27.2.2016 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös takapenkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisesti ottaen turvavyötä käytettiin melko kiitettävästi, mutta erityisesti takapenkkiläisten vyöt saisivat olla useammin kiinni. Useimmille autoilijoille turvavyön käyttäminen tulee autoilijoille. Liikenneturvan tutkimuksessa 93 prosenttia etupenkkiläisistä käyttää vyötä taajamassa ja taajaman ulkopuolella peräti 96 prosenttia muistaa kiinnittää vyönsä. Tutkimuksen mukaan suurimmaksi puutteeksi nouseekin takapenkkiläisten vyönkäyttö, sillä taajamissa vain 88 prosenttia muistaa kiinnittää turvavyön kyyditettävänä ollessaan.Takapenkkien turvavöiden käyttöastetta kaunistanee huolellinen suhtautuminen pienten lasten turvavyön käyttöön. Alle kouluikäisistä 98 prosenttia matkusti turvavyö kiinnitettynä tai esimerkiksi turvaistuimessa tai turvavyöistuimessa.– Pienet lapset huolehditaan turvaistuimiin ja muistetaan varmistaa, että turvavyö on kiinni. Iän karttuessa turvavyön käyttöä ei ehkä samalla tavalla enää kontrolloida eikä etupenkillä omaa vyötään kiinnittävä tule välttämättä tarkastaneeksi takapenkkiläisten vyötilannetta, Nieminen pohtii.– Kuljettajan kannattaa ottaa tavaksi silmäistä kyytiläistensä vyötilanne. Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuva takapenkkiläinen tulee edessä matkustavan päälle. Vyötön matkustaja ei siis riskeeraa pelkästään itseään, vaan asettaa vaaraan myös turvavyötä käyttävän etumatkustajan, Nieminen jatkaa.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan turvavöiden käyttö olisi viimeisen kolmen vuoden aikana pelastanut noin joka kolmannen henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista turvavyötä käyttämättömistä. Turvavyön käyttö olisi lieventänyt tai estänyt vammoja neljällä viidestä.– Turvavyön suojavaikutus on taajamanopeuksillakin niin merkittävä, ettei turvavyön käyttöä tulisi ajatella hyödyllisenä ainoastaan silloin kun ajetaan kovemmilla nopeuksilla. Se, että auto on varusteltu erilaisin turvatyynyin, ei myöskään ole syy jättää turvavyötä auki. Jotta turvatyynyt toimisivat kuten ne on suunniteltu, turvavyön tulee olla oikeaoppisesti kiinni. Ilman turvavyötä turvatyyny voi olla jopa tappava, painottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.Vyötä käyttäessä tulee myös huolehtia sen oikeasta kireydestä. Lasten tavoin myös aikuisten tulisi mahdollisuuksien mukaan riisua toppatakki turvavyön käytön ajaksi.– Turvavyö tulee myös kiinnittää niin kuin se on tarkoitettu. Eli olkanauhaa ei saa laittaa kainalon alta tai selän takaa, Nieminen huomauttaa.Liikenneturva seuraa myös takapenkin turvavyön käyttöä taajama-alueella. Takapenkillä matkustavilla vyön käyttöaste oli etupenkkiin verrattuna selvästi vähäisempi; vain 88 prosenttia matkusti takapenkillä vyö kiinni.Näin kiinnität turvavyön oikein:Kiristä turvavyön lantio-osa napakasti lonkkaluiden päälle. Turvavyö ei saa olla kierteillä eikä löysällä. Varmista, että olkanauha kulkee keskellä olkapäätä. Olkanauhaa ei saa laittaa kainalon alta eikä selän taakse. Lähde: Liikenneturva, kuva: Liikenneturva / Ville-Veikko HeinonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?