14.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Etuvetoinen Polestar 2 on saapunut – hintalappu tippuu ja toimintamatka kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 on nyt tarjolla nelivedon lisäksi etuvetoisena. Käytännön suorituskyky riittää vaivattomaan liikkumiseen ja toimintamatka on nelivetosisarta pidempi. Volvon alta omaksi merkikseen eriytetty Polestar on ollut Suomessa virallisesti myynnissä nyt reilun kuukauden ajan. Tähän saakka hinnastosta on löytynyt vain nelivetoinen versio, mutta nyt se saa kaverikseen mielenkiintoisen Polestar 2 Long range Single motor -version. Voit lukea nelivetoversiosta lisää täältä.Ulkoisesti uuden version erottaa vain etuoven pienestä tarrasta. Nelivedon tavoin auto on varustettu 78 kWh:n akustolla, mutta takamoottorin puuttuessa teholukemaksi kirjataan 170 kW (231 hv). Pienemmän teholukeman vastapainoksi toimintamatka on nyt vastaavalla varustelulla noin 60 kilometriä pidempi, eli parhaimmillaan WLTP-syklin mukaan 540 kilometriä.Polestar 2 on alustaltaan varsin napakka.Normaalissa ajossa ero nelivetoiseen jää vähäiseksi. Voimaa on riittävästi ripeisiin lähtöihin ja auto etenee vaivatta kaikissa Suomessa sallituissa nopeuksissa. Käytännön erot toki tulevat esille heikommissa pito-olosuhteissa kuten talvella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaivattuja päivityksiäEtuvetoisen mallin esittelyn yhteydessä maahantuoja kertoi myös viimeisimmästä järjestelmäpäivityksestä. Ensimmäisten koeajojen yhteydessä kaipailimme autolta tietoa hetkellisestä kulutuksesta ja nyt sellainen on tuotu tarjolle. Auto tarjoaa nyt uuden näkymän nimeltään ”Toimintasädeavustaja”, joka kertaa hetkellisen kulutuksen lisäksi aikaisempaa reaaliaikaisemmin ajotyyliin mukautuvan arvion jäljellä olevasta toimintamatkasta. Tämän lisäksi yksi olennaisimmista uusista ominaisuuksista on akuston esilämmitys navigoinnin reitin varrella olevaa DC-latausta lähestyttäessä.Moderniin tapaan päivitys on saatavilla OTA-tyyliin (Over-The-Air) myös jo liikenteessä oleviin autoihin. Kuljettajan täytyy hyväksi auton ehdottama päivitys, jonka jälkeen auto hoitaa päivityksen reilun tunnin aikana.Viimeisimmän ohjelmistopäivityksen myötä keskinäytölle saa näkyviin hetkellisen kulutuksen.Uuden etuvetoisen Polestar 2 Long range Single Motor -mallin hinnat alkavat 50 100 eurosta. Moni varmasti ihmettelee hinnoittelun jäämistä juuri valtion sähköautohankintatuen ulkopuolelle. Maahantuojan mukaan sitä kyllä yritettiin, mutta syystä tai toisesta sellainen ei onnistunut. Eroa nelivetoiseen malliin kertyy 4 000 euroa, eli myös Dual Motor -version saa nykyään keväistä ennakkomyyntihintaa edullisemmin. Näissä hinnoissa on huomioitu autoveron poistuminen sähköautoilta.Palaamme kattavammin etuvetoversion pariin pidemmän koeajon muodossa.Ohjaamossa on paljon yhtäläisyyksiä Volvon kanssa.EDIT 19.10. klo 18.00: Täyssähköautojen kokonaishintaan tulee loka-joulukuussa 2021 tehtävissä ensirekisteröinneissä laskea edelleen mukaan autovero, sillä autoverolain muutosta ei sovelleta ennen 1.1.2022. Polestar 2:n tapauksessa tämä tarkoittaa noin 1 500 euroa, jolloin kokonaishinta on noin 51 600 euroa. Kuluttajalle hinta kuitenkin näyttäytyy 50 100 eurona, koska maahantuoja maksaa autoveron osuuden.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja