3.1.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastojen lisääntyessä renkaiden rullaavuus heikkenee – ja päin vastoin. Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn.Nastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta.Renkaan profiilillakin on merkitystä: mitä paksumpi rengas, sen helpompi sillä on ajaa lumessa. Tästä syystä osa sähköpyöräilijöistä suosii talvella fatbike-pyörää.Koeajossa oleva Helkama SE10 on tyypillinen kaupunkisähköpyörä, jonka lokasuojien alle ei mahdu kovin leveäprofiilista rengasta. Rengaskaupoilla tulee olla tarkkana, jottei osta vääränlaista rengasta, joka ei mahdu pyörimään lokasuojien alla.Kuvassa karkeakuvioinen nastaton rengas, fatbiken 240-nastainen rengas sekä saman nastamäärän kapeampi rengas. Maastopyörän renkaassa nastoja on 402 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja nastamäärissäNastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Tyypillisesti nastamäärä vaihtelee 100–400 nastan välillä. Nastarengasta ostavan kannattaa aina keskustella asiantuntevan pyöräliikkeen kanssa, jottei tule ostaneeksi vääränlaista rengasta omana pyöräänsä. Vaikka renkaan tuumakoko olisi sama kuin kesärenkaassa, voi nastallinen rengas olla muodoiltaan liian iso pyörimään lokasuojien alla.Hyvät nastarenkaat eivät ole ihan edullisia, ne maksavat hyvinkin liki sata euroa tai enemmän.Rullaavuus vs. pitoPolkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee ja polkemisesta tulee tavallista raskaampaa.Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee tavallista raskaampaa. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän. Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas. Sähköpyöräilijän näkökulmasta heikompi rullaavuus ei ole niin ratkaiseva tekijä, avittaahan sähkömoottori ajamista.Pyöräilijän on hyvä myös muistaa, että nastarenkaat tulisi sisäänajaa. Sen mitaksi suositellaan noin 50 kilometriä, jotta nastat asettuvat paikoilleen. Rauhallista ja tasaista vauhtia tehty sisäänajo lisää renkaan kestokykyä. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen