3.1.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastojen lisääntyessä renkaiden rullaavuus heikkenee – ja päin vastoin. Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn.Nastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta.Renkaan profiilillakin on merkitystä: mitä paksumpi rengas, sen helpompi sillä on ajaa lumessa. Tästä syystä osa sähköpyöräilijöistä suosii talvella fatbike-pyörää.Koeajossa oleva Helkama SE10 on tyypillinen kaupunkisähköpyörä, jonka lokasuojien alle ei mahdu kovin leveäprofiilista rengasta. Rengaskaupoilla tulee olla tarkkana, jottei osta vääränlaista rengasta, joka ei mahdu pyörimään lokasuojien alla.Kuvassa karkeakuvioinen nastaton rengas, fatbiken 240-nastainen rengas sekä saman nastamäärän kapeampi rengas. Maastopyörän renkaassa nastoja on 402 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja nastamäärissäNastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Tyypillisesti nastamäärä vaihtelee 100–400 nastan välillä. Nastarengasta ostavan kannattaa aina keskustella asiantuntevan pyöräliikkeen kanssa, jottei tule ostaneeksi vääränlaista rengasta omana pyöräänsä. Vaikka renkaan tuumakoko olisi sama kuin kesärenkaassa, voi nastallinen rengas olla muodoiltaan liian iso pyörimään lokasuojien alla.Hyvät nastarenkaat eivät ole ihan edullisia, ne maksavat hyvinkin liki sata euroa tai enemmän.Rullaavuus vs. pitoPolkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee ja polkemisesta tulee tavallista raskaampaa.Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee tavallista raskaampaa. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän. Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas. Sähköpyöräilijän näkökulmasta heikompi rullaavuus ei ole niin ratkaiseva tekijä, avittaahan sähkömoottori ajamista.Pyöräilijän on hyvä myös muistaa, että nastarenkaat tulisi sisäänajaa. Sen mitaksi suositellaan noin 50 kilometriä, jotta nastat asettuvat paikoilleen. Rauhallista ja tasaista vauhtia tehty sisäänajo lisää renkaan kestokykyä. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan