20.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellistä hehkua ruotsalaisittain – Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylellisin Volvo kautta historian. Hinta on hulppea, mutta niin on rahatukolla saatava autokin – monin tavoin. Hyvää: viimeistely, istuimet, moottori, kulutus. Huonoa: ratin säätö, sähköajon vaatimaton mitta, rengasäänet. Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut on pitkä mallinimi – ja kautta 89-vuotisen historian ylellisin Volvo! Ruotsalainen bling bling on toteutettu nelipaikkaisessa skandinaavisen tyylikkäästi, tolkuttomaan ylettömyyteen sortumatta.Mutta annetaanpa suuryrityksen johtajan istahtaa takaistuimelle ja kuvailla arkista liikkumistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPätevät perusteetJouduin perustelemaan pariinkin kertaan talousjohtajallemme – joka näin meidän kesken on niuho! – autovalintaani. Toki auto maksoi 138 585,13 euroa, mutta rahatukolla myös saa paljon autoa. Senkin kerroin menestyvän yrityksemme numeroniilolle, ettei tämän auton materiaalivalinnoissa ole kitsasteltu tai tehty kompromisseja.On Orreforsin kristallista tehdyt sampanjalasit, joilla on takaistuinten välissä oma jääkaappinsa. Sinne mahtuu jäähtymään kaksi pulloa parasta Taittingeria!Ilmajousitetun vaunun kulku on sen verran tasaista, ettei kuohuva juoma juuri läiky, joten kyytiin kehtaa pyytää kenet tahansa.Voimaa piisaaVäkeviä kykyjä ei voi olla havaitsematta takana matkustavakaan. Kookkaissa kuorissa on auto, jonka voimat eivät ehdy ihan kättelyssä. Ja nelivetoisuus takaa etenemisen haastavissakin olosuhteissa esimerkiksi talven tullen.Etupyörät saavat voimansa kaksilitraiselta polttomoottorilta (320 hv), takapyörät 87 hevosvoiman sähkömoottorilta. Voiman välittää käyttöön kahdeksanlovinen automaattivaihteisto – sen jouhevuudessa ei kuljettajani mukaan ole huomautettavaa.Ohjauksessa on kuulemma Volvoille ominaista luonnollisuutta ja tunnokkuutta, kertoo kuljettajani. Mutta on hänellä arvosteltavaakin. Kuljettajani oudoksuu, että tämän hintaluokan autossa ohjauspyörä säätyy käsivoimin eikä sähköllä.Volvo XC90 T8 ja vuorineuvoksen kiireetJa jos olen myöhässä seuraavasta kokouksesta, tietää kuljettajani valita oikean ajotilan, se nimittäin vaikuttaa kulkukerkeyteen selvästi.Power-asetuksella kolmetonninen järkäle liikahtaa luvatusti. Volvo kiihtyy seisoviltaan sataseen kunnioitettassa 5,6 sekunnissa.Toisaalta kaasua järkevästi annostelevalla ajotavalla ja otollisissa olosuhteissa Volvolla voi liikkua nelisenkymmentä kilometria sähkön voimin. Sähköajo on miellyttävää, pehmeätä ja äänetöntä etenkin kaupunkiruuhkissa. Ja klubilla voi kehaista liikkuvansa ekologisesti!Volvo XC90 ei tunnu aina ilmajousitteiselta, sillä ajoittain tienpinnan värinät ja rengasäänet välittyvät sisälle asti. Ääniä kuitenkin hieman taltuttaa Excellence-mallin väliseinä tavaratilan ja matkustamon välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHierovaa nappanahkaaMatkustamossa ylellistä tunnelmaa luovat lasipäällysteinen vaihdevipunen, puupintapanelointi, näyttävä digitaalimittaristo, kookas ja selkeä kosketusnäyttö, automaattinen nelialueilmastointi sekä nappanahkaiset hierovat ja tuuletut istuimet.Syksyistä BrahmsiaLaadukkaat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet ja julmettu määrä kaiuttimia takaavat kuuntelunautinnon. Olen klassisen musiikin ystävä, joten mies ratin takana osaa valita ääniasetukseksi akustiikaltaan kehutun Göteborgin sinfoniaorkesterin kotisalin. Edellinen kuljettajani valitsi musiikin kaksi kertaa omin päin, ensimmäisen ja viimeisen kerran.Matkustamon rauhassa unohdan maalliset murheet, suljen silmät ja nautin. Johannes Brahmsin neljännen sinfonian ensimmäinen osa alkaa surullisen syksyisellä teemalla, ja niin alkaa myös lasikattoa koetteleva rankkasade – siellä jossain.Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Hinta alkaen 138 585 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³ 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 235 kW (320 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja