli 130 000 euron.

Hulppeat tilat

Ylellisellä varustelulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuna V-sarja lähestyy edustusautotasoa. Suuret ulkomitat tuovat mukanaan hulppeat tilat, ja korkeaan autoon on helppo käydä isoista ovista.

Mercedes-Benz V 250d
Mutta vaikka Vito on ajettavuudeltaan pakettiautojen parhaimmistoa, sen perimä ei aivan riitä tämän tasoiseen ja hintaiseen autoon. Eniten on tingittävä mukavuudesta. Moottorin raksutus kuuluu sisälle – niissä tilanteissa, kun se ei peity rengasjyminään. Koeajoauton AMG-pakettiin kuuluneet sporttijousitus ja matalaprofiilirenkaat vielä pahensivat epämukavuutta mukulakivetyksellä ja nimismiehenkiharoissa.

Mercedes-Benz V 250d

Siinä missä V-sarjan perusmalli tuntuu asialliselta työkalulta kilpailijoiden kanssa linjassa olevalla 70 000 hinnallaan, lähes tuplasti kalliimpi koeajoauto ei ihan täytä odotuksia matkustajien mukavuuden suhteen.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line

Hinta alkaen

69 766 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

133 476 €

Moottori

Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800 r/min

Vääntö

440 Nm (1400-2400 r/min)

Vääntö

440 Nm (1400-2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,1 s

Huippunopeus

206 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

158 g/km

Mitat

pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat