21.10.2021

Osaatko käyttää autosi valoja? Pimeä tulee, on aika opetella!

Valo

Autoilija, osaatko varmasti laittaa autosi ajovalot päälle sumussa, lumen pöllytessä tai kun näkyvyys muuten yllättäen heikkenee?

Pimeän vuodenajan koittaessa on autoilijan syytä kysyä itseltään rehellisesti: Tiedänkö miten autoni valot toimivat?

Läheskään kaikki eivät takuulla tiedä, eikä ihme, sillä autoissa on eroja.

Kun ilta hämärtää tai näkyvyys on jonkun muun syyn takia heikentynyt, on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Huomiovalot eli niin sanotut päiväajovalot eivät tällöin riitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutustu autosi valoihin!

Johtava asiantuntija Otto Lahti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista tähdentää, että jokaisen autoilijan kannattaa tutustua auton valoautomatiikan toimintaan ja opetella laittamaan valot päälle sumussa, lumen pöllytessä tai kun näkyvyys muuten heikkenee.

– Kun ajovalosi palavat, näet tielläliikkujat edessäsi – ja takavalosi näkyvät takanasi tuleville.

Otto Lahti kanttaa valoasetusten kokeilemista.

– Paras tapa tarkistaa autosi valoasetusten toiminta on yksinkertaisesti kokeilemalla. Esimerkiksi vaihtele valokytkimen asentoa päivänvalossa ja iltahämärässä, käy katsomassa, mitkä valot palavat milloinkin.

Valokytkimen monet asennot

Auton valokytkimen asennolla on todellakin väliä.

Jos kääntää valokytkimen kohtaan D, niin autossa on päällä ajovalot eli ne valot, joita pitää käyttää aina hämärässä tai huonolla kelillä ajettaessa eli Suomessa käytännössä alkusyksystä loppukevääseen saakka. Tätä vaihtoehtoa saa käyttää aina liikenteessä.
  • A-asennossa uudemmissa autoissa on päällä vain huomiovalot, jotka riittävät ainoastaan kesäliikenteessä, kun luonnonvaloa on tarpeeksi ja ajokeli on hyvä. Osassa vanhempia autoja A-asennossa mitkään valot eivät pala, joten kannattaa tarkistaa aina auton valoasetusten toiminta käyttöohjekirjasta tai kokeilemalla.
  • B-asennossa valot toimivat automatiikan mukaisesti. Automatiikan toimintalogiikoissa on eroja hämäräkytkimen lisäksi osa tunnistaa sateen ja sumun toiset ei. Toimintatapa on syytä tarkistaa ennen kuin luottaa automatiikkaan.
  • C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit.
  • D-asennossa autossa on päällä ajovalot eli ne valot, joita pitää käyttää aina hämärässä tai huonolla kelillä ajettaessa eli Suomessa käytännössä alkusyksystä loppukevääseen saakka. Tätä vaihtoehtoa saa käyttää aina liikenteessä.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Grafiikka: Traficom Lähde: Traficom

Luetuimmat