20.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellistä hehkua ruotsalaisittain – Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylellisin Volvo kautta historian. Hinta on hulppea, mutta niin on rahatukolla saatava autokin – monin tavoin. Hyvää: viimeistely, istuimet, moottori, kulutus. Huonoa: ratin säätö, sähköajon vaatimaton mitta, rengasäänet. Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut on pitkä mallinimi – ja kautta 89-vuotisen historian ylellisin Volvo! Ruotsalainen bling bling on toteutettu nelipaikkaisessa skandinaavisen tyylikkäästi, tolkuttomaan ylettömyyteen sortumatta.Mutta annetaanpa suuryrityksen johtajan istahtaa takaistuimelle ja kuvailla arkista liikkumistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPätevät perusteetJouduin perustelemaan pariinkin kertaan talousjohtajallemme – joka näin meidän kesken on niuho! – autovalintaani. Toki auto maksoi 138 585,13 euroa, mutta rahatukolla myös saa paljon autoa. Senkin kerroin menestyvän yrityksemme numeroniilolle, ettei tämän auton materiaalivalinnoissa ole kitsasteltu tai tehty kompromisseja.On Orreforsin kristallista tehdyt sampanjalasit, joilla on takaistuinten välissä oma jääkaappinsa. Sinne mahtuu jäähtymään kaksi pulloa parasta Taittingeria!Ilmajousitetun vaunun kulku on sen verran tasaista, ettei kuohuva juoma juuri läiky, joten kyytiin kehtaa pyytää kenet tahansa.Voimaa piisaaVäkeviä kykyjä ei voi olla havaitsematta takana matkustavakaan. Kookkaissa kuorissa on auto, jonka voimat eivät ehdy ihan kättelyssä. Ja nelivetoisuus takaa etenemisen haastavissakin olosuhteissa esimerkiksi talven tullen.Etupyörät saavat voimansa kaksilitraiselta polttomoottorilta (320 hv), takapyörät 87 hevosvoiman sähkömoottorilta. Voiman välittää käyttöön kahdeksanlovinen automaattivaihteisto – sen jouhevuudessa ei kuljettajani mukaan ole huomautettavaa.Ohjauksessa on kuulemma Volvoille ominaista luonnollisuutta ja tunnokkuutta, kertoo kuljettajani. Mutta on hänellä arvosteltavaakin. Kuljettajani oudoksuu, että tämän hintaluokan autossa ohjauspyörä säätyy käsivoimin eikä sähköllä.Volvo XC90 T8 ja vuorineuvoksen kiireetJa jos olen myöhässä seuraavasta kokouksesta, tietää kuljettajani valita oikean ajotilan, se nimittäin vaikuttaa kulkukerkeyteen selvästi.Power-asetuksella kolmetonninen järkäle liikahtaa luvatusti. Volvo kiihtyy seisoviltaan sataseen kunnioitettassa 5,6 sekunnissa.Toisaalta kaasua järkevästi annostelevalla ajotavalla ja otollisissa olosuhteissa Volvolla voi liikkua nelisenkymmentä kilometria sähkön voimin. Sähköajo on miellyttävää, pehmeätä ja äänetöntä etenkin kaupunkiruuhkissa. Ja klubilla voi kehaista liikkuvansa ekologisesti!Volvo XC90 ei tunnu aina ilmajousitteiselta, sillä ajoittain tienpinnan värinät ja rengasäänet välittyvät sisälle asti. Ääniä kuitenkin hieman taltuttaa Excellence-mallin väliseinä tavaratilan ja matkustamon välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHierovaa nappanahkaaMatkustamossa ylellistä tunnelmaa luovat lasipäällysteinen vaihdevipunen, puupintapanelointi, näyttävä digitaalimittaristo, kookas ja selkeä kosketusnäyttö, automaattinen nelialueilmastointi sekä nappanahkaiset hierovat ja tuuletut istuimet.Syksyistä BrahmsiaLaadukkaat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet ja julmettu määrä kaiuttimia takaavat kuuntelunautinnon. Olen klassisen musiikin ystävä, joten mies ratin takana osaa valita ääniasetukseksi akustiikaltaan kehutun Göteborgin sinfoniaorkesterin kotisalin. Edellinen kuljettajani valitsi musiikin kaksi kertaa omin päin, ensimmäisen ja viimeisen kerran.Matkustamon rauhassa unohdan maalliset murheet, suljen silmät ja nautin. Johannes Brahmsin neljännen sinfonian ensimmäinen osa alkaa surullisen syksyisellä teemalla, ja niin alkaa myös lasikattoa koetteleva rankkasade – siellä jossain.Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Hinta alkaen 138 585 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³ 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 235 kW (320 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?