20.7.2022 Liikenne Väyliin investoidaan lähivuosina, mutta painotus rataverkolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Tieliikenteen merkitys yhteiskunnalle on ylivoimaisesti suurin kaikista liikennemuodoista.” Väyläviraston tuore ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden investointiohjelmaksi vuosille 2023–2030 suo mannaa myös tiestölle, mutta painotus on rataverkostolla. Investointiohjelma on Väyläviraston näkemys lähivuosina toteutettavista investoinneista. Väyläviraston kädet ovat kuitenkin varsin sidotut ehdotuksessa rahojen jaosta eri liikennemuotojen välillä, sillä väyläverkon investointiohjelman tavoitteet ja taloudelliset raamit tulevat valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, joka tunnetaan myös nimellä Liikenne 12. Investointiohjelma tarkoittaa monenlaisia rahareikiä: väylien kehittämishankkeita sekä eri kokoisia parantamishankkeita ja hankekokonaisuuksia. Ehdotus rahanjaosta ei vielä tarkoita toteutusta: hankkeiden mahdollisesta käynnistämisestä päättää eduskunta. Investointiohjelma sisältää myös ehdotuksia niistä hankkeista, jotka rahoitetaan EU:n tuella tai yhdessä kaupunkiseutujen sekä elinkeinoelämän kanssa. Investointiohjelman toteutumista seurataan ja sitä päivitetään vuosittain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tähtäimessä koko Suomen etu Investointiohjelmaan esitettyjen hankkeiden tulee edistää koko Suomen saavutettavuutta sekä eri liikkumismuotojen kestävyyttä ja tehokkuutta. Hankkeiden tulee myös olla yhteiskuntataloudellisesti tehokkaita. Taustalla on myös ajatus siitä, että tavoitteiden avulla voitaisiin osaltaan hillitä ilmastonmuutosta ja kohentaa liikenneturvallisuutta. 2,7 miljardista radoille 1,5 miljardia Investointiohjelman talouskehys Liikenne 12 -suunnitelmassa vuosille 2023–2030 on 3,4 miljardia euroa. Suuri osa rahoituksesta eli 2,7 miljardia kohdennetaan väyläverkon kehittämishankkeisiin. Perusväylänpidon parantamishankkeisiin taas on varattu noin 727 miljoonaa euroa. Kehittämishankkeissa yli puolet rahoituksesta eli noin 1,5 miljardia euroa on osoitettu rataverkon hankkeisiin. Tieverkon kehitysinvestointeihin on osoitettu noin 1,1 miljardia ja vesiväylähankkeisiin noin 83 miljoonaa euroa. Autoliitto: raha ei riitä Autoliitto investointiohjelmaa koskeva lausunto tuo esiin, että ohjelmassa ei pystytä vastaamaan kaikkiin sille asetettuihin tavoitteisiin riittämättömän rahoituksen takia. ”Rahoituksen riittämättömyyttä lisää entisestään rakentamisen ja erityisesti tienpidon kustannusnousu. Inflaatio nostaa tämän lisäksi vielä kaikkia muitakin kustannuksia”, Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö huomauttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomi liikkuu kumipyörin Autoliittoa kummastuttaa, ettei tiestön keskeinen merkitys näy ansaitsemallaan vahvuudella ohjelmassa. Autoliitto toteaa lausunnossaan, että tieliikenteen toimintaedellytykset vaikuttavat kaikkiin muihin liikennemuotoihin. ”Sen merkitys yhteiskunnalle on ylivoimaisesti suurin kaikista liikennemuodoista. Samoin sen kulkutapaosuus kaikista liikennemuodoista on ylivoimaisesti suurin sekä tavaraliikenteessä että henkilöliikenteessä. Nämä asiat eivät näy investointiohjelman vaikutusten arvioinnissa riittävällä tavalla.” Autoliitto on tuonut aiemmin esiin, että liikennejärjestelmiä suunniteltaessa tulisi huomioida paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Maantieliikenteen osuus kaupallisesta tavaraliikenteestä on 88 prosenttia tavaratonneista ja 2/3 tonnikilometreistä. Korjausvelka tulisi saada kuriin Autoliiton näkemyksen mukaan rahanjaon painotuksen tulisi tieverkon osalta olla korjausvelan hallinnassa. ”Mikäli rahoitus ei siihen enää riitä, niin koko väyläverkon kehittämishankkeista tulisi siirtää rahoitusta tieverkon ylläpidon ja korjausvelan kasvun estämiseen”, lausunnossa linjataan. Luvassa vuotuista budjettivääntöä Autoliitto pelkää, että hyvä ja kannatettava aie eli Liikenne 12:n taustalla oleva ajatus pitkäjänteisestä ja hallituskausista riippumattomasta investointisuunnittelusta ei näyttäisi toteutuvan. ”Väyläverkon rahoitus jatkaa elämistään entiseen malliin ja toteuttaminen vaihtelee vuotuisten talousarvioiden mukaan.” Autoliitosta on ymmärrettävää, että eri liikennemuotojen väliset hyötykustannussuhteet eroavat toisistaan, ”mutta se, että tässä mittakaavassa ohjataan rahoitusta kannattamattomiin hankkeisiin, ei ole yhteiskuntataloudellisesti hyväksyttävää.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?