3.1.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastojen lisääntyessä renkaiden rullaavuus heikkenee – ja päin vastoin. Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn.Nastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta.Renkaan profiilillakin on merkitystä: mitä paksumpi rengas, sen helpompi sillä on ajaa lumessa. Tästä syystä osa sähköpyöräilijöistä suosii talvella fatbike-pyörää.Koeajossa oleva Helkama SE10 on tyypillinen kaupunkisähköpyörä, jonka lokasuojien alle ei mahdu kovin leveäprofiilista rengasta. Rengaskaupoilla tulee olla tarkkana, jottei osta vääränlaista rengasta, joka ei mahdu pyörimään lokasuojien alla.Kuvassa karkeakuvioinen nastaton rengas, fatbiken 240-nastainen rengas sekä saman nastamäärän kapeampi rengas. Maastopyörän renkaassa nastoja on 402 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja nastamäärissäNastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Tyypillisesti nastamäärä vaihtelee 100–400 nastan välillä. Nastarengasta ostavan kannattaa aina keskustella asiantuntevan pyöräliikkeen kanssa, jottei tule ostaneeksi vääränlaista rengasta omana pyöräänsä. Vaikka renkaan tuumakoko olisi sama kuin kesärenkaassa, voi nastallinen rengas olla muodoiltaan liian iso pyörimään lokasuojien alla.Hyvät nastarenkaat eivät ole ihan edullisia, ne maksavat hyvinkin liki sata euroa tai enemmän.Rullaavuus vs. pitoPolkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee ja polkemisesta tulee tavallista raskaampaa.Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee tavallista raskaampaa. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän. Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas. Sähköpyöräilijän näkökulmasta heikompi rullaavuus ei ole niin ratkaiseva tekijä, avittaahan sähkömoottori ajamista.Pyöräilijän on hyvä myös muistaa, että nastarenkaat tulisi sisäänajaa. Sen mitaksi suositellaan noin 50 kilometriä, jotta nastat asettuvat paikoilleen. Rauhallista ja tasaista vauhtia tehty sisäänajo lisää renkaan kestokykyä. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?