13.3.2022 Automatkailu Koti kaukana on koti pyörillä – retkeilyautoilun perusteita Uudessa-Seelannissa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi-Seelanti on ollut koronaepidemian aikana yksi suljetuimpia maita maailmassa. Vähitellen maa avaa kuitenkin taas rajojaan turisteille. Paras tapa tutustua tähän kaukaiseen saareen on pyörien päällä. On aika ryhtyä karavaanariksi. Karavaanari on sana, joka herättää tunteita. Autoilijoille karavaanari on se kuuluisa tien tukko, josta Samuli Edelmann laulaa. Alan harrastajille se on hieman vanhahtava ilmaus, nykyään on poliittisesti korrektia puhua matkailuajoneuvoharrastajista. Etenkin iän kertyessä sitä käy haluamaan tietynlaista mukavuutta, ja matkailu- tai retkeilyauto on Uuteen-Seelantiin juuri oikea ratkaisu. Menopelin valinta riippuu tietysti tarpeesta – ennen kaikkea matkustajien määrästä. Kahdelle hengelle riittää hyvin retkeilyauto, täysimittainen ja alkovilla varustettu matkailuauto ei tuo merkittävästi mukavuuslisää ja on lisäksi kookkaampana vaikeampi viedä joka paikkaan. Myös sillä on luonnollisesti vaikutusta valintaan, seikkaillaanko lähes tiettömien teiden taakse vaiko vain leirintäalueelta toiselle. Tarjontaa Uudessa-Seelannissa on joka tapauksessa riittävästi, kunhan ollaan liikkeellä riittävän ajoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kauas on pitkä matka Uusi-Seelanti on Euroopasta katsottuna melko tasan toisella puolen maapalloa. Siksi sinne ei kannata lähteä viikoksi tai kahdeksi. Matkailuauton valtti on luonnollisesti sen tarjoama vapaus. Matkailuauto antaa ihmisille myös mahdollisuuden toteuttaa unelmiaan yksilöllisesti. Nuoret liikkuvat omatoimisesti reppu selässä, hieman varttuneemmilla omatoimimatkaajilla reppu on vain korvattu matkailuautolla. Aivan vapaata ei karavaanarinkaan elämä tosin ole. Uudessa-Seelannissa ei saa parkkeerata yöksi ihan minne haluaa, mutta turismi on tärkeä tulonlähde, joten matkailuautolla liikkuvia halutaan palvella. Paras tapa löytää yösija on ladata tabletille tai älypuhelimelle CamperMate-sovellus. Sieltä löytyy uskomaton määrä tietoa. Tarjolla on nyrkkisääntönä neljä vaihtoehtoa majoitukseen. Ensimmäiset ovat ilmaisia eli freedom camping -paikkoja. Niihin voi parkkeerata yöksi, kunhan autossa on kunnollinen wc ja se on varustettu tästä kertovalla self contained -tarralla. Hyvä vaihtoehto on Suomen metsähallitusta vastaavan Department of Conservationin (DOC) pienet ja alkeelliset sekä usein luonnonpuistojen yhteydessä sijaitsevat leirintäpaikat, joissa useimmissa on jonkin sortin vessa ja mahdollisesti jopa suihku. Niissä yöpyminen maksaa vain viitisen euroa per henkilö. Kolmas vaihtoehto on pienet ja yksityiset leirintäalueet, joiden taso ja hinta vaihtelee. CamperMate kertoo, minne kannattaa jäädä yöksi, ja mitkä leirintäalueet kannattaa jättää väliin. Viimeinen vaihtoehto on isot leirintäalueketjut, jotka muistuttavat jo lomapuistoja. Ne ovat hintavia, kiireisiä ja usein myös meluisia. Lapsiperheille ne saattavat olla virikkeidensä puolesta hyvä vaihtoehto. Leirintäpaikkaa ei välttämättä tarvitse varata etukäteen kuin kuumimman sesonkiajan aikana, eikä freedom camping tai monia DOC:n paikkoja pysty edes varaamaan. Nopeimmat syövät hitaat. Ratti oikealla, liikenne vasemmalla Uusi-Seelanti kuului pitkään brittiläiseen imperiumiin, joten siellä pätevät monessa kohtaa vielä vanhat säännöt. Ei kannata kuitenkaan pelätä, sillä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu yllättävän nopeasti. Lisäksi Uudessa-Seelannissa on myös teillä mukavasti tilaa – varsinkin jos retki on päätetty aloittaa eteläsaarelta. Ruuhkat ovat tuntematon käsite, vaikka liikenne keskittyy pääosin muutamille suosituimmille reiteille. Matkailuautoilijalle Uusi-Seelanti on ihanteellinen kohde. Tiet ovat upeita. Ja maisemat myös vaihtuvat. Niiden puolesta ollaan välillä Norjassa, välillä USA:n preerioilla tai Arizonassa. Maisemien kirjosta löytyy myös tropiikki, Alpit sekä Taru Sormusten Herrasta -trilogian Mordor. Ja koskaan ei olla 150 kilometriä kauempana merestä tai vuorista. Luonto ei ole Uudessa-Seelannissa koskaan kaukana, ja retkeilyautolla pääsee helpoiten kiinni suoraan luontoäidin helmaan. Tiet ovat myös pääosin hyvässä kunnossa, mutta matkassa on korkeuserojen takia mutkia enemmän kuin tarpeeksi. Kuski tykkää, apukuski vähemmän. Kilometrejä myös kertyy yllättävään tahtiin, koska silmämääräisesti kartalta laskettu matka on usein kaksi kertaa arvioitua pidempi. Mutkateillä ei myöskään viitsi pitää yllä järjetöntä keskinopeutta. Päivittäiset ajomatkat kannattaa pitää maltillisena. Muita matkailuautoja on liikkeellä suosituimpaan turistiaikaan tuhansia. Niiden ratissa on paikallisten lisäksi neljä kansaa ylitse muiden: saksalaiset, ranskalaiset, hollantilaiset ja sveitsiläiset. Kokeneita karavaanareita kaikki kansallisuudet. Perheiden lisäksi myös nuorten pariskuntien määrä on huomattava. Lähes kaikki ovat luonnollisesti liikkeellä vuokra-autoilla. Uudessa-Seelannissa näkee monenkirjavaa kalustoa. Suurin osa retkeilyautoista on pikkupakuja, joihin on rakennettu keittiö ja wc. Isommat matkailuautot ovat yleistyneet vasta viime vuosina. Varustaudu ajoissa Matka Uuteen-Seelantiin kannattaa suunnitella ajoissa, ja myös lennot sekä auton vuokraus on hyvä tehdä useita kuukausia ennen matkaan lähtöä – varsinkin jos loma osuu siis sesonkiajalle joulun ja uudenvuoden yli. Aikaisella varaamisella varmistaa parhaan vaihtoehdon löytymisen ja säästää huomattavan summan rahaa. Jos matkailuauton vuokraamisen jättää viime tinkaan, vapaita autoja ei todennäköisesti enää ole. Itse auton vuokraan pätevät samat pelisäännöt kuin myös tavalliseen henkilöautoon. Ison vuokrausfirman kanssa toimiessa homma toimii yleensä hyvin pelisääntöjen mukaan. Matkailuautoja vuokraavat myös yksityiset, jolloin kannattaa varmistaa, että oma selusta on suojattu tarvittavien vakuutusten avulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kirjoittajan top 5 -kohteet Uudessa-Seelannissa 1. Eteläsaaren länsiranta: meri, autiot rannat, jylhät metsät, vuoristoa ja tyhjä tie 2. Haast Pass: eteläsaaren halkaiseva alppitie – hetkittäin ollaan kuin Sveitsissä 3. Tongariron kansallispuisto: tulivuori nousee keskeltä upeaa maisemaa – Mordor 4. Coromandel: kierros Coromandelin ympäri sisältää todella upeita rantateitä 5. Milford Sound: matka sinne Te Anausta on kuin Norjan vuonoteillä ajaisi Yleiset vinkit ensi kertaa matkailuautolla liikkuvalle 1. Älä ahnehdi liian pitkää matkaa. 2. Tarkista ajoneuvon kunto ennen lähtöä. 3. Tutki keskustelupalstoja, kysy rohkeasti. 4. Selvitä etukäteen, onko leirintäalueella tilaa. 5. Älä unohda karttakirjaa. 6. Paras ajankohta mennä Keski-Eurooppaan on touko-kesäkuu. 7. Tallenna kaikki matka-asiakirjat pilvipalveluun varmuuden vuoksi. Lisätietoa: www.karavaanarit.fi Tietoa koronasäännöksistä Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta