30.7.2023 Matkailu 85-vuotias s/s Ukko-Pekka on selvinnyt monista haasteista – sinäkin voit auttaa sitä selviytymään kaikista viimeisimmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyrylaivaveteraani Ukko-Pekka saattaa olla vasta käyttöikänsä puolessavälissä. Toiminnan kannattamisella voi auttaa laivaa selviytymään kasvavista käyttökustannuksista. Ja toimintaahan voi kannattaa vaikkapa viettämällä leppoisaa kesäpäivää tai illallista merellä. Suomessa museokulkuneuvojen arvostuksessa voisi olla parannettavaa, ainakin mikäli rahoituspuolta katsotaan. Monissa verrokkimaissa on toimintakunnossa paljon enemmän "koko kansan" perinnekulkuneuvoja, kuten höyryjunia, -laivoja, sotalentokoneita ynnä muita. Suomessa yksi valonpilkahduksista on ainoa säännöllisessä liikenteessä oleva matkustajahöyrylaiva s/s Ukko-Pekka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy85 vuotta liikenteessä - tapahtumia on riittänytVuonna 1938 liikenteensä silloin nimellä T/A Turku aloittanut alus on siis liikennöinyt varsin kunnioitettavat 85 vuotta. Ennen nykyistä uraansa leppoisana saaristoristeilijänä se on nähnyt muun muassa sotavuosien haasteet, ja toiminut niiden aikana melkoisen tärkeissä rooleissa.Ukko-Pekka on rakennettu jäänmurtaja Sisun piirustusten pohjalta, mikä tekee sen jääominaisuuksista erinomaiset.Silloisen Turun tehtävä oli muun muassa sukellusveneiden kuuntelulaitteiden asentaminen Suomenlahdelle ja Suursaaren lähistölle. Mikä erittäin tärkeää sota-ajan olosuhteissa, se turvasi aseistettuna saattoaluksena ruokakuljetuksia Ruotsista Suomeen. Niin ikään aluksen hyviä jääominaisuuksia hyödynnettiin saksalaisten tehtävissä jäisellä avomerellä Utön saaren eteläpuolella.Sille on myös syynsä, miksei nykyinen Ukko-Pekka koskaan joutunut sotakorvauksena Neuvostoliittoon. Oli nimittäin niin, että Neuvostoliitto osana liittoutuneiden valvontakomissiota otti sen hallintaansa valvoen rannikkolinnakkeiden toimintaa. Oikeastaan kaikki muut saariston höyrylaivat päätyivätkin sotakorvaustavaraksi.Ukko-Pekkana vuodesta 1986 - edelleen rautaisessa kunnossaMerenkulkulaitoksen omistama Turku uudelleennimettiin vuonna 1986 s/s Ukko-Pekaksi, sillä sen uusi omistaja, muusikkona ja matkailuyrittäjänä tunnettu Pentti-Oskari Kangas halusi nimetä sen poikansa mukaan, joka on laivan kapteeni.Sekä talvi- että jatkosotaan osallistunut Ukko-Pekka risteilee edelleen säännöllisesti Turun saaristoidyllissä höyrykoneensa voimalla. Tämä tekee siitä Suomen oloissa ainutlaatuisen laivan.Laiva selvisi siis sota-ajan haasteista ja viimeisimpänä covidista, mutta seuraava uhka ovat kasvavat käyttökustannukset. Omaa vapaa-ajanviettokohdettaan miettiessä voikin siis miettiä, haluaisiko olla tukemassa Suomen merenkulkuperinteen säilymistä. Omistajansa mukaan Ukko-Pekka oli jo luovutushetkellä vuonna 1986 erinomaisessa kunnossa, ja pitää teknisesti mahdollisena, että laiva voisi säilyä toimintakuntoisena vielä toiset 85 vuotta, ollen siis nuorekkaana vasta käyttöikänsä puolivälissä.Lähde ja kuvat: Höyrylaiva S/S Ukko-Pekka Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Matkailu Muzeul Micul Paris – pala Pariisia Bukarestissa 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 27.11.2024 Matkailu Tallinnan Shishi – bling bling kilkkaavat joulun kellot 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 24.11.2024 Matkailu Wienin joulutorit: satumaiset kulissit, lähes satumaiset hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”