8.11.2017 Liikenne Folksam: Talvivaatteet riski lapselle kolaritilanteessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Folksam suoritti kolaritestejä selvittääkseen talvivaatteissa turvaistuimessa menosuuntaan matkustavien 4–12 -vuotiaiden lasten turvallisuutta. Tulokset pistävät miettimään. Talvikauden myötä paksut talvitakit löytävät tiensä vaatekaapin perältä takaisin päälle. Sama koskee tietenkin aikuisten lisäksi myös lapsia.Folksamin mukaan nämä uudet kolaritestit osoittavat paksujen vaatteiden käyttämisen autossa voivan heikentää lasten turvallisuutta. Löysästi talvivaatteiden päälle kiinnitetty turvavyö johtaa suurempiin törmäysvoimiin.– Jos vyö vedetään päällysvaatteiden päälle, vyö ei kolarin sattuessa saa kosketusta kehoon, mikä muuten saisi aikaan optimaalisen jarrutuksen. Yli neljävuotiaat lapset kiinnittävät yhä useammin itse vyönsä. Paras neuvoni vanhemmille on, että he jatkossakin tarkistavat, että vyö on kiinnitetty oikein. Todelliset tutkimukset näyttävät nimittäin, että lapset harvoin kiristävät vyötä tai pukevat sen ulkovaatteiden alle, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6-vuotiasta vastaava nukkeKolaritesti suoritettiin 50 kilometrin tuntinopeudesta nukella, joka vastaa 6-vuotiasta lasta.Folksam suoritti yhden referenssitestin ja kaksi testiä löysän turvavyön ja paksujen talvivaatteiden eri yhdistelmillä.Ensimmäinen varsinainen testi tehtiin paksulla takilla jossa rintavyö asetettiin takin päälle ja vyötärövyö takin alle.Toisessa testissä vyötärövyö vedettiin takin päälle ja poikittainen vyö kiristettiin. Vyön pituus valittiin perustuen lasten kanssa suoritettuihin tutkimuksiin, joissa lapset ovat itse kiinnittäneet omat vyönsä menosuunnassa olevissa istuimissa.Lasten turvallisuus kiinnostaaKolaritestin tulosten perusteella löysempi vyö rinnan yli aiheuttaa korkeampia havaintoarvioita niskassa, rintakehässä ja päässä.Folksam vertasi tuloksia referenssimittaukseen ja näistä laskettiin 14 % korkeampi niskavoima, 62% suurempi kiihtyvyys rintakehässä ja 26% korkeampi kiihtyvyys päässä. Etenkin niskaan ja päähän kohdistunut vahinkoriski on huolestuttava.Toinen testi löysemmällä vyötärövyöllä aiheutti lisäksi aliliukuman. Tämä tarkoittaa, että nukke liukui vyön alta kolarin aikana.– Vaikka harva lapsi vahingoittuu tai menehtyy teillä, on tärkeätä että jokaisesta toimenpiteestä joka voi suojata lasta tiedotetaan. Lasten turvallisuus autoissa kiinnostaa myös monia asiakkaita, ja siksi suoritamme näitä testejä, sanoo Ydenius.Lähde: Folksam Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkistoAutoliiton video-ohje sopivan turvakaukalon valintaan: Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?