21.5.2021

Poliisi: promilleraja pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun

Sähköpotkulauta

Poliisia huolettaa kesäisin kasvava kevyen liikenteen ilmiö eli hurjastelu hutikassa – olipa alla sähköpotkulauta tai polkupyörä.

Kesä tuo lämmön ja avaa terassit – sekä lisää sähköpotkulautailua ja polkupyöräilyä, myös kostean illanvieton jälkeen.

– On osoittautunut, että monet ottavat sähköpotkulautoja käyttöön ravintolaillan jälkeen ja lähtevät päihteessä ajelemaan. Se on kätevä tapa eikä tarvitse itseään pahemmin rasittaa. Perinteisellä fillaristilla kynnys känissä ajeluun on ehkä aavistuksen korkeampi, kun joutuu itse tuottamaan energian etenemiseen, ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta pohtii.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kummallinen käytäntö

Laki sanoo, että alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena moottoritonta ajoneuvoa kuljettava, joka aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, voidaan tuomita sakkoon tai jopa vankeusrangaistukseen. Pyöräily humaltuneena eli tankojuoppous tarkoittaa liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla, mikä on laissa määritelty rikokseksi.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kuvaa valvonnan kannalta nykykäytäntöä hieman kummalliseksi: polkupyöräily ja potkulautailu hutikassa on tavallaan sekä sallittua että kiellettyä, sillä poliisipartio voi vain pysäyttää pyöräilijän tai potkulautailijan ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan. Pyöräilijää ei voi puhalluttaa seulonta-alkometrillä, eikä sillä olisi mitään merkitystäkään, koska humalatilan aste ei ratkaise syyllisyyttä rikokseen.

– Tankojuoppoudesta tulee rikos vasta sitten, jos aiheuttaa ulkopuolisille konkreettista vaaraa.

Tankojuoppouden rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään 3 kuukautta vankeutta.

Suurempia nopeuksia, isompi massa

Pyöräilyn sähköistyminen ja sähköpotkulautojen sekä muiden sähköavusteisten kulkupelien yleistyminen näkyvät katukuvassa myös poliisin liikennevalvonnan näkökulmasta, eikä vain myönteisessä mielessä. Humalassa tai huumeissa liikkuminen ja holtittomat ajonopeudet ovat huono yhdistelmä.

Poliisi_Talvipyöräily_2019_AH

– Sähköavusteisilla potkulaudoilla ja polkupyörillä saavutetaan myös päihtyneenä helposti nopeuksia, joita peruspolkupyörällä – pikku päihteessä – ei niin helposti saatettaisi. Yhdistettynä sähköisten kulkuvälineiden suurempaan massaan, seurauksena voisi olla suurienergisempiä törmäyksiä ja ikävämpiä seurauksia, Kaikko muistuttaa.

Promillerajastako apu?

Poliisipartio voi pysäyttää sähköpotkulaudalla tai pyörällä kulkevan ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan, jos on arvioitavissa, että esimerkiksi potkulaudalla huristelu päihtyneenä tulee vaarantamaan toisten turvallisuutta.

– Jos polkupyöräilijä kuitenkin päättää jatkaa, hän voi syyllistyä niskoitteluun ja poliisi voi kirjoittaa niskoittelusta sakon, Kaikko kuvaa käytäntöä.

Poliisi on tuskastunut tilanteeseen. Tulisiko siis kevyelle liikenteelle asettaa alkoholin käytön suhteen jokin promilleraja?

– Pidän perusteltuna, että promillerajaa vakavasti harkitaan ennen kuin tilanne tästä vielä huononee, Kaikko huokaa.

Hän ottaa esiin myös sen, että näin kaikki eri ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla.

– Jotkut rajat olisivat ennalta estävyyden näkökulmasta ja valvonnan mahdollistamiseksi tarpeellisia. Minusta rajana voisi olla kaikille liikennemuodoille sama puoli promillea, etenkin kun tutkimusten mukaan puolen promillen ylitys kasvattaa onnettomuusriskiä voimakkaasti.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Poliisihallitus, Helsingin poliisi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat