17.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oiva ladattava hybridi veroja vältteleville. Hyvää: runsaat tilat, monikäyttöisyys, ajettavuus, vähäpäästöisyys. Huonoa: massiivisuus, vaatimaton perusvarustelu. Hybridimalleista tulee ensimmäisenä mieleen bensiininsäästö ja kasvihuoneilmiön ehkäisy tavallista mallia kalliimmalla tekniikalla, jonka hinta vie sen tavallisen ostajan ulottumattomiin.Porschea ei voi kutsua halvaksi, mutta Suomen päästöistä riippuva autoverotus on sille myötämielinen. Hiilidioksidipäästö 79 grammaa kilometrillä tekee hybridistä Cayenne-malliston huokeimman.Autoveroa koeajetulla on 12 000 euroa, kun vastaavantehoisessa Cayenne S:ssä veroa on yli 50 000 euroa. Veroetu näkyy myös lisävarusteiden hinnassa.Käyttökulutkin ovat lempeät: ei dieselveroa ja vuotuinen ajoneuvoverokin vain 72 euroa. Hybridin voi povata nousevan myydyimmäksi malliksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySirompi ilmePorsche Cayenne sai talven aikana kevyen kasvojen kohotuksen. Kakkossukupolvi olikin jo täyttämässä viisi vuotta.Uudet puskurit, helmat, valot, maski ja takaluukku antavat jättimäiselle katumaasturille siromman ja sutjakamman ilmeen. Ilmanvastuksesta ja painosta tinkiminen näkyy kulutus- ja päästölukemissa.Isoimmat tekniset muutokset on tehty nyt ajettuun hybridimalliin lisäämällä akkujen määrää ja latausmahdollisuus.Myös sisäilmettä on kohennettu materiaaleiltaan ja varustelultaan. Näkyvimpänä muutoksena on uusi kolmipuolainen ohjauspyörä.Nappuloiden paljous ja monitoiminäytön tietomäärä hengästyttää, mutta käytön oppii monia kilpailijoita nopeammin selkeyden ja intuitiivisyyden ansiosta. Porschemaisuuksiin kuuluu virtalukko ratin vasemmalla puolella ja mittaristoa hallitseva iso kierroslukumittari.Julkinen lataus arpapeliäTäyden hyödyn saamiseksi olisi kotona ja työpaikalla oltava oma latauspistoke. Julkisten latauspisteiden hyödyntäminen on arpapeliä väärin pysäköityjen autojen, erilaisten pistokkeiden ja toistuvien vikatilanteiden takia.Jos latausjohdon jaksaa kiinnittää aina ja työmatka on vaikka 20 kilometriä, pystyy talvellakin liikkumaan päästöittä pelkästään sähköllä.Sähkömoottorin teho riittää juuri ja juuri liikennevirrassa pysymiseen – ja ahdettu veekuutonen on aina avustusvalmiina.Vaikka autoa ei lataisi laisinkaan, on hybriditekniikasta silti hyötyä kaupunkikulutuksen vähentämisessä. Kevyellä kaasujalalla kulutuksen saa pysymään alle kymmenen litran maantiellä ja taajamassa.Lähes 2,5-tonnin paino tuntuu Cayennen suorituskyvyssä. Lähdöt eivät ole ihan niin räväköitä kuin yli 400 hevosvoimalta odottaisi. Ajettavuus on isojen katumaasturien parhaimmistoa.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne S E-hybrid Hinta alkaen 98 675 € Ajoneuvovero 72 €/ v Moottori 2 995 cm³, bensiinimoottori, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 245 kW (333 hv) Vääntö yht. 590 Nm (yht. 1250–4000 r/min) Vääntö yht. 590 Nm (yht.1250–4000 r/min) Akku Litiumioniakusto 10,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 306 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 243 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1705 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 580 l Omamassa: 2425 kg Muu tieto Sähkömoottori 70 kW (95 hv). Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?