21.5.2021

Laihdutuskuurilla – KLM laittoi Boeing 737:nsä matkustamon perusteellisesti uusiksi

KLM Boeing 737 sisusta matkustamo

Lentävä hollantilainen on lentotauon aikana päättänyt uudistaa 737-800-koneidensa matkustamon. Lopputulos on kevyempi, mukavampi, tyylikkäämpi ja käytännöllisempi.

Boeing 737-800 painaa lentoonlähdössä reilut 70 000 kiloa. Voisi äkkiseltään kuvitella, että siinä luokassa eivät kymmenet tai sadat kilot merkitsisi mitään, mutta kylläpä vaan niitäkin lasketaan. KLM on parhaillaan toteuttamassa juuri tähän konetyyppiin matkustamouudistusta, ja sen tärkein yksittäinen anti on koko kabiinin keveneminen jo huomattavien 700 kilogramman verran.

KLM Boeing 737 sisusta matkustamo
Vasemmalla vanha matkustamo, oikealla uusi.

Koneen tyhjäpaino on reilut 41 000 kiloa, joten tästä voisi todeta KLM:n 737-800:n massasta lähteneen noin 1,7 prosenttia. Sitä voi pitää merkittävänä, kun otetaan huomioon mitä kaikkea muuta painavaa kone pitää sisällään. Yksittäiset istuimet ovat noin 20 prosenttia keskimääräisiä kapearunkoisen istuimia kevyemmät, ja ne on vieläpä valmistettu suurimmaksi osaksi kierrätetystä nahasta.

KLM ilmoittaa uudistuksen säästävän 58 tonnia polttoainetta koneyksilöä kohti vuodessa, hiilidioksidipäästöjen pudotessa 184:llä tonnilla samassa ajassa. Kaikkien 14 koneen kohdalla yhteenlasketut säästöt ovat vastaavasti 812 ja 2 576 tonnia. Mutkia suoriksi vetäen voisi laskea, että koneiden yhteissäästöillä lentäisi Amsterdamista Helsinkiin ja takaisin ehkä noin 60 kertaa. Lukema perustuu arvioihin, mutta antaa suuntaa sille, millaisista säästöistä puhutaan.

KLM Boeing 737 sisusta matkustamo

Paitsi että istuimet ovat keventyneet, myös niiden ergonomia on niin turisti- kuin bisnesluokassakin parantunut. Niin ikään jalkatilaa on saatu kasvatettua ohuempien selkänojien myötä. KLM:n 737-800-koneissa on 186 istuinpaikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa ja tunnelmaa

Matkustamossa uusiksi on mennyt muutakin kuin istuimet. Niiden yläpuolella olevat käsimatkatavaralokerot ovat suurentuneet, mikä on aina positiivista. Myös matkustamon valaistukseen on kiinnitetty aikaisempaa parempaa huomiota, sillä uusi LED mood lighting vaihtaa tunnelmavaloja vuorokaudenajan mukaan. Nykylentomatkustajan suureen toiveeseen, lennonaikaiseen Wi-Fiin, on uudistuksen yhteydessä vastattu, ja kaikille ilmaista nettiaikaa tarjotaan puolen tunnin ajaksi. Jokainen istuinpaikka on myös varustettu mobiililaitteiden USB-latauspisteellä.

KLM Boeing 737 sisusta 1

KLM operoi yhteensä 14:ää 737-800:aa vilkkaammilla Euroopan reiteillään. Ensimmäinen koneyksilö on jo läpikäynyt uudistuksen, ja loppujenkin pitäisi valmistua noin vuoden sisällä. Sen jälkeen varsin onnistuneen tuntuiseen projektiin otettaneen mukaan Lentävän hollantilaisen muutakin laivastoa.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: KLM

Luetuimmat