30.7.2023 Matkailu 85-vuotias s/s Ukko-Pekka on selvinnyt monista haasteista – sinäkin voit auttaa sitä selviytymään kaikista viimeisimmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyrylaivaveteraani Ukko-Pekka saattaa olla vasta käyttöikänsä puolessavälissä. Toiminnan kannattamisella voi auttaa laivaa selviytymään kasvavista käyttökustannuksista. Ja toimintaahan voi kannattaa vaikkapa viettämällä leppoisaa kesäpäivää tai illallista merellä. Suomessa museokulkuneuvojen arvostuksessa voisi olla parannettavaa, ainakin mikäli rahoituspuolta katsotaan. Monissa verrokkimaissa on toimintakunnossa paljon enemmän "koko kansan" perinnekulkuneuvoja, kuten höyryjunia, -laivoja, sotalentokoneita ynnä muita. Suomessa yksi valonpilkahduksista on ainoa säännöllisessä liikenteessä oleva matkustajahöyrylaiva s/s Ukko-Pekka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 85 vuotta liikenteessä - tapahtumia on riittänyt Vuonna 1938 liikenteensä silloin nimellä T/A Turku aloittanut alus on siis liikennöinyt varsin kunnioitettavat 85 vuotta. Ennen nykyistä uraansa leppoisana saaristoristeilijänä se on nähnyt muun muassa sotavuosien haasteet, ja toiminut niiden aikana melkoisen tärkeissä rooleissa. Ukko-Pekka on rakennettu jäänmurtaja Sisun piirustusten pohjalta, mikä tekee sen jääominaisuuksista erinomaiset. Silloisen Turun tehtävä oli muun muassa sukellusveneiden kuuntelulaitteiden asentaminen Suomenlahdelle ja Suursaaren lähistölle. Mikä erittäin tärkeää sota-ajan olosuhteissa, se turvasi aseistettuna saattoaluksena ruokakuljetuksia Ruotsista Suomeen. Niin ikään aluksen hyviä jääominaisuuksia hyödynnettiin saksalaisten tehtävissä jäisellä avomerellä Utön saaren eteläpuolella. Sille on myös syynsä, miksei nykyinen Ukko-Pekka koskaan joutunut sotakorvauksena Neuvostoliittoon. Oli nimittäin niin, että Neuvostoliitto osana liittoutuneiden valvontakomissiota otti sen hallintaansa valvoen rannikkolinnakkeiden toimintaa. Oikeastaan kaikki muut saariston höyrylaivat päätyivätkin sotakorvaustavaraksi. Ukko-Pekkana vuodesta 1986 - edelleen rautaisessa kunnossa Merenkulkulaitoksen omistama Turku uudelleennimettiin vuonna 1986 s/s Ukko-Pekaksi, sillä sen uusi omistaja, muusikkona ja matkailuyrittäjänä tunnettu Pentti-Oskari Kangas halusi nimetä sen poikansa mukaan, joka on laivan kapteeni. Sekä talvi- että jatkosotaan osallistunut Ukko-Pekka risteilee edelleen säännöllisesti Turun saaristoidyllissä höyrykoneensa voimalla. Tämä tekee siitä Suomen oloissa ainutlaatuisen laivan. Laiva selvisi siis sota-ajan haasteista ja viimeisimpänä covidista, mutta seuraava uhka ovat kasvavat käyttökustannukset. Omaa vapaa-ajanviettokohdettaan miettiessä voikin siis miettiä, haluaisiko olla tukemassa Suomen merenkulkuperinteen säilymistä. Omistajansa mukaan Ukko-Pekka oli jo luovutushetkellä vuonna 1986 erinomaisessa kunnossa, ja pitää teknisesti mahdollisena, että laiva voisi säilyä toimintakuntoisena vielä toiset 85 vuotta, ollen siis nuorekkaana vasta käyttöikänsä puolivälissä. Lähde ja kuvat: Höyrylaiva S/S Ukko-Pekka Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan