27.2.2016 Liikenne Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös takapenkeillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisesti ottaen turvavyötä käytettiin melko kiitettävästi, mutta erityisesti takapenkkiläisten vyöt saisivat olla useammin kiinni. Useimmille autoilijoille turvavyön käyttäminen tulee autoilijoille. Liikenneturvan tutkimuksessa 93 prosenttia etupenkkiläisistä käyttää vyötä taajamassa ja taajaman ulkopuolella peräti 96 prosenttia muistaa kiinnittää vyönsä. Tutkimuksen mukaan suurimmaksi puutteeksi nouseekin takapenkkiläisten vyönkäyttö, sillä taajamissa vain 88 prosenttia muistaa kiinnittää turvavyön kyyditettävänä ollessaan. Takapenkkien turvavöiden käyttöastetta kaunistanee huolellinen suhtautuminen pienten lasten turvavyön käyttöön. Alle kouluikäisistä 98 prosenttia matkusti turvavyö kiinnitettynä tai esimerkiksi turvaistuimessa tai turvavyöistuimessa. – Pienet lapset huolehditaan turvaistuimiin ja muistetaan varmistaa, että turvavyö on kiinni. Iän karttuessa turvavyön käyttöä ei ehkä samalla tavalla enää kontrolloida eikä etupenkillä omaa vyötään kiinnittävä tule välttämättä tarkastaneeksi takapenkkiläisten vyötilannetta, Nieminen pohtii. – Kuljettajan kannattaa ottaa tavaksi silmäistä kyytiläistensä vyötilanne. Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuva takapenkkiläinen tulee edessä matkustavan päälle. Vyötön matkustaja ei siis riskeeraa pelkästään itseään, vaan asettaa vaaraan myös turvavyötä käyttävän etumatkustajan, Nieminen jatkaa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan turvavöiden käyttö olisi viimeisen kolmen vuoden aikana pelastanut noin joka kolmannen henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista turvavyötä käyttämättömistä. Turvavyön käyttö olisi lieventänyt tai estänyt vammoja neljällä viidestä. – Turvavyön suojavaikutus on taajamanopeuksillakin niin merkittävä, ettei turvavyön käyttöä tulisi ajatella hyödyllisenä ainoastaan silloin kun ajetaan kovemmilla nopeuksilla. Se, että auto on varusteltu erilaisin turvatyynyin, ei myöskään ole syy jättää turvavyötä auki. Jotta turvatyynyt toimisivat kuten ne on suunniteltu, turvavyön tulee olla oikeaoppisesti kiinni. Ilman turvavyötä turvatyyny voi olla jopa tappava, painottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen. Vyötä käyttäessä tulee myös huolehtia sen oikeasta kireydestä. Lasten tavoin myös aikuisten tulisi mahdollisuuksien mukaan riisua toppatakki turvavyön käytön ajaksi. – Turvavyö tulee myös kiinnittää niin kuin se on tarkoitettu. Eli olkanauhaa ei saa laittaa kainalon alta tai selän takaa, Nieminen huomauttaa. Liikenneturva seuraa myös takapenkin turvavyön käyttöä taajama-alueella. Takapenkillä matkustavilla vyön käyttöaste oli etupenkkiin verrattuna selvästi vähäisempi; vain 88 prosenttia matkusti takapenkillä vyö kiinni. Näin kiinnität turvavyön oikein: Kiristä turvavyön lantio-osa napakasti lonkkaluiden päälle. Turvavyö ei saa olla kierteillä eikä löysällä. Varmista, että olkanauha kulkee keskellä olkapäätä. Olkanauhaa ei saa laittaa kainalon alta eikä selän taakse. Lähde: Liikenneturva, kuva: Liikenneturva / Ville-Veikko Heinonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?