28.8.2022 Matkailu Vesi on kalliota vahvempi – osa 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska Alpit halkovat Sveitsiä, on juuston ja suklaan maassa luonnollisesti lukuisia upeita kanjoneita. Yksi näistä on Grindelwaldissa sijaitseva ja jäätiköiltä sulavaa vettä keräävä Grindelwaldin jäätikkörotko. Kirjoitimme viime vuonna jutun Aarejoen kanjonista, jonka voi läpi voi vaeltaa. Vähän samantapaisen kokemuksen voi hankkia myös Bernin Alppien juuresta. Myös kulissit ovat vaikuttavat, sillä alueen korkeimmat huiput ovat Jungfrau (4166 m), Mönch (4105 m) ja Eiger (3970 m). Eikä Grindelwaldiin tarvitse mennä pelkästään lyhyen kanjonikävelyn takia. Grindelwald tunnetaan aktiivisempia lomia harrastavien paratiisina. Tekemistä riittää niin kesäisin kuin myös talvella. Ja jo pelkkä lyhyt kävely Gletscher-kanjonissa vetää hiljaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärsivällinen kaivertaja Gletscherschlucht on muodostunut luonnollisesti sen läpi virtaavan veden kaivertamana. Ihan yhden yön yli tapahtumasta ei ole kyse, sillä kanjoni on muokkautunut nykyiseen tilaansa miljoonien vuosien aikana. Ja ei, nimestään (Gletscher = jäätikkö, Schlucht = kanjoni/rotko) huolimatta rotko ei kulje jään sisällä vaan on reunustettu siis vain kiviseinämillä. Reitti kulkee joen toista reunamaa joko kallioseinämään kiinnitettyjen kävelysiltojen päällä tai kallioon kaivettujen tunneleiden läpi. Kävelyreitillä on mittaa noin 1000 metriä. Näin ollen tallusteluun reitin loppupisteeseen sekä palaamiseen samaa reittiä pitkin takaisin ei kulu aikaa kovin paljon, joskin polun loppupää on jonkin verran korkeammalla kuin alkupää. Pysähtely kuitenkin kannattaa, sillä vastaavanlaisia rotkoja ei Suomesta juuri löydy. Läpi harmaan kiven Kapeimmillaan kallioseinämät ovat lähes kiinni toisissaan. Avarammillaan kanjoni on puolestaan lähes parinkymmenen metrin levyinen. Aurinko ei juuri kanjoniin paista, sillä kallioseinämät kiipeävät lähes pystysuoraan useamman sata metriä. Heti kanjonin takana nousevat Alpit yltävät korkeimmillaan. yli 4000 metriin. Myös Grindelwaldin jäätiköt vuoristossa ovat itsessään visiitin arvoiset, jos aika vain antaa periksi. Opastettuja retkiä on tarjolla paitsi jäätikölle myös lukuisiin muihin aktiviteetteihin. Ja hienoja näköaloja arvostaville voi suositella puolestaan lähistöllä sijaitsevaa ja hieman yli 2000 metrin korkeudessa sijaitsevaa näköalatasannetta, joka on rakennettu jyrkähkön rinteen päälle. Sinne matkataan ensin gondolihissillä, jonka jälkeen kävellään tovi todella hienoissa maisemissa. Jotain tarttui verkkoon Yksi Grindelwaldin jäätikkörotkon erikoisuuksista on yhdessä kohtaa sen yli viritetty 170 neliön suuruinen verkko, jonka päälle vierailijoiden on lupa kiivetä. Verkko on vain muutamia metriä alla virtaavan veden yläpuolella, joten veden voiman voi kirjaimellisesti tuntea – ja myös kuulla. Lapset tai lapsenmieliset voivat kokeilla hyppelyä verkon päällä, vaikka se on periaatteessa loukkaantumisvaaran vuoksi kiellettyä. Toinen rotkon kohokohta on benjihyppy 90 metrin korkeudesta ja keinuminen kanjonin alkupään yllä pitkän köyden varassa. Kanjoni on avoinna vieraille toukokuun alusta marraskuun loppupuolelle, riippuen toki säästä. Ja vaikka kanjonin ulkopuolella helottaisi aurinko siniseltä taivaalta, jäätiköltä virtaava vesi pitää kanjonin viileänä. Mukaan kannattaa siis ottaa aina jotain pitkähihaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei aina voi olla perjantai Kanjoni on avoinna päivittäin 9:30–18.00, mutta perjantaisin siellä voi viipyä aina ilta kymmeneen asti. Tunnelma kanjonissa nousee valon vähentyessä. Myös valokuvauksen harrastajille valon väheneminen on hyvä asia, sillä pidemmän valotusajan myötä virtaava vesi muuttuu taideteokseksi. Ja jos matkaaja kaipaa huikopalaa, sitä löytyy kanjonin suulla olevasta ravintolasta. Väsyneille matkaajille on tarjolla myös muutama huone. Kanjonin ulkopuolella on myös jyrkkä seinämä, jolla voi harjoittaa kalliokiipeilyä. Katso myös hieno YouTube-video kanjonista. Viralliset verkkosivut: https://grindelwald.swiss/en/summer/see-and-do/excursions/trip-destinations/glacier-gorge/ Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Jungrau/Grindelwald turismiorganisaatiot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?