21.1.2021 Automatkailu Lahnajärvi – Suomen legendaarisin taukopaikka tarjoaa virkistystä retrohengessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historiallinen Lahnajärvi toivottaa tervetulleeksi sekä vanhalta että uudelta Ykköstieltä, niin harrasteautolla kuin hybridillä huristelevat. Suomalaisten taukopaikkojen trendi on tällä vuosituhannella ollut lähinnä tainnuttava – niin autoilijoiden virkistykseksi kuin nämä liikenneasemat on luotukin. Aina vain valtavampia keitaita, joita ei toisistaan erota, matkailtiin missä päin maata tahansa.Onneksi heille, joille avaruus tuottaa ahdistusta, on tallella pilkahduksia persoonallisuudesta. Helsingin ja Turun välistä moottoritietä ajava ilahtuu nähdessään tutun nimen sinisissä opastekylteissä. Lahnajärvi – onkos se jälleen auki?Kaarto vanhalle tielle, alas järven rantaan tuottaa iloisen yllätyksen, sillä sympaattinen taukopaikka on tätä nykyä täynnä tohinaa. Toista oli kymmenisen vuotta sitten, kun moottoritie avattiin: historia uhkasi hiipua nykyajan alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan helmi Kotimaan helmi on Moottorin valitsema kotimainen matkakohde, joka on persoonallinen, elämyksellinen ja houkutteleva. Olympiavuoden satoaKyse on paljon muustakin kuin pelkästä pysähdyspaikasta rinnakkaistien kupeessa. Vuonna 1952 avattu Lahnajärvi on elävä osa suomalaista liikenteen historiaa – se oli aikanaan maamme ensimmäinen autoilijoille tarkoitettu taukopaikka.70 vuotta sitten Helsingin olympialaiset olivat ovella, ja uusi valtatie 1 otettu juuri käyttöön pääkaupungin ja Turun välillä. Ulkomaiset urheilijat oli tarkoitus tuoda laivalla Turkuun ja sieltä linja-autoilla Helsinkiin, mutta matka sen aikaista, pääosin sorapäällysteistä maantietä pitkin koettiin liian pitkäksi ja rasittavaksi.Niinpä paikalliset linja-autoyrittäjät päättivät perustaa puoliväliin, suomusjärveläisen Lahnajärven rantaan Matkamanna-ravintolan. Lahnajärvestä tuli vilkas linja-automatkustajien levähdyspaikka vuosikymmenien ajaksi, ja suosio jatkui aina siihen asti, kunnes autioituminen alkoi Helsinki–Turku-moottoritien avaamisen jälkeen vuonna 2008.Raunioista uuteen nousuunPerinne sai onneksi jatkoa, kun nykyinen omistaja Pekka Lounio kiinnostui Lahnajärvestä. Alkuperäiset 50-luvun rakennukset saneerattiin läpikotaisin. Talotekniikka pistettiin kokonaan uusiksi, samoin keittiö, eikä juuri mihinkään jäänyt lopulta koskematonta pintaa.Silti, kun nyt istuu Lahnajärven ravintolassa, voi vain hämmästellä sitä, miten autenttisen oloisena miljöö on säilytetty. Katossa roikkuvat pallovalaisimet, linjaston alla kulkee käsin höylättyä sormipaneelia, ja seinään upotetut näytöt kertovat kuvineen taukopaikan tarinaa.Harrasteautotermein voisi puhua täydellisestä entisöinnistä, missä lopputulos on aikanaan tuotantolinjalta tullutta parempi ja toimivampi.– Apunamme oli sisustusarkkitehti, mutta aika paljon tehtiin myös vanhojen valokuvien perusteella. 50-luvulla ravintolan sisustus koostui pystypöytien rivistöistä, jotka palvelivat pikaisesti linja-autovuorolla pysähtyviä, mutta nykyinen ilme tavallisine pöytineen on suurin piirtein 60-luvun lopulta, Lounio kuvailee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtava yleisöryntäysAutoileva yleisö innostui Lahnajärven uudelleensyntymisestä välittömästi. Kun ravintolat vapautuivat kesäkuun ensimmäisenä päivänä 2020, suosio yllätti.– Hämmästelin, kun oven takana oli 50 metrin jono ihmisiä tulossa sisään. Viime kesänä hämmästyin sitten aika monta kertaa lisää, kun täällä oli ihan valtavasti porukkaa, Lounio päivittelee.Etenkin harrasteautoilijat ovat ottaneet Lahnajärven omakseen, tarjoaahan vanhan tien kiireetön tahti oivallisen lähestymistavan moottoritien hektisyyteen verrattuna.– Kesäkuun puolessavälissä päätimme paikallisten autoharrastajien kanssa synnyttää Lahnajärvi Cruisingin. Autoja oli joka paikassa, kilometrien mitalla tienvarsiparkissa molempiin suuntiin. Ihmiset soittivat hätäkeskukseen, että miksi moottoritien liikenne on seis. Syynä olivat tänne jonottaneet autot!Lisäksi Lahnajärvellä on pidetty yhtä Suomen suurimmista viikoittaisista moottoripyöräkokoontumisista, joka edellisellä ajokaudella keräsi paikalle 400–700 pyörää joka tiistai. Tälle kaudelle on tarkoitus panostaa merkkikerhotapahtumiin ja kutsua myös veteraanilinja-autojen harrastajia, mikä kieltämättä sopii historiaan hyvin.Lounion mukaan asiakkaissa on paljon heitä, jotka ovat menneinä vuosikymmeninä käyttäneet Lahnajärven palveluja.– Todella monella on jokin tarina tästä paikasta. Lapsena mentiin ja ostettiin jäätelöä, linja-auto pysähtyi ja oli valtava kiire vessaan ja niin edespäin.Kaikki oman katon altaMikä sitten tekee Lahnajärvestä niin poikkeavan taukopaikan? Yksi merkittävä piirre on se, että keittiössä tehdään kaikki ruoka itse, leivistä lähtien. Muun muassa kala on takuulla tuoretta, sillä kokki käy aamuisin kokemassa verkot Lohjanjärvellä, ja kalat myös savustetaan paikan päällä. Aamiais- ja lounastarjoilun sekä à la carte -listan ohella ryhmille on erillisiä menuja. Tilapuodista voi paikallisten yrittäjien antimia ostaa myös mukaan.Toinen erikoispiirre on joulukuussa avattu Nesteen tankkauspiste. Kyseessä on Suomen ensimmäinen asema, jossa myydään sähköä ja fossiilisia polttoaineita saman katoksen alla. 50 kilowatin laturi vailla sateen uhkaa kiinnostanee siis myös nykyaikaisella hybridi- tai täyssähköautolla liikkuvia.Lahnajärvi tarjoaa myös majoituspalveluja peruskorjatuissa tiloissa, ja kokoustilat sekä tilaussaunat ovat niin ikään nykyaikaiset – jälleen alkuperäisyyttä kunnioittaen. Itse kirkasvetinen järvi mahdollistaa virkistystä niin talvella kuin kesälläkin, ja läheisellä harjualueella voi nauttia maastopyörä- ja patikointireiteistä.Kovin kuumeisesti tätä kaikkea ei tarvitse etsiä, sillä kuten sanottua, Lahnajärvelle voi kaartaa omaa liittymää pitkin suoraan moottoritieltä. Sitten ei tarvitakaan muuta kuin innokasta retrohenkeä, ja täydellinen tauko on taattu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Taukopaikka Lahnajärvi ja Museovirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?