30.7.2023 Matkailu 85-vuotias s/s Ukko-Pekka on selvinnyt monista haasteista – sinäkin voit auttaa sitä selviytymään kaikista viimeisimmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyrylaivaveteraani Ukko-Pekka saattaa olla vasta käyttöikänsä puolessavälissä. Toiminnan kannattamisella voi auttaa laivaa selviytymään kasvavista käyttökustannuksista. Ja toimintaahan voi kannattaa vaikkapa viettämällä leppoisaa kesäpäivää tai illallista merellä. Suomessa museokulkuneuvojen arvostuksessa voisi olla parannettavaa, ainakin mikäli rahoituspuolta katsotaan. Monissa verrokkimaissa on toimintakunnossa paljon enemmän "koko kansan" perinnekulkuneuvoja, kuten höyryjunia, -laivoja, sotalentokoneita ynnä muita. Suomessa yksi valonpilkahduksista on ainoa säännöllisessä liikenteessä oleva matkustajahöyrylaiva s/s Ukko-Pekka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy85 vuotta liikenteessä - tapahtumia on riittänytVuonna 1938 liikenteensä silloin nimellä T/A Turku aloittanut alus on siis liikennöinyt varsin kunnioitettavat 85 vuotta. Ennen nykyistä uraansa leppoisana saaristoristeilijänä se on nähnyt muun muassa sotavuosien haasteet, ja toiminut niiden aikana melkoisen tärkeissä rooleissa.Ukko-Pekka on rakennettu jäänmurtaja Sisun piirustusten pohjalta, mikä tekee sen jääominaisuuksista erinomaiset.Silloisen Turun tehtävä oli muun muassa sukellusveneiden kuuntelulaitteiden asentaminen Suomenlahdelle ja Suursaaren lähistölle. Mikä erittäin tärkeää sota-ajan olosuhteissa, se turvasi aseistettuna saattoaluksena ruokakuljetuksia Ruotsista Suomeen. Niin ikään aluksen hyviä jääominaisuuksia hyödynnettiin saksalaisten tehtävissä jäisellä avomerellä Utön saaren eteläpuolella.Sille on myös syynsä, miksei nykyinen Ukko-Pekka koskaan joutunut sotakorvauksena Neuvostoliittoon. Oli nimittäin niin, että Neuvostoliitto osana liittoutuneiden valvontakomissiota otti sen hallintaansa valvoen rannikkolinnakkeiden toimintaa. Oikeastaan kaikki muut saariston höyrylaivat päätyivätkin sotakorvaustavaraksi.Ukko-Pekkana vuodesta 1986 - edelleen rautaisessa kunnossaMerenkulkulaitoksen omistama Turku uudelleennimettiin vuonna 1986 s/s Ukko-Pekaksi, sillä sen uusi omistaja, muusikkona ja matkailuyrittäjänä tunnettu Pentti-Oskari Kangas halusi nimetä sen poikansa mukaan, joka on laivan kapteeni.Sekä talvi- että jatkosotaan osallistunut Ukko-Pekka risteilee edelleen säännöllisesti Turun saaristoidyllissä höyrykoneensa voimalla. Tämä tekee siitä Suomen oloissa ainutlaatuisen laivan.Laiva selvisi siis sota-ajan haasteista ja viimeisimpänä covidista, mutta seuraava uhka ovat kasvavat käyttökustannukset. Omaa vapaa-ajanviettokohdettaan miettiessä voikin siis miettiä, haluaisiko olla tukemassa Suomen merenkulkuperinteen säilymistä. Omistajansa mukaan Ukko-Pekka oli jo luovutushetkellä vuonna 1986 erinomaisessa kunnossa, ja pitää teknisesti mahdollisena, että laiva voisi säilyä toimintakuntoisena vielä toiset 85 vuotta, ollen siis nuorekkaana vasta käyttöikänsä puolivälissä.Lähde ja kuvat: Höyrylaiva S/S Ukko-Pekka Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?