11.1.2020 Ajoneuvot Scania 70 vuotta Suomessa – juhlavuotena markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden kuorma-autojen myyntitilastossa vuonna 2019 ykköspaikan otti Scania. Sama vuosi oli ruotsalaisvalmistajan 70. Suomen markkinoilla. Scania ja Suomi ovat olleet hyvä yhdistelmä jo 70 vuoden ajan. Juhlavuoden jälkihuumassa teemme nopean katsauksen koko merkin historiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySkoonelaisella sydämellä SuomeenScanian historian voi katsoa alkaneeksi vuonna 1891, kun junanvaunuja ja myöhemmin autoja ja muun muassa moottoreita valmistanut Vabis perustettiin. Kun södertäljeläinen Vabis ja malmöläinen konepaja Scania yhdistyivät 110 vuotta sitten, syntyi kuuluisa Scania-Vabis, jonka epäsuora seuraaja nykyinen Scania AB on. Volkswagenin omistuksessa oleva ruotsalaisyhtiö valmistaa kuormureiden lisäksi linja-autoja sekä moottoreita moneen eri käyttöön vientiin ympäri maailmaa.Scanian nimi tarkoittaa latinaksi Skoonen maakuntaa, josta yhtiö on alun perin kotoisin. Nykyisin yhtiön päämaja on Vabiksen alkuperäisessä kotipaikassa Södertäljessä Tukholman lähistöllä. Kuuluisassa logossa esiintyy puolestaan taruhahmo aarnikotka, joka on päätynyt siihen Skoonen vaakunasta.LS140 vuonna 1989 Suomessa.Jo Suomen itsenäistymisen aikaan Ruotsista lahjoitettiin meille muutama Scania-Vabis, mutta virallisesti ensimmäiset merkin edustajat rantautuivat tänne sotien jälkeen helmikuussa 1949 OY Scan-Auto AB:n kautta. Maa oli jälleenrakennuksen tilassa, joten uusia, kehittyneitä, kuorma-autoja tarvittiin turvaamaan tavaran kulku ja sitä kautta talouden kehitys sekä mittavista sotakorvauksista selviäminen. Erityisesti puu- ja metallitavaran kuljettaminen vaati paljon kapasiteettia. Sittemmin Scania on valikoitunut eräänlaiseksi Suomen viranomaisten luottomerkiksi. Esimerkiksi paloautoista suurin osa on ollut niitä jo vuosikymmeniä ja Puolustusvoimillekin ensimmäiset Scaniat kasattiin Helsingissä reilut 40 vuotta sitten.Scania on työllistänyt tuhansia suomalaisia Suomessa sekä myös Ruotsin puolella. Tällä hetkellä Scania Suomi OY:llä työskentelee 640 henkilöä.Nousu kuorma-autotaivaalleSuomeen tullessaan Scania-Vabiksella oli tuotannossa 1940-luvun L10- ja L20-sarjat. Tuolloin ruotsalaiset tekivät yhteistyötä brittiläisen Leylandin kanssa. Niin kooltaan, ulkonäöltään kuin tekniikaltaankin nämä mallit vastasivat 1940-luvun tyypillistä kuorma-autoa.Scania-Vabis L12 vuodelta 1946. Auto on Scanian moottorilabran testikäytössä.Varsinainen läpimurto Suomen markkinoilla oli kuitenkin kymmenen vuotta myöhemmin, kun ”piikkinokkainen” 75-malli näki päivänvalon. Uusi malli nosti Scanian ensimmäistä kertaa maamme myydyimmäksi kuorma-automerkiksi. Tästä eteenpäin se onkin pysytellyt aina vähintään kolmen joukossa. Vuonna 1966 myytiin Suomen 5 000. Scania-kuormuri.Scania-Vabis L75 vuonna 1958 Argentinassa.Vuonna 1968 nimi muuttui Scania-Vabiksesta Saab-Scaniaksi. Tuohon aikaan esiteltiin legendaarinen V8-moottori ja pystynokkainen 0-sarja. Vanhat kunnon ”nokalliset” säilyttivät silti asemansa erityisesti maansiirrossa ja puukuljetuksissa. Tästä on osoituksena paljon mainetta niittänyt LS 111 1970-luvun alkupuoliskolta. Vuonna 1974 Suomeen saapuu 10 000. Scania. 20 000. yksilö saapuu jo kuuden vuoden kuluttua, 30 000. vuonna 1989 ja 40 000. 2004.Vuosina 1968 – 2004 esiteltiin 0-, 1-, 2-, 3- ja 4-sarjat, ennen kuin nykyinen PGRT-mallisto luotiin. Tämän sarjan toinen ja nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2016 kaukoliikenneauto S-sarjan kautta. Samana vuonna Suomeen toimitetaan 50 000. Scania. Mallisto on laajentunut, ja nyt sitä kutsutaan LPGRS:ksi. Vientiä riittää, sillä nykypäivänä pelkkä vuosituotanto kuorma-autopuolella on juuri tuo 50 000 kappaletta.P-, R- ja T-sarjat yhteiskuvassa 2004.Kenties persoonallisinta muotoilua edusti 2000-luvun alkupuolen T-sarja, jossa pystynokkaisesta oli tehty varsin vähäisillä muutoksilla jylhän näköinen nokallinen versio. Näitä autoja ei paljon valmistettu, nokallinen kun ei oikein istu eurooppalaisiin pituussäädöksiin, mutta aina silloin tällöin Suomenkin teillä näkee harvinaisia T-sarjan edustajia.Suurin siivuScania Suomi OY juhli 70-vuotista taivaltaan kuorma-autopuolen markkinajohtajan asemassa. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime vuonna maassamme rekisteröitiin ennätykselliset 1 049 Scanian kuorma-autoa. Raskaita eli kokonaismassaltaan yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin vuoden 2019 aikana kaikkiaan 2 893 kappaletta, joten markkinaosuus on huimat 36,3 prosenttia. Ykkössija tuli joka puolella Suomea. Ruotsalaisilla on melkoinen ylivoima Suomen teillä, sillä toista sijaa pitää heti Scanian jälkeen edellisten vuosien ykkönen, Volvo.R124 Suomessa vuonna 1999.Kovaa myyntitulosta selittää hiljattain uusittu ja laajentunut LPRGS-mallisto. Scania esitteli tuoreimman mallistonsa S-sarjan kautta vuonna 2016. Asiakkaisiin ovat vedonneet särmikkään ulkonäön lisäksi uusitut moottorit, jotka soveltuvat myös vaihtoehtoisille polttoaineille.Lähteet: Scania, Metsätrans, Koneviesti Kuvat: Scania Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa