dieselin hinta bensan hinta bensiinin hinta

Liikenne Autoilun hinta Liikenteen verotus 11.3.2022

Dieselin hinta on tuplaantunut reilussa vuodessa – löytyykö ”dieselverolle” enää perusteita?

Maaliskuussa polttoaineissa tapahtui historiallinen käänne. Dieselin litrahinta nousi korkeammaksi kuin 95-oktaanisen bensiinin. Autoileva ja erityisesti dieseliä tankkaava kansanosa hieraisi epäuskoisena silmiään. Onko dieselin nykyhinnoilla käyttövoimaverolle olemassa enää perusteita?

Kysymykseen olisi hienoa tarjota vastaus, joka saisi dieseliä tankkaavan autoilijan kiljaisemaan riemusta. Totuus vain on toinen. Dieselin käyttövoimavero on kirjattu ajoneuvoverolakiin ja sen muuttaminen vaatisi muutoksen itse lakiin.

Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen suhtautuu ajatukseen käyttövoimaveron poistamisesta penseästi. Hän ei näe veron poistamista realistisena tai edes järkevänä vaihtoehtona.

– Käyttövoimaveron taustalla on päästöperusteinen  Polttoaineiden verotasot määräytyvät kunkin polttoaineen energia- ja hiilisisällön perustella. Dieseliä verotetaan kuitenkin noin 26 senttiä litralta kevyemmin kuin polttoaineveromallin mukaan kuuluisi, koska on haluttu tukea ammattiliikennettä, linjaa Teräväinen

Tuosta tuesta pääsee osalliseksi myös tavallinen autoilija, joka on valinnut autonsa käyttövoimaksi dieselöljyn. Varsinaiseksi eduksi sitä ei näillä polttoaineen hinnoilla voi enää sanoa, sillä halvemmalla pääsisi perinteisellä bensiinillä. Etenkin kun päälle lätkäistään vielä käyttövoimavero.

Miksi rahallisesti tuettu diesel sitten on tällä hetkellä niin kallista? Suurimpana syynä ovat Venäjän sotatoimet Ukrainassa.

Kaikkien polttoaineiden hinnat ovat olleet koholla, mutta diesel on noussut suhteessa enemmän. Venäjä on nimittäin raakaöljyn lisäksi suuri dieselöljyn toimittaja. Ja kun tarjonta ylittää kysynnän, hinnat nousevat.

Dieselin nousu uhkaa kuljetusliikkeitä

Dieselin hinnannousu on ollut viimeisen puolentoista vuoden aikana rajua. Toukokuussa 2020 litra maksoi 1,16 euroa ja juttua kirjoittaessa keskihinta on 2,36 euroa. Tankatessa hinta on kaksinkertaistunut, joten dieselautoilijan närkästyksen ymmärtää.

Vielä enemmän tilanne kirpaisee ammattiliikennettä. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL Ry kertoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa kuljetusten jatkuvuutta Suomessa.

– Jo ennestään kalliin dieselin hinta on sodan puhjettua kallistunut noin 20–25 senttiä litralta vain reilussa viikossa. Joulukuun 2021 jälkeen – vain kahdessa kuukaudessa – hinta on noussut lähes 40 senttiä litralta. Tilanne on aiheuttanut vakavan kustannuskriisin kuljetusalalle, kerrotaan SKALin tuoreessa tiedotteessa.

Ammattiliikenteen ahdinkoon saattaa olla luvassa helpotusta, sillä eduskunta valmistelee parhaillaan ammattidieselin käyttöönottoa. Vuonna 2019 eduskunnalle toimitettu kansalaisaloite käyttövoimaveron poistamisesta puolestaan sai kielteisen päätöksen syyskuussa 2021.

Mutta leikitäänpä hetki ajatuksella, että dieselin käyttövoimavero poistuisi kaikkinensa. Mitä se tarkoittaisi tavallisen autoilijan vinkkelistä?

Dieselveron poistuminen tarkoittaisi samalla sitä, että dieselin 26 sentin litrakohtainen veroalennus poistuisi samaan aikaan. Jos molemmista polttoaineista kannettaisiin yli 60 prosentin veroa, lähentelisi dieselin litrahinta pumpulla melkein kolmea euroa.

Polttoaineiden rajut hinnat ovat siis asia, johon on valtiontasolla vaikeaa puuttua. Verojen alentaminen vaatisi lakimuutoksia ja ympäristönäkökulmasta huojennuksia fossiilisten polttoaineiden hintoihin on hankalaa tehdä.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lähteet: SKAL Ry & Finlex

 

Millainen lisälasku on luvassa?

Dieselin hinnan tuplaantuminen aiheuttaa aktiiviselle autoilijalle tuntuvia lisäkustannuksia. Laskimme kuinka paljon esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan kuskin dieselkulut nousevat vuositasolla.

Esimerkkiautonamme toimii suhteellisen pihi turbodiesel, joka kuluttaa viisi litraa polttoainetta sataa kilometriä kohden.

Polttoainekustannukset keväällä 2020 (1,16 € / litra) 1740€

Polttoainekustannukset nykyisellä hintatasolla (2,3 € / litra): 3450€

Autoilijan vuotuinen lisälasku nykyisellä hintatasolla on vuodessa 1710€.

 

Jaa artikkeli