11.3.2022 Autoilun hinta Dieselin hinta on tuplaantunut reilussa vuodessa – löytyykö ”dieselverolle” enää perusteita? Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maaliskuussa polttoaineissa tapahtui historiallinen käänne. Dieselin litrahinta nousi korkeammaksi kuin 95-oktaanisen bensiinin. Autoileva ja erityisesti dieseliä tankkaava kansanosa hieraisi epäuskoisena silmiään. Onko dieselin nykyhinnoilla käyttövoimaverolle olemassa enää perusteita? Kysymykseen olisi hienoa tarjota vastaus, joka saisi dieseliä tankkaavan autoilijan kiljaisemaan riemusta. Totuus vain on toinen. Dieselin käyttövoimavero on kirjattu ajoneuvoverolakiin ja sen muuttaminen vaatisi muutoksen itse lakiin. Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen suhtautuu ajatukseen käyttövoimaveron poistamisesta penseästi. Hän ei näe veron poistamista realistisena tai edes järkevänä vaihtoehtona. – Käyttövoimaveron taustalla on päästöperusteinen Polttoaineiden verotasot määräytyvät kunkin polttoaineen energia- ja hiilisisällön perustella. Dieseliä verotetaan kuitenkin noin 26 senttiä litralta kevyemmin kuin polttoaineveromallin mukaan kuuluisi, koska on haluttu tukea ammattiliikennettä, linjaa Teräväinen Tuosta tuesta pääsee osalliseksi myös tavallinen autoilija, joka on valinnut autonsa käyttövoimaksi dieselöljyn. Varsinaiseksi eduksi sitä ei näillä polttoaineen hinnoilla voi enää sanoa, sillä halvemmalla pääsisi perinteisellä bensiinillä. Etenkin kun päälle lätkäistään vielä käyttövoimavero. Miksi rahallisesti tuettu diesel sitten on tällä hetkellä niin kallista? Suurimpana syynä ovat Venäjän sotatoimet Ukrainassa. Kaikkien polttoaineiden hinnat ovat olleet koholla, mutta diesel on noussut suhteessa enemmän. Venäjä on nimittäin raakaöljyn lisäksi suuri dieselöljyn toimittaja. Ja kun tarjonta ylittää kysynnän, hinnat nousevat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselin nousu uhkaa kuljetusliikkeitä Dieselin hinnannousu on ollut viimeisen puolentoista vuoden aikana rajua. Toukokuussa 2020 litra maksoi 1,16 euroa ja juttua kirjoittaessa keskihinta on 2,36 euroa. Tankatessa hinta on kaksinkertaistunut, joten dieselautoilijan närkästyksen ymmärtää. Vielä enemmän tilanne kirpaisee ammattiliikennettä. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL Ry kertoo, että polttoaineen hinnan nousu uhkaa kuljetusten jatkuvuutta Suomessa. – Jo ennestään kalliin dieselin hinta on sodan puhjettua kallistunut noin 20–25 senttiä litralta vain reilussa viikossa. Joulukuun 2021 jälkeen – vain kahdessa kuukaudessa – hinta on noussut lähes 40 senttiä litralta. Tilanne on aiheuttanut vakavan kustannuskriisin kuljetusalalle, kerrotaan SKALin tuoreessa tiedotteessa. Ammattiliikenteen ahdinkoon saattaa olla luvassa helpotusta, sillä eduskunta valmistelee parhaillaan ammattidieselin käyttöönottoa. Vuonna 2019 eduskunnalle toimitettu kansalaisaloite käyttövoimaveron poistamisesta puolestaan sai kielteisen päätöksen syyskuussa 2021. Mutta leikitäänpä hetki ajatuksella, että dieselin käyttövoimavero poistuisi kaikkinensa. Mitä se tarkoittaisi tavallisen autoilijan vinkkelistä? Dieselveron poistuminen tarkoittaisi samalla sitä, että dieselin 26 sentin litrakohtainen veroalennus poistuisi samaan aikaan. Jos molemmista polttoaineista kannettaisiin yli 60 prosentin veroa, lähentelisi dieselin litrahinta pumpulla melkein kolmea euroa. Polttoaineiden rajut hinnat ovat siis asia, johon on valtiontasolla vaikeaa puuttua. Verojen alentaminen vaatisi lakimuutoksia ja ympäristönäkökulmasta huojennuksia fossiilisten polttoaineiden hintoihin on hankalaa tehdä. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lähteet: SKAL Ry & Finlex Millainen lisälasku on luvassa? Dieselin hinnan tuplaantuminen aiheuttaa aktiiviselle autoilijalle tuntuvia lisäkustannuksia. Laskimme kuinka paljon esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan kuskin dieselkulut nousevat vuositasolla. Esimerkkiautonamme toimii suhteellisen pihi turbodiesel, joka kuluttaa viisi litraa polttoainetta sataa kilometriä kohden. Polttoainekustannukset keväällä 2020 (1,16 € / litra) 1740€ Polttoainekustannukset nykyisellä hintatasolla (2,3 € / litra): 3450€ Autoilijan vuotuinen lisälasku nykyisellä hintatasolla on vuodessa 1710€. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku