8.11.2017 Liikenne Folksam: Talvivaatteet riski lapselle kolaritilanteessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Folksam suoritti kolaritestejä selvittääkseen talvivaatteissa turvaistuimessa menosuuntaan matkustavien 4–12 -vuotiaiden lasten turvallisuutta. Tulokset pistävät miettimään. Talvikauden myötä paksut talvitakit löytävät tiensä vaatekaapin perältä takaisin päälle. Sama koskee tietenkin aikuisten lisäksi myös lapsia. Folksamin mukaan nämä uudet kolaritestit osoittavat paksujen vaatteiden käyttämisen autossa voivan heikentää lasten turvallisuutta. Löysästi talvivaatteiden päälle kiinnitetty turvavyö johtaa suurempiin törmäysvoimiin. – Jos vyö vedetään päällysvaatteiden päälle, vyö ei kolarin sattuessa saa kosketusta kehoon, mikä muuten saisi aikaan optimaalisen jarrutuksen. Yli neljävuotiaat lapset kiinnittävät yhä useammin itse vyönsä. Paras neuvoni vanhemmille on, että he jatkossakin tarkistavat, että vyö on kiinnitetty oikein. Todelliset tutkimukset näyttävät nimittäin, että lapset harvoin kiristävät vyötä tai pukevat sen ulkovaatteiden alle, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6-vuotiasta vastaava nukke Kolaritesti suoritettiin 50 kilometrin tuntinopeudesta nukella, joka vastaa 6-vuotiasta lasta. Folksam suoritti yhden referenssitestin ja kaksi testiä löysän turvavyön ja paksujen talvivaatteiden eri yhdistelmillä. Ensimmäinen varsinainen testi tehtiin paksulla takilla jossa rintavyö asetettiin takin päälle ja vyötärövyö takin alle. Toisessa testissä vyötärövyö vedettiin takin päälle ja poikittainen vyö kiristettiin. Vyön pituus valittiin perustuen lasten kanssa suoritettuihin tutkimuksiin, joissa lapset ovat itse kiinnittäneet omat vyönsä menosuunnassa olevissa istuimissa. Lasten turvallisuus kiinnostaa Kolaritestin tulosten perusteella löysempi vyö rinnan yli aiheuttaa korkeampia havaintoarvioita niskassa, rintakehässä ja päässä. Folksam vertasi tuloksia referenssimittaukseen ja näistä laskettiin 14 % korkeampi niskavoima, 62% suurempi kiihtyvyys rintakehässä ja 26% korkeampi kiihtyvyys päässä. Etenkin niskaan ja päähän kohdistunut vahinkoriski on huolestuttava. Toinen testi löysemmällä vyötärövyöllä aiheutti lisäksi aliliukuman. Tämä tarkoittaa, että nukke liukui vyön alta kolarin aikana. – Vaikka harva lapsi vahingoittuu tai menehtyy teillä, on tärkeätä että jokaisesta toimenpiteestä joka voi suojata lasta tiedotetaan. Lasten turvallisuus autoissa kiinnostaa myös monia asiakkaita, ja siksi suoritamme näitä testejä, sanoo Ydenius. Lähde: Folksam Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto Autoliiton video-ohje sopivan turvakaukalon valintaan: Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku