3.1.2020

Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi?

talvi sähköpyörällä

Nastojen lisääntyessä renkaiden rullaavuus heikkenee – ja päin vastoin.

Talvipyöräilijän haasteina ovat märät, jäiset ja lumiset tienpinnat. Aamuvarhain polkeva saa varautua myös siihen, ettei tuttu kevyen liikenteen väylä ole välttämättä aurattu yön lumisateen jäljiltä. Hyvä talvirengas mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn.

Nastarenkaat ovat omimmillaan, jos pyörän alla on tiivis lumipinta. Jos lunta on erityisen runsaasti, ollaan nastarenkaillakin vaikeuksissa. Ja kovaan teräsjäähän ei nastakaan auta.

Renkaan profiilillakin on merkitystä: mitä paksumpi rengas, sen helpompi sillä on ajaa lumessa. Tästä syystä osa sähköpyöräilijöistä suosii talvella fatbike-pyörää.

Koeajossa oleva Helkama SE10 on tyypillinen kaupunkisähköpyörä, jonka lokasuojien alle ei mahdu kovin leveäprofiilista rengasta. Rengaskaupoilla tulee olla tarkkana, jottei osta vääränlaista rengasta, joka ei mahdu pyörimään lokasuojien alla.

talvi sähköpyörällä
Kuvassa karkeakuvioinen nastaton rengas, fatbiken 240-nastainen rengas sekä saman nastamäärän kapeampi rengas. Maastopyörän renkaassa nastoja on 402 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eroja nastamäärissä

Nastarenkaiden nastamäärissä on eroja. Tyypillisesti nastamäärä vaihtelee 100–400 nastan välillä. Nastarengasta ostavan kannattaa aina keskustella asiantuntevan pyöräliikkeen kanssa, jottei tule ostaneeksi vääränlaista rengasta omana pyöräänsä. Vaikka renkaan tuumakoko olisi sama kuin kesärenkaassa, voi nastallinen rengas olla muodoiltaan liian iso pyörimään lokasuojien alla.

Hyvät nastarenkaat eivät ole ihan edullisia, ne maksavat hyvinkin liki sata euroa tai enemmän.

Talvipyöräily_2019_AH

Rullaavuus vs. pito

Polkijan näkökulmasta nastojen määrä on kahden ajo-ominaisuuden yhtälö: pito paranee nastojen lisääntyessä, mutta samalla renkaiden rullaavuus heikkenee ja polkemisesta tulee tavallista raskaampaa.

Jos siis alla on 240-nastainen rengas, on se pitävä, mutta polkemisesta tulee tavallista raskaampaa. Jos nastoja on puolet vähemmän, helpottuu polkeminen mutta pitoa on tarjolla vähemmän. Yksi keino kummankin rengastyypin etujen hyödyntämiseksi on valita etupyörään moninastainen rengas ja taakse vähempinastainen rengas. Sähköpyöräilijän näkökulmasta heikompi rullaavuus ei ole niin ratkaiseva tekijä, avittaahan sähkömoottori ajamista.

Pyöräilijän on hyvä myös muistaa, että nastarenkaat tulisi sisäänajaa. Sen mitaksi suositellaan noin 50 kilometriä, jotta nastat asettuvat paikoilleen. Rauhallista ja tasaista vauhtia tehty sisäänajo lisää renkaan kestokykyä.

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia