14.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Etuvetoinen Polestar 2 on saapunut – hintalappu tippuu ja toimintamatka kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 on nyt tarjolla nelivedon lisäksi etuvetoisena. Käytännön suorituskyky riittää vaivattomaan liikkumiseen ja toimintamatka on nelivetosisarta pidempi. Volvon alta omaksi merkikseen eriytetty Polestar on ollut Suomessa virallisesti myynnissä nyt reilun kuukauden ajan. Tähän saakka hinnastosta on löytynyt vain nelivetoinen versio, mutta nyt se saa kaverikseen mielenkiintoisen Polestar 2 Long range Single motor -version. Voit lukea nelivetoversiosta lisää täältä.Ulkoisesti uuden version erottaa vain etuoven pienestä tarrasta. Nelivedon tavoin auto on varustettu 78 kWh:n akustolla, mutta takamoottorin puuttuessa teholukemaksi kirjataan 170 kW (231 hv). Pienemmän teholukeman vastapainoksi toimintamatka on nyt vastaavalla varustelulla noin 60 kilometriä pidempi, eli parhaimmillaan WLTP-syklin mukaan 540 kilometriä.Polestar 2 on alustaltaan varsin napakka.Normaalissa ajossa ero nelivetoiseen jää vähäiseksi. Voimaa on riittävästi ripeisiin lähtöihin ja auto etenee vaivatta kaikissa Suomessa sallituissa nopeuksissa. Käytännön erot toki tulevat esille heikommissa pito-olosuhteissa kuten talvella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaivattuja päivityksiäEtuvetoisen mallin esittelyn yhteydessä maahantuoja kertoi myös viimeisimmästä järjestelmäpäivityksestä. Ensimmäisten koeajojen yhteydessä kaipailimme autolta tietoa hetkellisestä kulutuksesta ja nyt sellainen on tuotu tarjolle. Auto tarjoaa nyt uuden näkymän nimeltään ”Toimintasädeavustaja”, joka kertaa hetkellisen kulutuksen lisäksi aikaisempaa reaaliaikaisemmin ajotyyliin mukautuvan arvion jäljellä olevasta toimintamatkasta. Tämän lisäksi yksi olennaisimmista uusista ominaisuuksista on akuston esilämmitys navigoinnin reitin varrella olevaa DC-latausta lähestyttäessä.Moderniin tapaan päivitys on saatavilla OTA-tyyliin (Over-The-Air) myös jo liikenteessä oleviin autoihin. Kuljettajan täytyy hyväksi auton ehdottama päivitys, jonka jälkeen auto hoitaa päivityksen reilun tunnin aikana.Viimeisimmän ohjelmistopäivityksen myötä keskinäytölle saa näkyviin hetkellisen kulutuksen.Uuden etuvetoisen Polestar 2 Long range Single Motor -mallin hinnat alkavat 50 100 eurosta. Moni varmasti ihmettelee hinnoittelun jäämistä juuri valtion sähköautohankintatuen ulkopuolelle. Maahantuojan mukaan sitä kyllä yritettiin, mutta syystä tai toisesta sellainen ei onnistunut. Eroa nelivetoiseen malliin kertyy 4 000 euroa, eli myös Dual Motor -version saa nykyään keväistä ennakkomyyntihintaa edullisemmin. Näissä hinnoissa on huomioitu autoveron poistuminen sähköautoilta.Palaamme kattavammin etuvetoversion pariin pidemmän koeajon muodossa.Ohjaamossa on paljon yhtäläisyyksiä Volvon kanssa.EDIT 19.10. klo 18.00: Täyssähköautojen kokonaishintaan tulee loka-joulukuussa 2021 tehtävissä ensirekisteröinneissä laskea edelleen mukaan autovero, sillä autoverolain muutosta ei sovelleta ennen 1.1.2022. Polestar 2:n tapauksessa tämä tarkoittaa noin 1 500 euroa, jolloin kokonaishinta on noin 51 600 euroa. Kuluttajalle hinta kuitenkin näyttäytyy 50 100 eurona, koska maahantuoja maksaa autoveron osuuden.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous